Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

7. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen Gunnar Skaug, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og representanten Vidar Kleppe deler Riksrevisjonens syn om at undersøkelsene av omstilling i Forsvaret viser behovet for å utarbeide en helhetlig plan for gjennomføring og styring av omstillingsprosessen. En klar forutsetning for å få styring av omstillingsprosessen er at planverket i Forsvarets militære organisasjon er koordinert med de føringer og direktiver som departementet gir samt at Forsvaret får på plass et tilfredsstillende informasjons- og oppfølgingssystem.

Komiteen er bekymret over at oppfølgings- og informasjonssystemene er beheftet med store svakheter innen Forsvarets militære organisasjon. Komiteen viser til at det er utarbeidet 8 forskjellige IT-baserte regnskapssystemer og en rekke IT-baserte anskaffelsessystem som ikke fungerer.

Komiteen er også bekymret for at Forsvarets Overkommando ikke har lykkes i arbeidet med å etablere en helhetsmessig organisjonsstruktur for å gjennomføre omstillingen. Komiteen har merket seg at fellesstaben i Forsvarets Overkommando ikke har spilt den tiltenkte rollen i dette arbeidet. I og med at tverrprioriteringer og helhetlig styring er lite fremtredende.

Komiteen har videre merket seg at ansvaret for å gjennomføre omstillingen har vært lagt til grenstabene i linjen og at initiativet til omstillinger ved flere tilfeller har kommet fra bunnen av organisasjonen. Dette kan etter komiteens oppfatning tyde på at Fellesstaben ikke har hatt nok tyngde i gjennomføringen av felles oppgaver på tvers av forsvarsgrenene. Det er videre kritikkverdig at organiseringen av Fellesstaben med en sentralstab og med flere fagstaber har skapt uklarhet i ansvars- og myndighetsforholdene internt i fellesstaben og at dette har medført risiko for at grenstabene mottar doble styringssignaler fra Fellesstaben.

Komiteen finner det videre kritikkverdig at planene i Forsvarets militære organisasjon ikke er koordinert med styringsinnholdet som departementet gir gjennom iverksettingsbrevene. Dette innebærer etter komiteens oppfatning at politiske krav og retningslinjer ikke reflekteres i planverket og at de heller ikke gjenspeiler realistiske økonomiske rammer slik som styringskonseptet forutsetter.

Komiteen vil påpeke at formålet med omstillingen på 90-tallet har vært å tilpasse Forsvarets struktur til de endrede sikkerhetspolitiske økonomiske rammebetingelser, og at et sentralt mål med omstillingen var å redusere driftsutgiftene for å skaffe midler til nødvendig materiellinvesteringer. Komiteen konstaterer derfor at Forsvaret ikke har oppnådd driftsinnsparinger i den størrelsesordnen som ble forutsatt samt at styringen av omstillingsprossessen har vært kjennetegnet ved en rekke svakheter. Komiteen viser til at helhetlige planer for gjennomføringen av omstillingen har manglet, Forsvarets Overkommando har ikke vært tilpasset de krav som omstillingsprosessen stiller, videre at det har vært mangel på styringssystemer, planverk i Forsvarets militærorganisasjon og Forsvarets oppfølgings- og informasjonssystem.

Komiteen konstaterer at departementet i sitt svar til Riksrevisjonen viser til at det er full enighet om behovet for bedre styring og omstillingsprosess og at Forsvaret allerede er i ferd med å iverksette omorganiseringen som skal bedre styre og rapportering i Forsvaret.