Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser til uttalelsene fra EOS-utvalget og kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Presidentskapet er enig med komiteen i at EOS-utvalgets kontroll med EOS-tjenestene, slik den er beskrevet i utvalgets årsmeldinger og evalueringsuttalelsen, må sies å ha oppfylt de intensjoner Stortinget hadde da kontrolloven og instruksen ble vedtatt i 1995. Heller ikke Presidentskapet ser derfor behov for materielle endringer i utvalgets arbeidsmåte eller i regelverket.
Presidentskapet har merket seg utvalgets beskrivelse av spenningsforholdet mellom at utvalget på den ene side skal følge prinsippet om etterfølgende kontroll, mens utvalget på den annen side kan kreve innsyn i og uttale seg om løpende saker. Det siste må bl. a. sees i sammenheng med at formålet med kontrollen er å forebygge at det øves urett mot noen. Presidentskapet understreker utvalgets påpeking av viktigheten av at kontroll med løpende saker gjøres på en måte som ikke virker styrende på konkrete operative skritt og som heller ikke kan oppfattes slik.
Når det gjelder utvalgets innsynsrett, er Presidentskapet enig i at det ikke er behov for endringer i det formelle regelverket.
Utvalget mener at det kunne være en fordel om utvalget i helt spesielle tilfeller hadde en åpning for å gi Stortinget graderte opplysninger. Presidentskapet har forståelse for denne oppfatningen, men slutter seg etter en samlet vurdering til komiteens standpunkt om at det på dette området ikke bør gjøres endringer i loven eller instruksen.
Spørsmålet om uanmeldte inspeksjoner er reist. Presidentskapet finner ikke grunn til å foreslå at en bestemmelse om dette blir tatt inn i instruksen.
Som følge av at § 7 i kontrolloven om utvalgets kjæremålsrett tidligere er opphevet, foreslås § 7 siste ledd i instruksen opphevet.
Presidentskapet har ellers merket seg at Justisdepartementet for tiden utreder spørsmålet om opprettelse av et arkiv over anonymiserte rettsavgjørelser for forsvarere som blir oppnevnt i saker hvor det begjæres tillatelse av forhørsretten til å foreta skjulte etterforskningsskritt. I samsvar med det som uttales i utvalgets egen-evaluering forutsetter Presidentskapet at man kommer tilbake til dette som egen sak dersom det i den sammenheng blir aktuelt å legge oppgaver til utvalget.
Når det gjelder utvalgets sekretariat, finner Presidentskapet det rimelig at ytterligere en ansatt hos sivilombudsmannen kan tilknyttes sekretariatet i situasjoner hvor det måtte oppstå særlig behov, som ved sykefravær og spesielt stor arbeidsbelastning.