4. Personale
Posten går for tiden gjennom de største omstillingsprosessene i selskapets historie. Siden omgivelsene stadig forandrer seg, vil også omstillinger måtte være kontinuerlige prosesser i Posten. Dette vil berøre svært mange ansatte i selskapet.
Etter Postens beregninger vil de vedtatte omorganiseringene innen ekspedisjonsnettet, sorteringsterminalstrukturen og administrasjon og støttetjenester samt løpende rasjonaliseringer medføre en bemanningsreduksjon i selskapet på om lag 5 000 årsverk, eller i underkant av 6 000 ansatte, innen 2005. Det vil ikke lenger være mulig å tilby ansatte nytt arbeid i selskapet i samme grad som ved tidligere omorganiseringer. Dessuten har selskapet et stort behov for å redusere personalkostnadene. Det må derfor forventes at et betydelig antall ansatte vil måtte sies opp som følge av omorganiseringene.
Bemanningsreduksjonene vil komme innen alle deler av virksomheten og i alle deler av landet.
Det er etablert en sentral og flere lokale omstillingsenheter i selskapet som skal være en støtte for linjen i arbeidet med nedbemanning og bidra til administrering av ulike virkemidler. Omstillingsenhetene bidrar også ved administrering av tiltak for ansatte som berøres av omorganiseringene. I tillegg er det inngått en ny omstillingsavtale mellom Posten og personalorganisasjonene.
Samferdselsdepartementet legger stor vekt på at omstillinger som gjennomføres i selskapet skjer i samarbeid med og med stor åpenhet i forhold til de ansatte. Videre er det viktig at omstillinger gjennomføres slik at motivasjonen og serviceinnstillingen til de ansatte opprettholdes og at berørte kommuner holdes orientert og gis anledning til å uttale seg om omstillinger som berører dem.
Posten sliter med høyt sykefravær og stort antall uføretrygdede. Det er satt i verk en rekke tiltak for å redusere dette, og departementet legger til grunn at dette arbeidet gis høy prioritet.
Komiteen viser til at Posten gjennomgår omfattende omstillinger innen alle forretningsområder, og er kjent med at dette har betydelige personalkonsekvenser.
Komiteen understreker at omstillingsprosessen må foregå i nært samarbeid med de ansatte.
Komiteen viser til tiltak overfor overtallige i Posten, hvor det tilbys kompensasjonsløsninger for fratreden på frivillig basis, samt at det søkes etter løsninger også utenfor konsernet eller mellom konsernet og eksterne samarbeidspartnere. Komiteen ser det som viktig at slike tiltak følges opp i hele omstillingsperioden.
Komiteen har merket seg at en av Postens hovedutfordringer er å ta vare på og bedre å utnytte arbeidstakernes kompetanse, samtidig som det rekrutteres nye arbeidstakere. Komiteen mener at dette må oppnås gjennom å gjøre Posten til en attraktiv arbeidsplass, hvor både et godt arbeidsmiljø og muligheter for utvikling er et sentralt mål. Komiteen forutsetter at Posten gjennomfører nødvendige tiltak for å sikre dette.
Komiteen ser med bekymring på veksten av uføretrygdede og det høye sykefraværet i bedriften. Komiteen legger til grunn at dette blant annet kan henge sammen med de store omstillingene og nedbemanningen som Posten gjennomfører, hvor presset på den enkelte kan være høyt.
Komiteen vil understreke viktigheten av forebyggende arbeid og oppfølging i hele konsernet, og at Posten iverksetter nødvendige tiltak for å få ned sykefraværet og antallet uføretrygdede.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, ser at en nedbemanning i Posten kan være vanskelig for den enkelte som blir berørt og understreker viktigheten av omstillingstiltak overfor overtallige.
Flertallet har merket seg at det har vært et godt samarbeid mellom Posten og personalorganisasjonene gjennom bl.a. omstillingsavtaler, og forutsetter at dette videreføres.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet er enig i behovet for å redusere antallet ansatte i Posten Norge BA.
Disse medlemmer er derimot skeptisk til opprettelsen av en egen omstillingsenhet innen Posten Norge BA.
Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at Posten Norge BA i arbeidet med å finne nytt arbeid til de overtallige tar i bruk de tjenestene og den kompetansen som aktørene innen arbeidsformidling besitter.