B. Tidspunkt for offentliggjøring av komitéinnstillinger
FO § 18 siste ledd lyder slik: "Det er ikke tillatt å offentliggjøre en innstilling før den er levert til Stortingets kontor, hvis ikke komiteen bestemmer noe annet."
Denne bestemmelsen ble opprinnelig vedtatt av Stortinget den 13. januar 1927 (som § 17 siste ledd i FO). Reglementskomiteen uttalte følgende om den i Innst. S. nr. 1 (1927) s. 5:
"Da der har hersket adskillig misnøie med, at der tilflyter pressen meddelelser, tildels nokså misvisende, om komitebehandlingen, før innstilling er avgitt i komiteene, har komiteen foreslått en bestemmelse i denne paragraf om, at innstillingene først tillates offentliggjort, når de er avlevert til Stortingets kontor, medmindre anderledes av komiteen bestemmes. Bestemmelsen omfatter selvsagt også fraksjonsuttalelser og fraksjonsforslag."
I boken "Om Stortingets arbeidsordning" av Guttorm Hansen og Erik Mo er bestemmelsen kommentert slik (s. 47-48):
"Det anses fastslått ved sedvanerett at komitemøtene er lukket for offentligheten. Som det uttrykkelig fremgår, kan komiteen allikevel bestemme at en innstilling kan offentliggjøres før den formelt er avgitt.
Det er også en uskreven regel at det ikke er adgang til å gjengi noe fra forhandlingene i komiteen.
Det finnes ikke sanksjoner overfor brudd på disse regler."
Når komité A skal forelegge et utkast til innstilling til uttalelse for komité B før innstillingen blir avgitt, er det reist spørsmål om komité A kan vedta å offentliggjøre sitt utkast til innstilling.
FO § 18 siste ledd kan gi rom for tolkingstvil. Det komiteen kan bestemme, er etter ordlyden å offentliggjøre en innstilling før den er levert til Stortingets kontor. Et utkast til innstilling kan vanskelig sies å være en innstilling i denne forstand. Det har neppe skjedd at et utkast til innstilling er blitt "offentliggjort". Imidlertid har denne forståelsen av FO ikke i praksis blitt ansett for å innebære noe forbud mot at de komitéfraksjoner som måtte ønske det, gir offentlig uttrykk for sine standpunkter før endelig innstilling er avgitt.
Etter Presidentskapets oppfatning har denne forståelsen av FO § 18 siste ledd også de beste grunner for seg, når man legger til grunn at komitéforhandlingene ikke skal være offentlige. Når det gjelder et utkast til innstilling som komité A skal forelegge komité B til uttalelse, fremgår det av forarbeidene til bestemmelsen i § 15 tredje ledd at meningen var å gi komité A mulighet til å revurdere sine standpunkter på grunnlag av uttalelsen fra komité B, altså å gi komité B mulighet for å innvirke på komité A"s standpunkt. Om ikke komiteens standpunkt blir endret, kan det hende at dens premisser blir endret eller at et mindretalls standpunkt eller premisser blir endret. Under henvisning til dette er det gode grunner til at et utkast til innstilling ikke offentliggjøres. Enda sterkere grunner taler etter Presidentskapets oppfatning mot en adgang til å offentliggjøre et utkast til innstilling som ikke skal forelegges en annen komité.
Vanligvis blir en innstilling levert til Stortingets kontor straks komiteen har avgitt den, og i så fall er det ikke plass for noen offentliggjøring av innstillingen før den er levert. Av og til går det kanskje - av praktiske grunner - litt tid fra avgivelsen til leveringen, og i slike tilfelle kan et vedtak om at innstillingen skal offentliggjøres før den er levert, ha en viss praktisk betydning. Det er mulig at det i 1927 var vanligere at det gikk noe tid mellom avgivelsen og leveringen. Med den forståelse av FO § 18 siste ledd som det er redegjort for ovenfor, har komiteenes adgang til å bestemme "noe annet" liten praktisk betydning nå for tiden.
Presidentskapet ser at det er et behov for å klargjøre § 18 siste ledd. En presisering bør etter Presidentskapets mening i hovedsak skje ved å sløyfe regelen om at komiteen kan bestemme noe om offentliggjøring. I stedet foreslås at bestemmelsen skal lyde slik:
"Det er ikke tillatt å offentliggjøre en innstilling før den er endelig avgitt. En avgitt innstilling leveres snarest mulig til Stortingets administrasjon."
I henhold til denne formuleringen kan en innstilling offentliggjøres når den er endelig avgitt, selv om den ennå ikke er levert til Stortingets administrasjon. Men slik levering skal altså skje snarest mulig. Hensikten med å ta med ordet "endelig" foran "avgitt", er å gjøre bestemmelsen så klar som mulig sett i forhold til problemstillingene med hensyn til "foreløpig innstilling" eller "midlertidig innstilling" samt sondringen som undertiden benyttes mellom "reell" og "formell" avgivelse.