Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Sammendrag

Komiteen rettet allerede 5. oktober 2000 en henvendelse til Arbeids- og administrasjonsdepartementet ved statsråd Jørgen Kosmo hvor det blant annet ble vist til den senere tids medieomtale vedrørende påstander om mulig triksing med jobbtall på formidlingssiden. Videre ble det vist til at komiteen var kjent med at Det Norske Veritas hadde fått i oppdrag å foreta en gjennomgang av hvordan formidlinger av arbeidskraft registreres i Aetat. Komiteen ønsket nærmere redegjort for status og fremdrift i saken.

I departementets foreløpige svarbrev av 13. oktober 2000 bekreftet statsråden at Aetat hadde engasjert Det Norske Veritas for å foreta en uavhengig gjennomgang av hvordan formidlinger av arbeidskraft registreres i Aetat. Det ble vist til omtale av dette i Arbeids- og administrasjonsdepartementets budsjettproposisjon for 2001. Statsråden ville vente til rapporten forelå 20. oktober 2000 før han tok ytterligere stilling i saken.

Komiteen inviterte statsråd Jørgen Kosmo til høring 31. oktober 2000. Statsråden møtte til høringen og redegjorde kort for saken. Han overleverte departementets brev av 31. oktober 2000 vedlagt rapport fra Veritas av 19. oktober 2000.

Statsråden viste i brevet til at det i rapporten avdekkes en omfattende feilregistrering av antall formidlinger i Aetat. Det gis et entydig bilde av at det i utstrakt grad har vært vanlig å registrere flere formidlinger enn hva Aetats egne retningslinjer tilsier. Dette har foregått i ulike former. Den formen for uriktig registrering som har vært hyppigst benyttet, er der informasjon om ansettelser i stillinger hvor arbeidskontorene ikke har deltatt i prosessen har blitt benyttet til å registrere formidlinger. Det har også blitt foretatt for mange registreringer i tilfeller der vikarer er blitt formidlet til sammenhengende arbeid over flere dager. Anslag tilsier at omfanget av overregistreringer kan ha ligget i størrelsesorden 25-30 pst. av totale formidlingstall for de to årene 1998 og 1999. Det er et lite mindretall av kontorene som oppgir at de kun har registrert formidlinger som har vært i samsvar med regelverket. Undersøkelsen viser også at en viss form for underregistrering har forekommet. Det kan ikke utelukkes at underregistreringen kan utgjøre opp mot 10 pst. av totale formidlingstall.

Statsråden uttaler videre i sitt svar at resultatet som fremkommer i Veritas-rapporten er meget alvorlig for etaten, og statsråden uttrykker et ønske om raskt å rydde opp i de forhold som er avdekket.

Tidligere arbeidsdirektør Ted Hanisch fratrådte sin stilling med øyeblikkelig virkning 24. oktober 2000. Jon Blaalid fra Statskonsult ble ansatt som midlertidig direktør, og det ble foretatt en fornyet kunngjøring av stillingen som arbeidsdirektør for perioden 2001-2006. Videre opplyste statsråden i brevet at han hadde bedt om en redegjørelse fra Aetat for hvordan de forhold som er avdekket har kunnet oppstå samt en plan for tiltak som er nødvendig for å oppnå en fullstendig opprydding og gjenreising av tillit. Statsråden ville komme tilbake til Stortinget med en nærmere redegjørelse etter at Aetat har besvart departementets brev.

Statsrådens redegjørelse i brev av 31. oktober 2000 med vedlegg er vedlagt innstillingen.

I departementets brev av 10. november 2000 til komiteen redegjøres det for Aetats vedlagte svar til departementet datert 31. oktober 2000. Av direktoratets redegjørelse fremgår det at de problemer som er avdekket må sees i sammenheng med flere ulike forhold. Aetat har skissert en rekke tiltak for å rydde opp i de forhold som er avdekket og for å gjenopprette tilliten til etaten. Det vil bli foretatt en særskilt gjennomgang av samtlige 129 Aetat lokal for å fjerne alle ordninger eller rutiner som ikke er i tråd med etatens retningslinjer for registrering av formidlinger. I etterkant av denne gjennomgangen vil det bli foretatt en ny uavhengig revisjon av Aetats registrering av formidlinger. Statsråden er positiv til de tiltak som er skissert i brevet fra Aetat, og statsråden er tilfreds med den stramme tidsplanen som det er lagt opp til fra direktoratets side. Statsråden redegjør videre for departementets styring av Aetat og arbeidet for å videreutvikle styringsdialogen mellom departementet og etaten.

