Vedlegg: Innstilling fra utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet
- (Oppnevnt av Stortingets presidentskap 19. juni 2000)
- Til Stortingets presidentskap
- Undervedlegg 1: En gjennomgang av tilleggsbevilgninger gjennom budsjettåret i perioden 1995 til 2000
- Undervedlegg 2: Bedre samsvar mellom regjeringens presentasjon avforslag til statsbudsjett og Stortingets rammeinndeling
- Nærmere om regjeringens presentasjon av forslag til statsbudsjett
- Eksempel på inndeling av regjeringens presentasjon av forslag til statsbudsjett:
- Nærmere om rammeinndelingen og budsjettansvarsfordelingen i Stortinget
- Eksempel på "endret" rammeinndeling til bruk i Stortingets behandling av statsbudsjettet
INNHOLD
1. Innledning 7
1.1 Utvalgets oppnevning og mandat 7
1.2 Utvalgets arbeid 7
2. Bakgrunn for budsjettreformen av 1997 7
2.1 Kort om Stortingets budsjettbehandling før innføring av budsjettreformen 7
2.2 Målsettinger med budsjettreformen 8
2.3 Endringer som ble innført i budsjettbehandlingen for prøveperioden 1997-2001 8
2.4 Oppfølging av tiltak som Budsjettreformutvalget anbefalte vurdert nærmere 9
2.4.1 Innledning 9
2.4.2 Oppfølging 9
2.4.3 Utvalgets vurderinger 9
3. Erfaringer fra prøveperioden for budsjettreformen 9
3.1 Innledning 9
3.1.1 En kort oppsummering av budsjettbehandlingen i prøveperioden 9
3.1.2 Utvalgets vurderinger 10
3.2 Budsjettreformen og finanspolitikken 10
3.2.1 Innledning 10
3.2.2 Utvalgets vurderinger 10
3.3 Budsjettreformen og de politiske prosessene 11
3.3.1 Innledning 11
3.3.2 Utvalgets vurderinger 11
3.4 Budsjettreformen og hensynet til en rasjonell budsjettprosess 12
3.4.1 Innledning 12
3.4.2 Utvalgets vurderinger 12
3.5 Budsjettreformen og "brukere" utenfor Stortinget 12
3.5.1 Innledning 12
3.5.2 Møte med Kommunenes sentralforbund 13
3.5.3 Møte med Skattedirektoratet 13
3.5.4 Utvalgets vurderinger 13
3.6 Samleproposisjonen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett og øvrige budsjettendringer gjennom året 13
3.6.1 Innledning 13
3.6.2 Utvalgets vurderinger 13
3.7 Forholdet mellom nysaldering, rammevedtak og etterfølgende års budsjett, herunder bruk av overførbare bevilgninger 14
3.7.1 Innledning 14
3.7.2 Utvalgets vurderinger 14
3.8 Vurdering av eksisterende rammeinndeling 15
3.8.1 Innledning 15
3.8.2 Utvalgets vurderinger 15
3.9 Stortingets budsjettsekretariat 15
3.9.1 Innledning 15
3.9.2 Utvalgets vurderinger 15
3.10 Andre spørsmål 16
3.10.1 Innledning 16
3.10.2 Modifiseringer av kontantprinsippet 16
3.10.3 Flerårige budsjetter (langtidsbudsjettering) 16
3.10.4 Utvalgets vurderinger 16
4. Drøfting AV om det bør gis regler som gir sikkerhet for at et forslag til rammevedtak i Budsjett-innst. S. I blir vedtatt 16
4.1 Bakgrunn 16
4.2 Kort om Stortingets voteringspraksis 16
4.3 Utvalgets tilnærming til problemstillingen 16
4.3.1 Tolkning av mandatet 16
4.3.2 Erfaringer fra Sveriges Riksdag 17
4.3.3 Innspill fra forskere 17
4.3.4 Alternativ votering og Stortingets forretningsorden 17
4.4 Utvalgets vurderinger 17
5. Utvalgets tilrådinger 18
Undervedlegg 1 19
Undervedlegg 2 21
Utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet ble oppnevnt av Stortingets presidentskap 19. juni 2000.
Utvalget legger med dette fram sin utredning. Utvalgets tilrådinger framgår av kap. 5.
Tabell 1: Statsbudsjettets utgifter, tilleggsbevilgninger gjennom budsjettåret (1995-2000)
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 | |
Alle forslag utenom lånetransaksjoner |
8120 |
-9427 |
-3203 |
8687 |
8541 |
17612 |
Petroleumsvirksomhet |
5381 |
-10294 |
-7430 |
2200 |
4603 |
2896 |
Forslag utenom petroleumsvirksomhet |
2739 |
867 |
4227 |
6487 |
3938 |
14716 |
Renter på statsgjeld |
302 |
-530 |
1421 |
426 |
-2487 |
975 |
Dagpenger |
-570 |
-950 |
-600 |
-1600 |
100 |
-300 |
Inntektsoppgjør |
1839 |
3697 |
2873 |
8065 |
3324 |
4790 |
Redusert reserve for tilleggsbevilgninger kap. 2309 |
-2470 |
-3509 |
-3418 |
-7252 |
-5221 |
-3865 |
Andre tilleggsbevilgninger: |
||||||
Gardermobanen, gjeldslette |
1680 |
6712 | ||||
Andre tillegg 1. halvår |
2397 |
-611 |
1522 |
879 |
4359 |
3150 |
Andre tillegg 2. halvår |
1241 |
2770 |
2430 |
4289 |
3863 |
3254 |
Kilde: Finansdepartementet
De vedtatte tilleggsbevilgningene er splittet opp i vedtak som er foretatt i 1. og 2. halvår. For enkelte av bevilgningsforslagene er det imidlertid vanlig at anslagsendringer bare omtales i proposisjonene om våren, mens selve forslagene om bevilgningsendringer først fremmes på høsten. I hovedsak gjelder dette inntekter og utgifter til petroleumsvirksomhet, renter, utgifter til dagpenger og skatter og avgifter fra Fastlands-Norge. For disse størrelsene er det derfor ikke spesifisert om bevilgningsendringen gjelder 1. eller 2. halvår.
Inntektsoppgjør der staten er part gjennomføres stort sett om våren. For disse oppgjørene er det avsatt reserver for tilleggsbevilgninger ut fra forutsatt ramme for inntektsvekst fra foregående år. På bakgrunn av at det er kjent at det vil bli gitt tilleggsbevilgninger til disse formålene når budsjettet blir saldert om høsten, har disse bevilgningene en noe annen karakter enn andre tilleggsbevilgninger. Disse tilleggsbevilgningene er derfor spesifisert for seg selv i tabellen som viser tilleggsbevilgninger på statsbudsjettets utgiftsside. Beløpene som er spesifisert i tabellen gjelder følgende inntektsoppgjør: jordbruksavtalen, reindriftsavtalen, trygdeoppgjøret, lønnsoppgjøret for statsansatte (inklusive pensjoner fra Statens Pensjonskasse), vernepliktige mannskaper og takstoppgjøret for leger og fysioterapeuter. For 2000 er imidlertid ikke takstoppgjøret for leger og fysioterapeuter inkludert, da dette ble fremmet som en del av Sosial- og helsedepartementets omgrupperingsproposisjon om høsten.
Nedsettelsen av reserven for tilleggsbevilgninger er heller ikke fordelt på 1. og 2. halvår. Bakgrunnen for dette er at reduksjonen som hovedregel foretas formelt ved nysalderingen av budsjettet om høsten. Reduksjonen vil imidlertid i stor grad være en motpost til tilleggsbevilgninger i forbindelse med inntektsoppgjør om våren. Det er også ofte slik at i de tilfeller Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett forutsetter at utgiftsøkninger/inntektsreduksjoner dekkes ved reduksjon av reserven for tilleggsbevilgninger, kan den formelle nedsettelsen først bli vedtatt ved ny saldering av budsjettet om høsten.
