Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Sentrale utfordringer for Postens virksomhet

Posten står foran betydelige utfordringer, spesielt når det gjelder å bedre lønnsomheten, jf. inntektsreduksjon grunnet forventet nedgang i brevpostmengden m.m. og eventuell begrensning av enerettsområdet.

Posten må møte den økte konkurransen i postmarkedet og den forventede nedgangen i fysisk brevpost gjennom forbedring av service og kvalitet, utvikling av nye tjenester tilpasset kundenes etterspørsel og behov samt kostnadseffektivitet i alle deler av produksjonen.

Posten har også store utfordringer knyttet til å beholde og rekruttere kvalifisert arbeidskraft. Posten må ha rammevilkår som bidrar til at selskapet kan møte disse utfordringene på en god og effektiv måte.

Ellers er utfordringene bl.a. knyttet til:

  • – Strukturendringene og globaliseringen i postmarkedet, jf. at oppkjøp, fusjoner og inngåelse av strategiske allianser skjer i et stadig større tempo og omfang. Bakgrunnen for oppkjøpene, fusjonene og alliansene er i første rekke ønsket om å bidra til at selskapene kan utvikle og levere helhetlige og integrerte løsninger for stadig mer globale kunder innen transport, logistikk, elektronisk handel og bank-/finanstjenester.

  • – Teknologiutviklingen. Elektroniske tjenester konkurrerer med og erstatter til dels tradisjonelle brevpostprodukter. Dette forventes å gi et vesentlig fall i fysisk informasjonsformidling, og derved et betydelig inntektsbortfall for Posten i årene som kommer.

  • – Forventet volumnedgang innen kjerneområder.

  • – Evnen til å ta ut synergiene av de omstillingsprosjektene som er vedtatt, både i form av lavere kostnader, mer effektiv drift og økt kundeservice.

  • – Høye driftskostnader. Det er derfor nødvendig for Posten å redusere driftskostnadene slik at marginene økes og lønnsomheten bedres.

  • – Bedre økonomistyring. Departementet legger til grunn at innføringen av det nye økonomistyringssystemet pr. 1. januar 2001 vil medføre en vesentlig bedre økonomistyring av selskapet.

  • – Å gjennomføre de vedtatte omstillingene på en slik måte at det ikke går ut over kvaliteten på posttjenestene og at motivasjonen og serviceinnstillingen til de ansatte opprettholdes.

  • – Selskapets evne til å rekruttere, utvikle og beholde kvalifisert arbeidskraft.

  • – Reduksjon av antall sykemeldte og uføretrygdede.

Når det gjelder forventet liberalisering av brevmarkedet, la EU-kommisjonen i juli 2000 fram et endelig forslag til endringsdirektiv til Europaparlaments- og rådsdirektiv 97/67/EF av 15. desember 1997 om felles regler for utviklingen av fellesskapets indre marked for posttjenester og forbedring av disse tjenestenes kvalitet (postdirektivet) og som er innarbeidet i norsk rett, jf. St.prp. nr. 12 og Ot.prp. nr. 18 (1998-1999).

I forhold til kravene på brevpostområdet er det foreslått at det mulige enerettsområdet reduseres til en vekt- og prisgrense på inntil 50 gram og 2,5 ganger grunntaksten for et innenriks prioritert brev innenfor første vektklasse (20 gram).

Komiteen er kjent med at Posten står overfor store utfordringer på mange områder i årene framover. Endringer i etterspørsel, globalisering og strukturendringer i det europeiske postmarkedet gjør at omstilling er nødvendig innenfor de fleste områder av selskapets virksomhet. Komiteen deler departementets oppfatning av at hovedutfordringene særlig er knyttet til best mulig service og til å bedre lønnsomheten.

Komiteen vil peke på at det er liten tvil om at utviklingen hvor Posten møter stadig økende konkurranse, vil fortsette i årene framover. Komiteen legger derfor til grunn at kravet til kostnadseffektiv produksjon forsterkes i åra framover, og er opptatt av at Posten har en god og fleksibel organisasjon som er rustet til å møte disse utfordringene.

Komiteen viser til at omleggingene stiller store krav til Postens ansatte. Komiteen viser i den forbindelse til merknader under kapittel 4.