1. Sammendrag
Den gjeldende regel om momskompensasjon ved det offentliges kjøp av visse typer tjenester fra registrerte næringsdrivende innebærer at refusjon til kommuner og fylkeskommuner bare ytes for et begrenset omfang av tjenester. Innenfor sitt begrensede virkeområde virker loven langt på vei etter sin hensikt, nemlig å nøytralisere den konkurransevridning som oppstår som følge av merverdiavgiftssystemet, mellom kommunal egenvirksomhet og kommunenes kjøp av disse tjenestene fra private. Denne konkurransevridningen oppstår når kommunale eller fylkeskommunale institusjoners fremstilling av en vare eller tjeneste skjer uten plikt til å betale merverdiavgift, mens kjøp av tilsvarende vare eller tjeneste fra private blir avgiftsbelagt. Kommunale eller fylkeskommunale institusjoner vil i slike tilfelle ha en betydelig økonomisk fordel av å produsere varen eller utføre tjenesten med egne ansatte i stedet for å kjøpe tjenesten fra registrerte næringsdrivende, og vil påføre de private næringsdrivende en betydelig konkurranseulempe. Dette strider mot det grunnleggende prinsipp i merverdiavgiftssystemet at avgiftsbestemmelsene skal virke mest mulig konkurransemessig nøytrale. Problemstillingen blir aktualisert ved en utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget, slik at konkurransevridningen rammer flere bransjer som tidligere var unntatt for avgift.
Forslagsstillerne ber Regjeringen legge frem forslag til en utvidelse av ordningen med momskompensasjon, slik at den blir generell og gjelder alle bransjer.
Stortinget vedtok 17. februar 1995 en lov om kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner ved kjøp av visse tjenester fra private.
Etter denne loven ytes det kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner ved kjøp av visse varer og tjenester fra registrerte næringsdrivende begrenset til to områder:
1. Vask og rens av tekstiler.
2. Arbeid på bygg, anlegg og annen fast eiendom, herunder oppføring, reparasjon, vedlikehold og teknisk bistand i forbindelse med slikt arbeid.
Under behandlingen i Stortinget ble regjeringens forslag innskrenket ved at renhold ble tatt ut, mens et mindretall, bestående av komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen, fremmet forslag om å gjøre loven generell.
Utvidelsen av avgiftsgrunnlaget aktualiserer saken da bransjer som tidligere var fritatt for merverdiavgift, som for eksempel advokattjenester, nå blir momsbelagt.
Momskompensasjonsordningen er med på å legge til rette for konkurranseutsetting av kommunale og fylkeskommunale oppgaver med to virkninger:
1. Private bedrifter får utvidet sin mulighet for oppdrag og mulighet til å etablere stabile arbeidsplasser.
2. Kommunene får gjennom konkurranse mulighet til å få flere og bedre tjenester innenfor sine økonomiske rammer.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner ved kjøp av visse tjenester, utvides til å gjelde alle kjøp av tjenester."