Vedlegg: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 18. april 2001
Dokument nr. 8:78 (2000-2001) forslag fra stortingsrepresentant Siv Jensen om endring i ny forskrift om engangsavgift på motorvogner.
Jeg viser til brev av 29. mars 2001 hvor forslag fra stortingsrepresentant Siv Jensen om endring i ny forskrift om engangsavgift på motorvogner oversendes til uttalelse.
Hensikten med at engangsavgiften inntrer ved oppbygging av motorvogner, er at den skal forhindre avgiftsfri produksjon av kjøretøy bygget i Norge med brukte deler. En slik produksjon har både en sikkerhetsmessig risikofaktor og en stor grad av mulighet for å omgå de avgifter som ellers pålegges kjøretøy som ikke tidligere har vært registrert her i landet. Slik produksjon vil ellers være meget fordelaktig på grunn av det høye avgiftsnivå det er på motorvogner i Norge. Også andre europeiske land det er naturlig å sammenligne med, har slike regler. Danmark, som også har svært høye avgifter på motorvogner, har et tilsvarende system, men dette må karakteriseres som strengere enn det norske.
Avgift ved oppbygging av motorvogner i Norge har eksistert siden 1961, og er derfor ingen ny avgift. Det som imidlertid er nytt, er at det ved omleggingen av engangsavgiften fra 1. april 2001 er gjort en opprydding av regelverket som tidligere har fremstått som uoversiktlig og komplisert både for avgiftsmyndighetene, Statens vegvesen og de avgiftspliktige. Dette ga blant annet utslag i varierende praktisering og forståelse av regelverket. Oppryddingen er en videreføring av det regelverk som har eksistert siden 1990. Det kan derfor ikke være korrekt når det i forslaget fremgår at regelen om oppbyggingsavgift er en snikinnføring av en reparasjonsavgift.
Det bør fremstå som logisk at en ikke kan skifte ut alle deler på et kjøretøy uten at kjøretøyet må registreres på nytt som en nytt kjøretøy. Hovedregelen i det regelverk som er vedtatt fra 1. april 2001 er at det skal svares avgift når det benyttes mer enn 50 pst. av et annet kjøretøy med sammenføyning av karosseri og/eller ramme fra et slikt kjøretøy. Slike deler blir gjerne innført fra utlandet og har derfor aldri svart avgift i Norge. Dersom det benyttes tidligere norskregistrert kjøretøy til skjøtingen, og denne del utgjør mer enn 50 pst. av karosseri eller ramme, vil avgiftsplikten ikke oppstå, da det er det andre kjøretøy som blir reparert med under 50 pst.
Sammenføyning av kjøretøy slik at ny avgift oppstår, er neppe aktiviteter som ungdom bedriver som hobbyvirksomhet. Det er derimot belegg for å hevde at det har vært en tendens til betydelig foretaksvirksomhet på dette området, noe som har kunnet foregå på grunn av uklart regelverk og varierende praksis på trafikkstasjonene. Dersom regelverket endres slik at avgift kun innkreves ved førstegangsregistrering av kjøretøyet, er det fare for uthuling av engangsavgiften gjennom norsk produksjon av kjøretøy basert på deler fra utlandet. Dette kan også være i strid med EØS-avtalen.