I tabell 1 ovenfor er det oppgitt netto samlet nedsettelse av bevilgninger under kapittel 2309 Tilfeldige utgifter fra budsjettet salderes om høsten til ny saldering neste høst. I forbindelse med salderingen av budsjettet kan Finansdepartementet få fullmakt til å fordele spesielle utgiftsreduksjoner på kapittel og post etter at budsjettet er saldert. Ved salderingen legges reduksjonen på kapittel 2309 mot at kapittelet økes tilsvarende når utgiftsreduksjonen er fordelt. Den reelle reserven for tilleggsbevilgninger kan derfor i enkelte budsjettår være høyere enn det som framkommer av vedlagte tabell. Det gjelder blant annet 2000 der bevilgningen ble redusert med 841 mill. kroner i saldert budsjett, som motpost til reduserte driftsbevilgninger som følge av innføring av direkte refusjon av utgifter til sykepenger for statlige etater. Samlet ble derfor bevilgningen på kapittel 2309 redusert med 4,7 mrd. kroner som motpost for tilleggsbevilgninger, mens den spesifiserte reduksjonen i tabell 1 viser en netto reduksjon på 3,9 mrd. kroner.
For andre tilleggsbevilgninger er det spesifisert gjeldslette for NSB Gardermobanen AS, som ble bevilget i 1. halvår i henholdsvis 1998 og 2000. Disse beløpene ble i begge tilfeller holdt utenfor ved drøftingen av det finanspolitiske opplegget. Beløpets størrelse gjør også at det er naturlig å spesifisere disse overføringene i tabellen.
Tilleggsbevilgninger som foreslås i 1. halvår, behandles samlet i forbindelse med framlegget av revidert nasjonalbudsjett. Alle forslag sees da i sammenheng, og det foreslås i de fleste år en stor grad av inndekning av tilleggsforslagene. Når det i tabellen framkommer at utgiftene er økt i 1. halvår for de fleste av budsjettårene, skyldes dette at inndekningen dels skjer i form av økte inntekter og dels ved reduksjon av reserven for tilleggsbevilgninger under kapittel 2309. Som nevnt over er reduksjonen i kapittel 2309 spesifisert for seg og ikke fordelt på 1. og 2. halvår. For 1995 og 1999 ble imidlertid ikke alle forslagene som ble fremmet 1. halvår foreslått dekket inn av regjeringen. I 1995 gjaldt det økte utgifter under folketrygden, økt rentestøtte til statsbankene og gjenbevilgning av en del utgifter som var blitt bevilget i tidligere år. I 1999 ble utgifter på til sammen 1748 mill. kroner i forbindelse med Kosovo-krisen foreslått ikke dekket inn.
Antall tilleggsbevilgninger som blir gitt i løpet av budsjettåret er stort. De fleste tilleggsbevilgningene utgjør imidlertid hver for seg ikke betydelige beløp, men kan samlet sett utgjøre 2-3 mrd. kroner i 2. halvår. Når tilleggsbevilgningene i 2. halvår 1998 utgjorde hele 4,3 mrd. kroner må dette imidlertid også sees på bakgrunn av at det ble bevilget 1,4 mrd. kroner under kapittel 966 Støtte til skipsbygging post 50 Overføring til fond for støtte ved skipsbygging. I 2. halvår 1999 ble bevilgningen til norske styrker i utlandet økt med 0,8 mrd. kroner, og bidrar til å forklare det høye nivået på tilleggsbevilgninger dette året.
Tilleggsbevilgninger i 2. halvår 2000 gjelder i stor grad kompensasjon til kommuneforvaltningen for feriepengeavsetninger i forbindelse med to ekstra feriedager og merutgifter i forbindelse med læreroppgjøret sommeren 2000 samt økte anslag for utgifter over folketrygden.
Tabell 2: Statsbudsjettets inntekter, tilleggsbevilgninger gjennom budsjettåret (1995-2000)
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 | |
Alle forslag utenom lånetransaksjoner |
12883 |
23667 |
5194 |
-30436 |
-14751 |
96360 |
Petroleumsvirksomhet |
3280 |
11512 |
-150 |
-39220 |
-6984 |
78839 |
Forslag utenom petroleumsvirksomhet |
9603 |
12155 |
5344 |
8784 |
-7767 |
17521 |
Skatter og avgifter |
3647 |
7675 |
4331 |
10602 |
-1634 |
17243 |
Renteinntekter og utbytte |
475 |
364 |
230 |
815 |
-4182 |
2377 |
Andre inntekter 1. halvår |
987 |
392 |
9 |
739 |
620 |
1419 |
Andre inntekter 2. halvår |
4494 |
3724 |
774 |
-3372 |
-2572 |
-3519 |
MEMO: |
||||||
Endrede bevilgninger i andre inntekter i 2. halvår kan forklares ved: | ||||||
Overført fra Statens banksikringsfond |
2562 |
1000 |
200 |
-2985 |
-2980 |
-3200 |
Overføring fra Skattefordelingsfondet |
2130 |
3300 |
45 |
Kilde: Finansdepartementet
Anslagene for statsbudsjettets inntekter utenom petroleumsinntekter er økt i løpet av budsjettåret i alle år i perioden 1995 til 2000 med unntak av 1999. Regnskapet for 1999 viste imidlertid en vesentlig merinntekt i forhold til nysaldert budsjett, noe som medførte at inntektene utenom petroleumsinntekter ble om lag som saldert budsjett. Oppjustering av skatte- og avgiftsanslagene gjennom budsjettåret skyldes bare i begrenset grad forslag om endrede skatte- og avgiftsregler, men er i hovedsak et resultat av oppjusterte prognoser ut fra ny informasjon om skatte- og avgiftsinngangen gjennom året.
Økningen i inntekter utenom skatter, avgifter, renteinntekter og utbytte i 1. halvår må dels sees på bakgrunn av at det er foreslått inntektsøkninger i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett som en del av inndekningen av høyere utgifter.
Forslag om endrede inntektsanslag i 2. halvår kan i stor grad forklares ved endrede overføringer fra Statens Banksikringsfond og Skattefordelingsfondet. Disse endringene er spesifisert nederst i tabell 2.
Følgende endringer i regjeringens presentasjon av forslag til statsbudsjett er lagt til grunn:
– Kap. 5700 (folketrygdavgift og arbeidsgiveravgift) presenteres bare i skatte-, avgifts- og tollvedtaksproposisjonen og i gul bok.
– Budsjettansvaret for kap. 2540 (arbeidsledighetstrygd til fiskere og fangstmenn) flyttes fra Fiskeridepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
– Budsjettansvaret for kap. 2542/5704 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. flyttes fra Kommunal- og regionaldepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
I tillegg legges det til grunn at Barne- og familiedepartementets og Arbeids- og administrasjonsdepartementets ansvarsområder under Folketrygden presenteres i de respektive departementers fagproposisjon i stedet for i særskilt proposisjon for Folketrygden slik at de enkelte rammeområdene kan presenteres samlet i en fagproposisjon.
Lånetransaksjonsbevilgninger (90-postene i statsbudsjettet) som behandles utenfor rammeområdene forutsettes presentert i de respektive departementenes fagproposisjoner. Når det gjelder budsjettkapitlene utenfor rammeområdene (kap. 2800/5800 Statens petroleumsfond og kap. 5999 Statslånemidler) er det her lagt til grunn at disse fortsatt presenteres i gul bok.