Avslutningsvis i brevet opplyser statsråden at det har vært hans strategi i denne saken så raskt som mulig å fjerne den ukultur som er avdekket. Dette har vært nødvendig for å gjenreise tilliten til det apparat som har ansvaret for å gjennomføre arbeidsmarkedspolitikken og for å sikre at politikken til enhver tid gjennomføres i tråd med de rammer som er trukket opp av regjering og Storting. Det er på denne bakgrunn statsråden har funnet det nødvendig å gjennomføre så drastiske tiltak som nevnt i brevet.

Statsrådens redegjørelse i brev av 10. november 2000 med vedlegg er vedlagt innstillingen.

I departementets brev av 26. februar 2001 opplyser statsråden at Aetat nå hadde gjennomført de tiltak som var planlagt fra direktoratets side for å rydde opp i det juks med formidlingstall som ble avdekket i rapporten fra Det Norske Veritas. Statsråden redegjør for de tiltak som er gjennomført, og statsråden gir en samlet vurdering av resultatene.

Aetat har for det første foretatt en intern gjennomgang av formidlingsavvikene ved samtlige Aetat lokal. Formålet med gjennomgangen har vært å sikre at alle medarbeidere forstår og praktiserer gjeldende retningslinjer for registrering av formidlinger.

For det andre har Aetat fått selskapet AGENDA utredning og Utvikling til å gjennomføre en bred gjennomgang av registreringspraksis innenfor formidlingsområdet. Rapporten er en oppfølging av Veritas-rapporten. Agenda konkluderer med at 93 prosent av formidlingene er gjennomført fullt ut i tråd med gjeldende retningslinjer. Tre prosent er usikre i forhold til gjeldende formidlingsdefinisjon, mens bare fire prosent er feilregistreringer. Det er ikke avdekket noe tilfelle av tilsiktet feilregistrering. Aetat anser dette resultatet som tilfredsstillende. Etatens internrevisjon vil på et senere tidspunkt foreta en begrenset gjennomgang basert på en lignende analyse som den Agenda har benyttet.

For det tredje har Aetat, i tillegg til gjennomgangen på formidlingsområdet, gjennomført en undersøkelse av registeringspraksis og statistikkproduksjon innenfor fire andre områder: antall helt ledige arbeidssøkere, antall deltagere i arbeidsmarkedstiltak, antall dagpengesøknader behandlet innen 21 dager samt andel yrkeshemmede arbeidssøkere i aktive tiltak.

Endelig har internrevisjonen i Aetat gjennomgått revisjons- og kontrollsystemene i etaten for å finne årsakene til at avvikene som ble avdekket i rapporten fra Veritas ikke ble fanget opp. Internrevisjonen konkluderer med at den manglende avdekking av avvik internt, synes å skyldes utformingen av kvalitets­sikringsrutinene og innretningen på kontrollaktivitetene. De sider ved rutinene som omhandler økonomiske ytelser har vært fokusert på som risikoområder i større grad enn rutinene som omhandler generering av data i forhold til bl.a. statistikkproduksjon.

Statsråden er meget tilfreds med den grundige og hurtige gjennomføringen av de ulike tiltak som ble iverksatt av Aetat for å rydde opp i det avdekkede jukset med formidlingstall. Gjennomgangen bekrefter at regelverket og rutinene er kompliserte. Det er etter statsrådens mening behov for å vurdere forenklinger. Det er også behov for at Aetat arbeider videre med forståelsen av korrekt registrering. Statsråden vil følge opp disse forholdene. Han har også bedt Aetat om å utarbeide en skriftlig redegjørelse om etatens samlede revisjons- og kontrollinnsats. Dersom denne avdekker forhold som Stortinget bør være kjent med, vil Stortinget bli orientert på egnet måte. I forbindelse med arbeidet for å videreutvikle departementets styring av Aetat vil det bli foretatt en særskilt gjennomgang av dagens mål- og resultatindikatorer.

Statsrådens redegjørelse i brev av 26. februar 2001 er vedlagt innstillingen.

Lars Wilhemsen tiltrådte som ny arbeidsdirektør 19. februar 2001.