Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag av brev av 30. januar 2001 fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Presidentskapet

Komiteen mener kombinasjonen av anmeldte inspeksjoner, kontroller og stikk­prøver på en tilfredsstillende måte ivaretar kontrollformålene slike de er beskrevet i § 2 i loven. I så måte er Stortingets intensjoner med loven etter komiteens oppfatning langt på vei oppnådd, i og med at tjenestene både er underlagt ekstern og uavhengig parlamentarisk kontroll, og deres virksomheter er mer anerkjent som en del av vårt demokrati.

Komiteen er enig i at avveiningen mellom prinsippet om utvalgets etterfølgende kontroll og utvalgets initiativrett er et dilemma som foreløpig ikke lar seg regulere mer konkret ved lov eller instruks.

Når det gjelder utvalgets innsynsrett, er komiteen enig i at det ikke er behov for endringer i det formelle regelverket. Komiteen uttrykker tilfredshet med at den avklaring som Stortinget gjorde i forbindelse med årsberetningen for 1998, har hatt en positiv virkning.

Komiteen forstår utvalgets bekymring for å komme i den situasjon at det sitter på graderte opplysninger det mener ikke kan bringes videre til noen andre enn oppdrags­­giveren Stortinget. Tross dette mener komiteen at andre tungtveiende hensyn taler i retning av å videreføre dagens strenge praksis, og foreslår dermed ikke endringer i loven eller instruksen.

Komiteen anbefaler Presidentskapet å utrede og vurdere nærmere om uanmeldte inspek­sjoner skal kunne finne sted, også hensett til om slike inspeksjoner kan medføre etter­følgende protest fra overvåkingssjefen, jf. instruksen §§ 5 og 6.

Komiteen understreker at bruk av sakkyndig bistand selvsagt må skje innenfor de budsjettrammer utvalget får fra Stortinget. Komiteen påpeker også at ekstern sakkyndig bistand krever nødvendig sikkerhetsklarering, og er en utfordring for behovet for å holde sensitive data innenfor en begrenset krets.

Komiteen er enig i at det ikke er tungtveiende grunner til å utvide kontrollom­rådet i forhold til overordnet påtalemyndighet. Komiteen er ellers enig i at § 7 siste ledd i kontroll­instruksen må oppheves som følge av at § 7 i loven er opphevet.

Komiteen har i sitt arbeid med utvalgets årsberetninger og sammensetning ikke sett behov for å endre antall medlemmer i utvalget. For øvrig viser komiteen til Innst. S. nr. 77 (1997-98). Ved behandlingen av denne innstilling ble det vedtatt å endre instruksen slik at utvalget skal velges etter innstilling fra Presidentskapet, mens innstilling tidligere ble fremmet av valgkomiteen.

Når det gjelder utvalgets ønske om å etablere en ordning hvor ytterligere en ansatt hos sivilombudsmannen kan gis mulighet for å tilknyttes utvalgets sekretariat i situasjoner hvor det oppstår særlige behov, bemerker komiteen at dette bør kunne arrangeres, men at utvalget må forholde seg til det budsjett Stortinget har vedtatt, og komiteen anbefaler ikke at det åpnes for en generell økning i bemanningen.