Departement: | Proposisjons navn: | Kapitler: |
Utenriks- departementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 4 (Utenriks og bistand) og låne- transaksjoner under Utenriksdepartementet | Utgiftskap: 100-197 Inntektskap: 3100-3157 |
Kirke-, utdannings- og forsknings- departementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 17 (Kirke-, utdanning og forskning) og lånetransaksjoner under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet | Utgiftskap: 200-299 og 2410 Inntektskap: 3200-3299, 5310 og 5617 |
Kulturdepartementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 3 (Kultur) | Utgiftskap: 300-336 Inntektskap: 3300-3334 |
Justis- og politidepartementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 5 (Justis) | Utgiftskap: 61, 400-480 Inntektskap: 3400-3470 og 5630. |
Kommunal- og regionaldepartementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 6 (Innvandring, regional utvikling, og bolig), rammeområde 20 (rammetilskudd til kommunesektoren) og lånetransaksjoner under Kommunal- og regionaldepartementet | Utgiftskap: 500-587, 2412, 2425 - 2427 Inntektskap: 3500-3587, 5312,5316, 5326- 5327, 5613, 5615-5615 |
Sosial- og helsedepartementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 15 (Sosial og helse) | Utgiftskap: 600-797, 2480 og 2481 Inntektskap: 3600-3751, 5527, 5577 5578 og 5631. |
Sosial- og helsedepartementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 16 (Folketrygden, sosial- og helse) | Utgiftskap: 2600-2790 Inntektskap: 5701. |
Merknad: Det er her lagt til grunn en egen folketrygdproposisjon for SHDs ansvarsområder under folketrygden. Alternativt kan denne slås sammen med fagproposisjonen fra SHD til en fagproposisjonen. | ||
Barne- og familie- departement | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 2 (Familie og forbruker) | Utgiftskap: 800-868 og 2530 Inntektskap: 3800-3860. |
Merknad: Det er lagt til grunn at kap. 2530 under folketrygden kan presenteres i BFDs egen fagproposisjon. | ||
Forsvars- departementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 8 (Forsvar) og lånetransaksjoner (90-poster) under Forsvarsdepartementet | Utgiftskap: 1700-1795 og 2463 Inntektskap: 4700-4799 |
Nærings- og handels-departementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 9 (Næring- og handel) og lånetransak- sjoner under Nærings- og handelsdepartementet | Utgiftskap: 900-993, 2420 og 2460 Inntektskap: 3900-3990, 5320, 5460, 5620 og 5656. |
Fiskeridepartementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 10 (Fiskeri) og rammeområde 19 (Kystforvaltning) | Utgiftskap: 1000-1070 og 2415 Inntektskap: 4000-4070 |
Merknad: Det er lagt til grunn at det opprettes et nytt rammeområde 19 (Kystforvaltning) for å ta hensyn til at kapitler under fiskeadministrasjon fremmes av Fiskeridepartementet og behandles av Samferdselskomiteen. (Alternative løsninger er å overføre kystadministrasjonen til fiskerirammen under næringskomiteen, eller at de aktuell kapitlene overføres fra Fiskeridepartementet til Samferdselsdepartementet. Dersom ett av disse to alternativene velges kan rammeområdene 18 og 19 slås sammen.) | ||
Landbruks- departementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 11 (Landbruk) og lånetransaksjoner under Landbruksdepartementet | Utgiftskap: 1100-1161, 2411 Inntektskap: 4100-4150, 5311, 5545, 5571, 5614, 5651 og 5652 |
Samferdsels- departementet | St. prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 18 (Samferdsel) | Utgiftskap: 1300-1380 og 2450 Inntektskap: 4300-4380, 5450, 5611-5612, 5618-5619 og 5623 |
Miljøvern- departementet | St. prp. nr. 1 (2000-2001: Rammeområde 13 (Miljø) og lånetransaksjoner under Miljøverndepartementet. | Utgiftskap: 1400-1471, 2422 og 2465 Inntektskap: 4400-4471, 5322 og 5621 |
Finansdepartementet | St. prp nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 14 (Konstitujonelle institusjoner) Rammeområde 21 (Tilfeldige utgifter og inntekter) Rammeområde 22 (Finansadministrasjon) og øvrige lånetransaksjoner under Finansdepartementet. | Utgiftskap: 1, 20-51, 1600-1670 Inntektskap: 3020-3051,4600-4634, 5341- 5345, 5350-5351, 5605 og 5691- 5692. |
Finansdepartementet | St. prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 23 (Skatter og avgifter) Skatte-, avgifts- og tollvedtak | (Inntektskap: 5500-5526, 5531-5544,5546-5570, 5572, 5580-5584 og 5700) |
Merknad: Det er lagt til grunn av kap. 5700 under folketrygden bare presenteres i skatte-, avgifts- og tollvedtaksproposisjonen og ikke i folketrygdsproposisjonen. | ||
Arbeids- og administrasjonsdepartementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 1 (Fellesadministrasjon m.v.), Rammeområde 7 (Arbeidsmarkedet) og lånetransaksjoner under Arbeids- og administrasjonsdepartementet | Utgiftskap: 11, 1500-1593, 2445, 2470, 2540-2543, 5705 Inntektskap: 3011, 4500-4593, 5445- 5446, 5670 og 5704-5705. |
Merknad: Det er her lagt til grunn at kapitlene under rammeområde 7 vedrørende folketrygden flyttes fra folketrygdsproposisjen til Arbeids- og administrasjonsdepartementets egen fagproposisjon slik at de kan presenteres i samme proposisjon. Det er videre lagt til grunn at budsjettansvaret for kap. 2540 Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangsmenn flyttes fra Fiskeridepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet og at kap. 2542/5704 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. flyttes fra Kommunal- og regionaldepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet. | ||
Olje- og energidepartementet | St.prp. nr. 1 (2000-2001): Rammeområde 12 (Olje og energi) og lånetransaksjoner under Olje- og energidepartementet. | Utgiftskap: 1800-1899, 2440-2442 og 2490 Inntektskap: 4800-4860, 5440, 5490, 5608, 5680 og 5685. |
For å få til en samordning av inndelingen av statsbudsjettet er det nødvendig å se nærmere på ansvarsfordelingen i Stortinget. Det er her lagt til grunn følgende større endringer:
– Utbyttebevilgningene "tilbakeføres" fra nåværende rammeområde 24 (Utbytte m.v. ) under finanskomiteen til de respektive fagkomiteene slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité. (Dersom det på et senere tidspunkt blir aktuelt f.eks å samle ansvaret for alle statens statlige aksjeselskaper under et departement kan det om nødvendig opprettes en egen "aksjeselskapsramme" som kan legges til en komité for felles behandling).
– Budsjettansvaret for Norsk Polarinstitutt og statstilskudd til Svalbardbudsjettet overføres fra utenrikskomiteen til hhv. energi- og miljøkomiteen og justiskomiteen slik at det blir samsvar mellom "ansvarlig" departement og komité. (Budsjettansvaret for selve Svalbardbudsjettet kan videreføres i utenrikskomiteen).
– Budsjettansvaret for Datatilsynet overføres fra justiskomiteen til familie-administrasjons- og kulturkomiteen slik at det blir samsvar mellom "ansvarlig" departement og komité.
– Budsjettansvaret for sivilt beredskap og skipsfartsberedskap flyttes fra forsvarskomiteen til hhv. justiskomiteen og næringskomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.
– Budsjettansvaret for Nærings- og handelsdepartementets andel av bevilgningen til Norges forskningsråd (kap. 920), Havforskningsinstituttet(kap. 1020), Drift av forskningsfartøyene (kap. 1021) og Fiskeri-, og havbruksforskning (kap. 1023) flyttes fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til de respektive rammeområdene under næringskomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.
– Budsjettansvaret for kap. 2425/5327 SND og fylkeskommunene flyttes fra næringskomiteen til kommunalkomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.
– Budsjettansvaret for Det kongelig hus, Statsministerens kontor, Statsrådet og Regjeringsadvokaten flyttes til kontroll- og konstitusjonskomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.
– Budsjettansvaret for nåværende rammeområde 21 (Eksportgarantier m.v.) overføres i sin helhet fra finanskomiteen til næringskomiteen og innlemmes i nærings- og handelsrammen slik at det blir samsvar mellom "ansvarlig" departement og komité.
– Budsjettansvaret for Pensjonstrygden for sjømenn og Avtalefestet pensjon (AFP) flyttes fra familie-, administrasjons- og kulturkomiteen til sosialkomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.
Forslag til inndeling er basert på statsbudsjettet for 2001. Kapitler som er angitt i fet skrift er flyttet fra andre rammeområder i forhold til den nåværende rammeinndelingen slik denne framkommer i Innst. S. nr. 2 (2000-2001).
Endringer i forhold til gjeldende inndeling er kommentert nærmere i merknadsfeltet under hvert rammeområde.
ENERGI- OG MILJØKOMITEEN
Rammeområde 12
(Olje og energi)
I
Kap. | Kap. | ||
Utgifter: | Inntekter: | ||
1800 | Olje- og energidepartementet | ||
1810 | Oljedirektoratet | 4810 | Oljedirektoratet |
1820 | Norges vassdrags- og energidirektorat | 4820 | Norges vassdrags- og energidirektorat |
1825 | Omlegging av energibruk og energiproduksjon | ||
4829 | Konsesjonsavgiftsfondet | ||
1830 | Energiforskning | ||
4860 | Statsforetak under Olje- og energidepartementet | ||
2440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten | 5440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten |
2441 | Petroleumsrettet teknologiutvikling | ||
2442 | Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen | ||
2490 | NVE Anlegg | 5490 | NVE Anlegg |
5608 | Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet | ||
5680 | Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | ||
5685 | Aksjer i Den norske stats oljeselskap a.s | ||
Merknad: Kap. 5680 Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet og kap. 5685Aksjer i Den norske stats oljeselskap a.s. foreslås flyttet fra finanskomiteen til energi- og miljøkomiteen. | |||
Rammeområde 13 (Miljø) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
1400 | Miljøverndepartementet | ||
1401 | Opplysningsvirksomhet, tilskudd til organisasjoner | ||
1410 | Miljøvernforskning og miljøovervåkning | 4410 | Miljøvernforskning og miljøovervåkning |
1422 | Biomangfold, friluftsliv og kulturminner | ||
1425 | Vilt- og fisketiltak | 4425 | Refusjoner fra Viltfondet og Statens fiskefond |
1426 | Statens naturoppsyn | 4426 | Statens naturoppsyn |
1427 | Direktoratet for naturforvaltning | 4427 | Direktoratet for naturforvaltning |
1429 | Riksantikvaren | 4429 | Riksantikvaren |
1441 | Statens forurensningstilsyn | 4441 | Statens forurensningstilsyn |
1442 | Miljødata, forurensning og miljøeffektivitet | 4442 | Miljødata, forurensning og miljøeffektivitet |
1443 | Statens beredskapsansvar mot akutt forurensning | ||
1463 | Regional og lokal planlegging | ||
1465 | Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk | ||
1470 | Internasjonalt samarbeid, tiltak for luftmiljø og polarforvaltning | 4470 | Internasjonalt samarbeid, tiltak for luftmiljø og polarforvaltning |
1471 | Norsk Polarinstitutt | 4471 | Norsk Polarinstitutt |
5322 | Statens miljøfond, avdrag | ||
2422 | Statens miljøfond | ||
2465 | Statens kartverk | ||
5621 | Statens miljøfond, renteinntekter | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 1471/4471 Norsk Polarinstitutt foreslås flyttet fra utenrikskomiteen til energi- og miljøkomiteen. | |||
FAMILIE-, KULTUR- OG ADMINISTRASJONSKOMITEEN Rammeområde 1 (Fellesadministrasjon m.v.) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
11 | Slottet, Bygdø kongsgård og Oscarshall | 3011 | Slottet, Bygdø kongsgård og Oscarshall |
1500 | Arbeids- og administrasjonsdepartementet | 4500 | Arbeids- og administrasjonsdepartementet |
1503 | Midler til tjenestemannsorganisasjonenes opplærings- og utviklingsarbeid | ||
1507 | Datatilsynet | 4507 | Datatilsynet |
1510 | Fylkesmannsembetene | 4510 | Fylkesmannsembetene |
1520 | Statskonsult - Direktoratet for forvaltningsutvikling | 4520 | Statskonsult - Direktoratet for forvaltningsutvikling |
1521 | Statens informasjonstjeneste | ||
1522 | Statens forvaltningstjeneste | 4522 | Statens forvaltningstjeneste |
1530 | Tilskudd til de politiske partier | ||
1541 | Pensjoner av statskassen | ||
1542 | Tilskudd til Statens Pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten | ||
1543 | Arbeidsgiveravgift til folketrygden | ||
1544 | Boliglån til statsansatte | ||
1545 | Ventelønn m.v. | 4545 | Ventelønn m.v. |
1546 | Yrkesskadeforsikring | 4546 | Yrkesskadeforsikring |
1547 | Gruppelivsforsikring | 4547 | Gruppelivsforsikring |
1550 | Konkurransetilsynet | ||
1560 | Pristilskudd | ||
1580 | Bygg utenfor husleieordningen | ||
1582 | Utvikling av Fornebuområdet | ||
1583 | Utvikling av Pilestredet Park | 4583 | Salg av eiendom i Pilestredet Park |
2445 | Statsbygg | 5445 | Statsbygg |
5446 | Salg av eiendom, Fornebu | ||
2470 | Statens Pensjonskasse | ||
5670 | Renter og utbytte fra Entra Eiendom AS | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 1507/4507 Datatilsynet foreslås flyttet fra justiskomiteen til familie-, administrasjons- og kulturkomiteen. Budsjettansvaret for kap. 5670 Renter og utbytte fra Entra Eiendom foreslås flyttet fra finanskomiteen til familie-, administrasjons- og kulturkomiteen. | |||
Rammeområde 2 (Familie og forbruker) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
800 | Barne- og familiedepartementet | ||
830 | Foreldreveiledning og samlivstiltak | ||
840 | Tilskudd til krisetiltak | ||
841 | Familievern og konfliktløsning | ||
844 | Kontantstøtte | ||
845 | Barnetrygd | ||
846 | Familie- og likestillingspolitisk forskning, opplysningsarbeid m.v. | ||
847 | Kompetansesenter for likestilling | ||
848 | Likestillingsombudet | ||
850 | Barneombudet | ||
852 | Adopsjonsstøtte | ||
854 | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | ||
856 | Barnehager | ||
857 | Barne- og ungdomstiltak | ||
858 | Statens ungdoms- og adopsjonskontor | ||
859 | UNG i Europa | 3859 | UNG i Europa |
860 | Forbrukerrådet | 3860 | Forbrukerrådet |
862 | Positiv miljømerking | ||
865 | Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid | ||
866 | Statens institutt for forbruksforskning | ||
867 | Forbrukertvistutvalget | ||
868 | Forbrukerombudet | ||
2530 | Fødselspenger og adopsjonspenger | ||
Merknad: Ingen endringer under rammeområdet. | |||
Rammeområde 3 (Kultur) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
300 | Kulturdepartementet | ||
301 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | 3301 | Deltaking i internasjonale organisasjoner |
305 | Lotteritilsynet | 3305 | Inntekter fra spill og lotterier |
320 | Allmenne kulturformål | ||
321 | Kunstnerformål | ||
322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom | 3322 | Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom |
323 | Musikkformål | 3323 | Musikkformål |
324 | Teater- og operaformål | 3324 | Teater- og operaformål |
326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | 3326 | Språk-, litteratur- og bibliotekformål |
328 | Museums- og andre kulturvernformål | 3328 | Museums- og andre kulturvernformål |
329 | Arkivformål | 3329 | Arkivformål |
334 | Film- og medieformål | 3334 | Film- og medieformål |
335 | Pressestøtte | ||
336 | Informasjonsberedskap - Norsk rikskringkasting | ||
Merknad: Ingen endringer under rammeområdet. | |||
FINANSKOMITEEN Rammeområde 20 (Rammetilskudd til kommunesektoren) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
571 | Rammetilskudd til kommuner | 3571 | Tilbakeføring av forskudd |
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | 3572 | Tilbakeføring av forskudd |
Merknad: Rammeområdet endrer nummering fra 19 til 20 som følge av nytt rammeområde 19 (Kystforvaltning) under samferdselskomiteen. For øvrig ingen endringer. | |||
Rammeområde 21 (Tilfeldige utgifter og inntekter) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
2309 | Tilfeldige utgifter | 5309 | Tilfeldige inntekter |
5491 | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift | ||
5603 | Renter av statens kapital i statens forretningsdrift | ||
Merknad: Rammeområdet endrer nummering fra 20 til 21 som følge av nytt rammeområde 19 (kystforvaltning) under samferdselskomiteen. Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift og kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift flyttes fra rammeområde 22 til 21 for å få bedre samvar med Finansdepartementets inndeling. | |||
Rammeområde 22 (Finansadministrasjon m.v.) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
1600 | Finansdepartementet | ||
1602 | Kredittilsynet | 4602 | Kredittilsynet |
1610 | Toll- og avgiftsetaten | 4610 | Toll- og avgiftsetaten |
1618 | Skatteetaten | 4618 | Skatteetaten |
1620 | Statistisk sentralbyrå | 4620 | Statistisk sentralbyrå |
1630 | Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning | ||
1632 | Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner | ||
1634 | Statens innkrevingssentral | 4634 | Statens innkrevingssentral |
1637 | EU-opplysning | ||
1650 | Statsgjeld, renter m.m. | ||
1651 | Statsgjeld, avdrag og innløsning | ||
1670 | Avsetninger til Den nordiske investeringsbank | ||
5341 | Avdrag på utestående fordringer | ||
5345 | Tilbakeføring til statskassen | ||
5350 | Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond | ||
5351 | Overføring fra Norges Bank | ||
5605 | Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | ||
5691 | Avkastning på bevilget kapital i Statens Bankinvesteringsfond | ||
5692 | Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | ||
Merknad: Kap. 5691 Avkastning på bevilget kapital i Statens Bankinvesteringsfond og kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank beholdes i finanskomiteen, men overføres fra rammeområde 24 til rammeområde 22 for å få bedre samsvar med Finansdepartementets inndeling. | |||
Rammeområde 23 (Skatter og avgifter) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||
5502 | Konjunkturavgift | ||
5506 | Avgift av arv og gaver | ||
5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | ||
5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | ||
5511 | Tollinntekter | ||
5521 | Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. | ||
5526 | Avgift på alkohol | ||
5531 | Avgift på tobakkvarer | ||
5536 | Avgift på motorvogner m.m. | ||
5537 | Avgifter på båter m.v. | ||
5541 | Avgift på elektrisk kraft | ||
5542 | Avgift på mineralolje m.v. | ||
5543 | Miljøavgift på mineralske produkter m.v. | ||
5546 | Avgift på sluttbehandling av avfall | ||
5547 | Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier | ||
5555 | Sjokolade- og sukkervareavgift | ||
5556 | Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||
5557 | Avgift på sukker | ||
5558 | Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||
5559 | Avgift på drikkevareemballasje | ||
5565 | Dokumentavgift | ||
5580 | Avgift på flyging av passasjerer | ||
5581 | Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder m.v. | ||
5583 | Særskilte avgifter m.v. i bruk av frekvenser | ||
5700 | Folketrygdens inntekter | ||
Merknad: Kap. 5545 Miljøavgifter i landbruket flyttes fra finanskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 11-landbruk) siden dette kapitlet er administrativt underlagt Landbruksdepartementet. | |||
FORSVARSKOMITEEN Rammeområde 8 (Forsvar) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
1700 | Forsvarsdepartementet | ||
1710 | Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet | 4710 | Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet |
1719 | Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet | ||
1720 | Felles ledelse og kommandoapparat | 4720 | Felles ledelse og kommandoapparat |
1725 | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando | 4725 | Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarets overkommando |
1731 | Hæren | 4731 | Hæren |
1732 | Sjøforsvaret | 4732 | Sjøforsvaret |
1733 | Luftforsvaret | 4733 | Luftforsvaret |
1734 | Heimevernet | 4734 | Heimevernet |
1735 | Forsvarets etterretningstjeneste | ||
1760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | 4760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg |
1790 | Kystvakten | 4790 | Kystvakten |
1791 | Redningshelikoptertjenesten | 4791 | Redningshelikoptertjenesten |
1792 | Norske styrker i utlandet | ||
1795 | Kulturelle og allmennyttige formål | 4795 | Kulturelle og allmennyttige formål |
4799 | Militære bøter | ||
2463 | Forsvarets bygningstjeneste | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 42 Forsvarets ombudsmannsnemd foreslås flyttet til kontroll- og konstitusjonskomiteen, mens kap. 993 Skipsfartsberedskap foreslås flyttet til næringskomiteen. Budsjettansvaret for kap. 461/3461 Sivilt beredskap foreslås flyttet til justiskomiteen. Dette har sammenheng med at kap. 42 omtales i Finansdepartementets fagproposisjon og at kap. 993 er administrativt underlagt Nærings- og handelsdepartementet. | |||
JUSTISKOMITEEN Rammeområde 5 (Justis) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
61 | Høyesterett | ||
400 | Justisdepartementet | 3400 | Justisdepartementet |
405 | Lagmannsrettene | ||
410 | Herreds- og byrettene | 3410 | Rettsgebyr |
414 | Domsutgifter | ||
430 | Kriminalomsorg | 3430 | Kriminalomsorg |
432 | Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) | 3432 | Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) |
440 | Politi- og lensmannsetaten | 3440 | Politi- og lensmannsetaten |
441 | Oslo politidistrikt | 3441 | Oslo politidistrikt |
442 | Politihøgskolen | 3442 | Politihøgskolen |
443 | Oppfølging av innsynsloven | ||
445 | Den høyere påtalemyndighet | ||
446 | Kontrollen med den militære påtale- og disiplinærmyndighet | ||
447 | Politiberedskap | ||
448 | Grensekommissæren | ||
450 | Sivile vernepliktige | 3450 | Sivile vernepliktige, driftsinntekter |
451 | Sivilt beredskap | 3451 | Sivilt beredskap |
455 | Redningstjenesten | ||
460 | De særskilte etterforskningsorganene | ||
466 | Advokatutgifter m.m. | ||
467 | Norsk Lovtidend | ||
470 | Fri rettshjelp | 3470 | Fri rettshjelp |
471 | Statens erstatningsansvar | ||
474 | Konfliktråd | ||
475 | Bobehandling | ||
480 | (Overføring til) Svalbardbudsjettet | ||
5630 | Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 1507/4507 Datatilsynet foreslås flyttet til familie-, administrasjons- og kulturkomiteen siden dette kapitlet er administrativt underlagt Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Budsjettansvaret for kap. 451/3451 foreslås flyttet til justiskomiteen fra forsvarskomiteen. Budsjettansvaret for kap. 480 (Overføring til) Svalbardbudsjettet foreslås flyttet fra utenrikskomiteen til justiskomiteen (selve Svalbardbudsjettet kan eventuelt fortsatt behandles av utenrikskomiteen utenfor rammesystemet). Budsjettansvaret for kap. 5630 Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as overføres fra finanskomiteen til justiskomiteen. | |||
KIRKE-, UTDANNINGS- OG FORSKNINGSKOMITEEN Rammeområde 17 (Kirke, utdanning og forskning) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
200 | Kirke-, utdannings- og forsknings- departementet | 3200 | Kirke-, utdannings- og forsknings- departementet |
202 | Læringssenteret | 3202 | Læringssenteret |
203 | Statens utdanningskontorer | 3203 | Statens utdanningskontorer |
204 | Foreldreutvalget for grunnskolen | 3204 | Foreldreutvalget for grunnskolen |
206 | Samisk utdanningsadministrasjon | ||
210 | Tilskudd til trossamfunn m.m. og privateide skole- og kirkebygg | ||
221 | Tilskudd til grunnskolen | 3221 | Tilskudd til grunnskolen |
222 | Statens grunnskoler og grunnskoleinternat | 3222 | Statens grunnskoler og grunnskoleinternat |
228 | Kvalitetsutvikling i grunnskolen | ||
229 | Andre formål i grunnskolen | ||
231 | Tilskudd til videregående opplæring | ||
232 | Statlige skoler med opplæring på videregående nivå | 3232 | Statlige skoler med opplæring på videregående nivå |
234 | Tilskudd til lærebedrifter m.m. | ||
238 | Kvalitetsutvikling i videregående opplæring | 3238 | Kvalitetsutvikling i videregående opplæring |
239 | Andre formål i videregående opplæring | ||
240 | Private skoler m.v. | ||
243 | Kompetansesentra for spesialundervisning | 3243 | Kompetansesentra for spesialundervisning |
249 | Andre tiltak i utdanningen | ||
253 | Folkehøgskoler | ||
254 | Tilskudd til voksenopplæring | 3254 | Tilskudd til voksenopplæring |
256 | VOX - Voksenopplæringsinstituttet | 3256 | VOX - Voksenopplæringsinstituttet |
258 | Forskning, utviklingsarbeid og fellestiltak i voksenopplæringen | ||
259 | Kompetanseutviklingsprogrammet | ||
260 | Universitetet i Oslo | ||
261 | Universitetet i Bergen | ||
262 | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | ||
263 | Universitetet i Tromsø | ||
264 | Norges handelshøgskole | 3264 | Norges handelshøgskole |
265 | Arkitekthøgskolen i Oslo | 3265 | Arkitekthøgskolen i Oslo |
268 | Norges idrettshøgskole | 3268 | Norges idrettshøgskole |
269 | Norges musikkhøgskole | 3269 | Norges musikkhøgskole |
270 | Studier i utlandet og sosiale formål for elever og studenter | ||
273 | Statlige kunsthøgskoler | 3273 | Statlige kunsthøgskoler |
274 | Statlige høgskoler | 3274 | Statlige høgskoler |
278 | Norges landbrukshøgskole | 3278 | Norges landbrukshøgskole |
279 | Norges veterinærhøgskole | 3279 | Norges veterinærhøgskole |
281 | Fellesutgifter for universiteter og høgskoler | 3281 | Fellesutgifter for universiteter og høgskoler |
282 | Privat høgskoleutdanning | ||
283 | Det norske meteorologiske institutt | 3283 | Det norske meteorologiske institutt |
285 | Norges forskningsråd | ||
286 | Fondet for forskning og nyskaping | 3286 | Fondet for forskning og nyskaping |
287 | Forskningsinstitutter og andre tiltak | ||
288 | Internasjonale samarbeidstiltak | ||
294 | Kirkelig administrasjon | 3294 | Kirkelig administrasjon |
295 | Presteskapet | 3295 | Presteskapet |
297 | Nidaros domkirke m.m. | 3297 | Nidaros domkirke m.m. |
299 | Opplysningsvesenets fond | 3299 | Opplysningsvesenets fond |
2410 | Statens lånekasse for utdanning | 5310 | Statens lånekasse for utdanning |
5617 | Renter fra Statens lånekasse for utdanning | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 920 Norges forskningsråd foreslås flyttet fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 9) siden disse bevilgningene er administrativt underlagt Næringsdepartementet. Budsjettansvaret for kap. 1020/4020 Havforskningsinstituttet, kap. 1021/4021 Drift av forskningsfartøyene og kap. 1023 Fiskeri- og havbruksforskning foreslås flyttet fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 10-fiskeri) siden disse kapitlene er administrativt underlagt Fiskeridepartementet. | |||
KOMMUNALKOMITEEN Rammeområde 6 (Innvandring, regional utvikling, og bolig) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
500 | Kommunal- og regionaldepartementet | ||
502 | Valgutgifter | ||
520 | Utlendingsdirektoratet | 3520 | Utlendingsdirektoratet |
521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | 3521 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere |
522 | Senter mot etnisk diskriminering | ||
523 | Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene | ||
524 | Klagenemnd for utlendingssaker | ||
526 | Nasjonale minoriteter | ||
530 | Arbeidstilsynet | 3530 | Arbeidstilsynet |
531 | Statens arbeidsmiljøinstitutt | 3531 | Statens arbeidsmiljøinstitutt |
532 | Produktregisteret | ||
533 | Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern | 3533 | Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern |
534 | Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m. | ||
535 | Arbeidsforskningsinstituttet | 3535 | Arbeidsforskningsinstituttet |
536 | Arbeidsmiljøtiltak | ||
537 | Produkt- og Elektrisitetstilsynet | 3537 | Produkt- og Elektrisitetstilsynet |
538 | Tilskudd til Norsk Elektroteknisk Komité | ||
540 | Sametinget | ||
541 | Tilskudd til samiske formål | ||
550 | Lokal næringsutvikling | ||
551 | Regional næringsutvikling i fylker og kommuner | ||
552 | Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling | ||
580 | Bostøtte | ||
581 | Bolig- og bomiljøtiltak | ||
586 | Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | ||
587 | Statens bygningstekniske etat | 3587 | Statens bygningstekniske etat |
5316 | Kommunalbanken AS | ||
2412 | Den Norske Stats Husbank | 5312 | Den Norske Stats Husbank |
2425 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene | 5327 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene m.v. |
2426 | SIVA | 5326 | SIVA |
5613 | Renter fra SIVA | ||
5615 | Renter fra Den Norske Stats Husbank | ||
5616 | Renter og utbytte i Kommunalbanken AS | ||
Merknad: Kap. 5316 Kommunalbanken AS og kap. 5616 Renter og utbytte i Kommunalbanken AS flyttes fra finanskomiteen til kommunalkomiteen. Kap. 1590/4590 Aetat, kap. 1591/4591 Arbeidsmarkedstiltak, kap. 1592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede og kap. 1593/4593 Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester, overføres til rammeområde 7. Rammeområde 6 endrer betegnelse fra "innvandring, regional utviking, arbeid og bolig" til "innvandring, regional utvikling og bolig". Kap. 2425/5327 SND og fylkeskommunene flyttes fra næringskomiteen til kommunalkomiteen siden denne bevilgningen fremmes av Kommunal- og regionaldepartementet. | |||
Rammeområde 7 (Arbeidsmarkedet) I | |||
1590 | Aetat | 4590 | Aetat |
1591 | Arbeidsmarkedstiltak | 4591 | Arbeidsmarkedstiltak |
1592 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede | ||
1593 | Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester | 4593 | Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester |
2540 | Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn | ||
2541 | Dagpenger | ||
2542 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. | 5704 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. |
2543 | Ytelser til yrkesrettet attføring | ||
5705 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs, dagpenger | ||
Merknad: Kap. 1590/4590 Aetat, kap. 1591/4591 Arbeidsmarkedstiltak, kap. 1592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede og kap. 1593/4593 Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester, overføres fra rammeområde 6 til rammeområde 7. Rammeområde 7 endrer betegnelse fra "Dagpenger m.v." til "Arbeidsmarkedet" | |||
KONTROLL- OG KONSTITUSJONSKOMITEEN Rammeområde 14 (Konstitusjonelle institusjoner) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
1 | Det kongelige hus | ||
20 | Statsministerens kontor | ||
21 | Statsrådet | ||
24 | Regjeringsadvokaten | 3024 | Regjeringsadvokaten |
41 | Stortinget | 3041 | Stortinget |
42 | Forsvarets ombudsmannsnemnd | ||
43 | Stortingets ombudsmann for forvaltningen | ||
44 | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste | ||
51 | Riksrevisjonen | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 1 Det kongelig hus, kap. 20 Statsministerens kontor, kap. 21 Statsrådet og kap. 24/3024 Regjeringsadvokaten, overføres fra familie-, administrasjon- og kulturkomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Budsjettansvaret for kap. 42 Forsvarets ombudsmannsnemnd overføres fra forsvarskomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen. | |||
NÆRINGSKOMITEEN Rammeområde 9 (Næring og handel) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
900 | Nærings- og handelsdepartementet | 3900 | Nærings- og handelsdepartementet |
901 | Styret for det industrielle rettsvern | 3901 | Styret for det industrielle rettsvern |
902 | Justervesenet | 3902 | Justervesenet |
903 | Standardisering | ||
904 | Brønnøysundregistrene | 3904 | Brønnøysundregistrene |
910 | Statens veiledningskontor for oppfinnere | ||
911 | Bedriftsrettet kompetanseoverføring | ||
920 | Norges forskningsråd | ||
922 | Norsk Romsenter | ||
923 | Forsknings- og utviklingskontrakter | ||
924 | Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer | ||
926 | Spesielle IT-tiltak | ||
928 | FoU-prosjekter i næringslivets regi | ||
932 | Norges geologiske undersøkelse | 3932 | Norges geologiske undersøkelse |
933 | Bergvesenet | 3933 | Bergvesenet |
941 | Sjøfartsdirektoratet | 3941 | Sjøfartsdirektoratet |
942 | Skipsregistrene | 3942 | Skipsregistrene |
943 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk | ||
944 | Ventelønn | ||
952 | Svalbard Samfunnsdrift og Næringsutvikling | ||
953 | Kings Bay AS | ||
961 | Reiselivstiltak | ||
966 | Støtte til skipsbygging | ||
967 | Investeringsselskap | ||
970 | Internasjonaliseringstiltak | ||
971 | Eksportfinans ASA | ||
972 | Internasjonale investeringstiltak | ||
990 | Industri- og forsyningsberedskap | 3990 | Industri- og forsyningsberedskap |
993 | Skipsfartsberedskap | ||
2420 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond | 5320 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond |
2460 | Garanti-Instituttet for Eksportkreditt | 5460 | Garanti-Instituttet for Eksportkreditt |
5620 | Renter og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond | ||
5656 | Aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 920 Norges forskningsråd under Nærings- og handelsedepartementet flyttes fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen. Budsjettansvaret for kap. 971 Eksporfinans ASA, kap. 972 Internasjonale investeringstiltak, kap. 2460/5460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt som for 2001 budsjettet utgjør rammeområde 21 under finanskomiteen foreslås flyttet til næringskomiteen og lagt inn under rammeområde 9 som samtidig endrer betegnelse fra "næring" til "næring og handel". Kap. 993 Skipsfartsberedskap flyttes fra forsvarskomiteen til næringskomiteen. Kap. 5620 Renter og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og kap. 5656 Aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning flyttes fra finanskomiteen til næringskomiteen. Kap. 2425/5327 SND og fylkeskommunene flyttes fra næringskomiteen til kommunalkomiteen siden denne bevilgningen fremmes av Kommunal- og regionaldepartementet. | |||
Rammeområde 10 (Fiskeri) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
1000 | Fiskeridepartementet | 4000 | Fiskeridepartementet |
1001 | Deltakelse i internasjonale organisasjoner | ||
1020 | Havforskningsinstituttet | 4020 | Havforskningsinstituttet |
1021 | Drift av forskningsfartøyene | 4021 | Drift av forskningsfartøyene |
1023 | Fiskeri- og havbruksforskning | 4023 | Fiskeri- og havbruksforskning |
1030 | Fiskeridirektoratet | 4030 | Fiskeridirektoratet |
1040 | Til gjennomføring av fiskeriavtalen | ||
1050 | Diverse fiskeriformål | ||
2415 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 1020/4020 Havforskningsinstituttet 1021/4021Drift av forskningsfartøyene, kap. 1023/4023 Fiskeri- og havbruksforskning under Fiskeridepartementet flyttes fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 10). | |||
Rammeområde 11 (Landbruk) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
1100 | Landbruksdepartementet | 4100 | Landbruksdepartementet |
1107 | Statens dyrehelsetilsyn | 4107 | Statens dyrehelsetilsyn |
1110 | Statens landbrukstilsyn | 4110 | Statens landbrukstilsyn |
1112 | Forvaltningsstøtte, utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m. | ||
1114 | Statens næringsmiddeltilsyn | 4114 | Statens næringsmiddeltilsyn |
1137 | Forskning og utvikling | ||
1140 | Miljø- og næringstiltak i jordbruket | ||
1142 | Miljø- og næringstiltak i skogbruket | ||
1143 | Statens landbruksforvaltning | 4143 | Statens landbruksforvaltning |
1144 | Merverdiavgiftskompensasjon | ||
1145 | Jordskifteverket | 4145 | Jordskifteverket |
1146 | Norsk institutt for jord- og skogkartlegging | 4146 | Norsk institutt for jord- og skogkartlegging |
1147 | Reindriftsforvaltningen | 4147 | Reindriftsforvaltningen |
1148 | Naturskade - erstatninger og sikring | ||
1150 | Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. | 4150 | Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. |
1151 | Til gjennomføring av reindriftsavtalen | ||
1161 | Statskog SF - forvaltningsdrift | ||
2411 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål | 5311 | Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål |
5545 | Miljøavgifter i landbruket | ||
5571 | Totalisatoravgift | ||
5614 | Renter av lån til landbruksformål | ||
5651 | Aksjer i selskaper under Landbruksdepartementet | ||
5652 | Innskuddskapital i Statskog SF | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 1137 Forskning og utvikling under Landbruksdepartementet flyttes fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 11- Landbruk). Budsjettansvaret for kap. 5651 Aksjer i selskaper under Landbruksdepartementet og kap. 5652 Innskuddskapital i Statsskog SF flyttes fra finanskomiteen til næringskomiteen. Kap. 5545 Miljøavgifter i landbruket flyttes fra finanskomiteen til næringskomiteen. | |||
SAMFERDSELSKOMITEEN Rammeområde 18 (Samferdsel) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
1300 | Samferdselsdepartementet | 4300 | Samferdselsdepartementet |
1301 | Forskning og utvikling m.v. | ||
1310 | Flytransport | ||
1311 | Tilskudd til regionale flyplasser | ||
1313 | Luftfartstilsynet | 4313 | Luftfartstilsynet |
1314 | Havarikommisjonen for sivil luftfart | ||
1320 | Statens vegvesen | 4320 | Statens vegvesen |
1330 | Særskilte transporttiltak | ||
1350 | Jernbaneverket | 4350 | Jernbaneverket |
1351 | Overføringer til NSB BA | ||
1354 | Statens jernbanetilsyn | ||
1360 | Samferdselsberedskap | ||
1370 | Kjøp av posttjenester | ||
1380 | Post- og teletilsynet | 4380 | Post- og teletilsynet |
2450 | Luftfartsverket | 5450 | Luftfartsverket |
5611 | Renter av lån til NSB BA | ||
5612 | Renter av lån til Posten Norge BA | ||
5618 | Innskuddskapital i Posten Norge BA | ||
5619 | Renter av lån til Oslo Lufthavn AS | ||
5623 | Aksjer i SAS Norge ASA | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 1060/4060 Kystadministrasjon, kap. 1064/4064 Havnetjenesten, kap. 1065/4065 Fyrtjenesten, kap. 1066/4066 Lostjenesten, kap. 1067/4067 Trafikksentraler og kap. 1070/4070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler flyttes ut av rammeområde 18 og legges inn under nytt rammeområde 19 (Kystforvaltning) for å ta hensyn til at disse delene av nåværende rammeområde 18 er administrativt underlagt Fiskeridepartementet og ikke Samferdselsdepartementet. Budsjettansvaret for kap. 5618 Innskuddskapital i Posten Norge BA og kap. 5623 Aksjer i SAS Norge ASA flyttes fra finanskomiteen til samferdselskomiteen (rammeområde 18). | |||
Rammeområde 19 (Kystforvaltning) I | |||
1060 | Kystadministrasjon | 4060 | Kystadministrasjon |
1064 | Havnetjenesten | 4064 | Havnetjenesten |
1065 | Fyrtjenesten | 4065 | Fyrtjenesten |
1066 | Lostjenesten | 4066 | Lostjenesten |
1067 | Trafikksentraler | 4067 | Trafikksentraler |
1070 | Elektroniske navigasjonshjelpemidler | 4070 | Elektroniske navigasjonshjelpemidler |
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 1060/4060 Kystadministrasjon, kap. 1064/4064 Havnetjenesten, kap. 1065/4065 Fyrtjenesten, kap. 1066/4066 Lostjenesten, kap. 1067/4067 Trafikksentraler og kap. 1070/4070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler er flyttet ut fra rammeområde 18 og lagt inn under nytt rammeområde 19 (kystforvaltning) for å ta hensyn til at disse kapitlene er administrativt underlagt Fiskeridepartementet og ikke Samferdselsdepartementet. | |||
SOSIALKOMITEEN Rammeområde 15 (Sosial og helse) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
600 | Sosial- og helsedepartementet | 3600 | Sosial- og helsedepartementet |
604 | Etat for rådssekretariater og enkelte helse- og sosialfaglige oppgaver m.v. | ||
610 | Rusmiddeldirektoratet | 3610 | Rusmiddeldirektoratet |
612 | Statens institutt for rusmiddelforskning og dokumentasjon | 3612 | Statens institutt for rusmiddelforskning og dokumentasjon |
614 | Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v. | ||
616 | Statens klinikk for narkomane | 3616 | Statens klinikk for narkomane |
660 | Krigspensjon | ||
664 | Pensjonstrygden for sjømenn | ||
666 | Avtalefestet pensjon (AFP) | ||
670 | Tiltak for eldre | ||
673 | Tiltak for funksjonshemmede | ||
674 | Handlingsplan for funksjonshemmede | ||
675 | Tiltak for eldre og funksjonshemmede | ||
676 | Kompetansesentra for funksjonshemmede | ||
700 | Statens helsetilsyn og fylkeslegene | 3700 | Statens helsetilsyn og fylkeslegene |
701 | Forsknings- og forsøksvirksomhet | ||
702 | Nemnd for bioteknologi | ||
703 | Helsetjenesten for innsatte i fengsel | ||
704 | Giftinformasjonssentralen | ||
705 | Kursvirksomhet og stipendier | ||
710 | Statens institutt for folkehelse | 3710 | Statens institutt for folkehelse |
711 | Statens rettstoksikologiske institutt | 3711 | Statens rettstoksikologiske institutt |
712 | Statens helseundersøkelser | 3712 | Statens helseundersøkelser |
713 | Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet | 3713 | Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet |
714 | Statens tobakksskaderåd | 3714 | Statens tobakksskaderåd |
715 | Statens strålevern | 3715 | Statens strålevern |
716 | Kreftregisteret | 3716 | Kreftregisteret |
718 | Rehabilitering | ||
719 | Helsefremmende og forebyggende arbeid | ||
730 | Fylkeskommunenes helsetjeneste | ||
731 | Rikshospitalet | ||
733 | Nasjonalt råd for spesialistutdanning av leger og legefordeling | ||
734 | Det norske Radiumhospital | ||
735 | Statens senter for epilepsi | 3735 | Statens senter for epilepsi |
737 | Barnesykehus | 3737 | Barnesykehus |
738 | Helsetjenesten på Svalbard | 3738 | Helsetjenesten på Svalbard |
739 | Andre utgifter | 3739 | Behandlingsreiser i utlandet |
742 | Forpleining, kontroll og tilsyn med psykiatriske pasienter | ||
743 | Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern | ||
750 | Statens legemiddelkontroll | 3750 | Statens legemiddelkontroll |
751 | Apotekvesenet | 3751 | Apotekvesenet |
797 | Helse- og sosialberedskap | ||
2480 | Rikshospitalets apotek | ||
2481 | Radiumhospitalets apotek | ||
5527 | Vinmonopolavgiften m.m. | ||
5577 | Avgift til staten av apotekenes omsetning | ||
5578 | Avgift på farmasøytiske spesialpreparater | ||
5631 | Aksjer i A/S Vinmonopolet | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 664 Pensjonstrygden for sjømenn og kap. 666 Avtalefestet pensjon (AFP) flyttes fra familie-, administrasjons- og kulturkomiteen til sosialkomiteen siden disse bevilgningene er administrativt underlagt Sosial- og helsedepartementet. Budsjettansvaret for kap. 5631 Aksjer i A/S Vinmonopolet overføres fra finanskomiteen til sosialkomiteen. | |||
Rammeområde 16 (Folketrygden, sosial og helse) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
2600 | Trygdeetaten | ||
2603 | Trygderetten | ||
2650 | Sykepenger | ||
2660 | Uførhet | ||
2662 | Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning | ||
2663 | Medisinsk rehabilitering m.v. | ||
2670 | Alderdom | ||
2680 | Etterlatte | ||
2683 | Stønad til enslig mor eller far | ||
2686 | Gravferdsstønad | ||
5701 | Diverse inntekter | ||
2711 | Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v. | ||
2750 | Syketransport m.v. | ||
2751 | Medisiner m.v. | ||
2752 | Refusjon av egenbetaling | ||
2755 | Helsetjeneste i kommunene | ||
2790 | Andre helsetiltak | ||
Merknad: Ingen endringer under rammeområdet. | |||
UTENRIKSKOMITEEN Rammeområde 4 (Utenriks og bistand) I | |||
Utgifter: | Inntekter: | ||
100 | Utenriksdepartementet | ||
101 | Utenriksstasjonene | 3101 | Utenriksstasjonene |
102 | Særavtale i utenrikstjenesten | ||
103 | Regjeringens fellesbevilgning for representasjon | ||
104 | Kongefamiliens offisielle reiser i utlandet | ||
115 | Presse-, kultur- og informasjonsformål | ||
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | ||
140 | Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen | ||
141 | Direktoratet for utviklingssamarbeid (NORAD) | ||
142 | NORADs administrasjon av utenriksstasjonene | ||
143 | Utenriksdepartementets administrasjon av utenriksstasjonene | ||
150 | Bistand til prioriterte land og regioner | ||
154 | Opplysningsarbeid, organisasjonsliv og mellomfolkelig samarbeid | ||
155 | Miljø og naturressursforvaltning | ||
156 | Tiltak for å bedre kvinners situasjon og likestilling | ||
157 | Næringsutvikling og økonomisk utvikling | 3157 | Tilbakeføringer samarbeid med næringslivet |
158 | Utredning, forskning, evaluering og kvalitetssikring | ||
159 | Tilskudd til ymse hjelpetiltak | ||
161 | Generelle bidrag - FN-organisasjoner | ||
163 | Generelle bidrag - finansinstitusjoner | ||
164 | Generelle bidrag - andre organisasjoner | ||
165 | Bilateral bistand administrert av internasjonale organisasjoner (multi-bi) | ||
166 | Gjeldslettetiltak | ||
190 | Humanitær bistand ved naturkatastrofer | ||
191 | Menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktningetiltak | ||
192 | Fred, forsoning og demokrati | ||
195 | Tiltak for flyktninger i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) | ||
197 | Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak | ||
Merknad: Budsjettansvaret for kap. 480 (Overføring til) Svalbardbudsjettet overføres til justiskomiteen siden denne bevilgningen er administrativt underlagt Justisdepartementet (ansvaret for selve Svalbardbudsjettet kan eventuelt fortsatt beholdes i utenrikskomiteen). Kap. 1471 Norsk Polarinstitutt overføres energi- og miljøkomiteen siden denne bevilgningen er administrativt underlagt Miljøverndepartementet. |