Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg: Innstilling fra utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet

INNHOLD

1. Innledning 7

1.1 Utvalgets oppnevning og mandat 7

1.2 Utvalgets arbeid 7

2. Bakgrunn for budsjettreformen av 1997 7

2.1 Kort om Stortingets budsjettbehandling før innføring av budsjettreformen 7

2.2 Målsettinger med budsjettreformen 8

2.3 Endringer som ble innført i budsjettbehandlingen for prøveperioden 1997-2001 8

2.4 Oppfølging av tiltak som Budsjettreformutvalget anbefalte vurdert nærmere 9

2.4.1 Innledning 9

2.4.2 Oppfølging 9

2.4.3 Utvalgets vurderinger 9

3. Erfaringer fra prøveperioden for budsjettreformen 9

3.1 Innledning 9

3.1.1 En kort oppsummering av budsjettbehandlingen i prøveperioden 9

3.1.2 Utvalgets vurderinger 10

3.2 Budsjettreformen og finanspolitikken 10

3.2.1 Innledning 10

3.2.2 Utvalgets vurderinger 10

3.3 Budsjettreformen og de politiske prosessene 11

3.3.1 Innledning 11

3.3.2 Utvalgets vurderinger 11

3.4 Budsjettreformen og hensynet til en rasjonell budsjettprosess 12

3.4.1 Innledning 12

3.4.2 Utvalgets vurderinger 12

3.5 Budsjettreformen og "brukere" utenfor Stortinget 12

3.5.1 Innledning 12

3.5.2 Møte med Kommunenes sentralforbund 13

3.5.3 Møte med Skattedirektoratet 13

3.5.4 Utvalgets vurderinger 13

3.6 Samleproposisjonen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett og øvrige budsjettendringer gjennom året 13

3.6.1 Innledning 13

3.6.2 Utvalgets vurderinger 13

3.7 Forholdet mellom nysaldering, rammevedtak og etterfølgende års budsjett, herunder bruk av overførbare bevilgninger 14

3.7.1 Innledning 14

3.7.2 Utvalgets vurderinger 14

3.8 Vurdering av eksisterende rammeinndeling 15

3.8.1 Innledning 15

3.8.2 Utvalgets vurderinger 15

3.9 Stortingets budsjettsekretariat 15

3.9.1 Innledning 15

3.9.2 Utvalgets vurderinger 15

3.10 Andre spørsmål 16

3.10.1 Innledning 16

3.10.2 Modifiseringer av kontantprinsippet 16

3.10.3 Flerårige budsjetter (langtidsbudsjettering) 16

3.10.4 Utvalgets vurderinger 16

4. Drøfting AV om det bør gis regler som gir sikkerhet for at et forslag til rammevedtak i Budsjett-innst. S. I blir vedtatt 16

4.1 Bakgrunn 16

4.2 Kort om Stortingets voteringspraksis 16

4.3 Utvalgets tilnærming til problemstillingen 16

4.3.1 Tolkning av mandatet 16

4.3.2 Erfaringer fra Sveriges Riksdag 17

4.3.3 Innspill fra forskere 17

4.3.4 Alternativ votering og Stortingets forretningsorden 17

4.4 Utvalgets vurderinger 17

5. Utvalgets tilrådinger 18

Undervedlegg 1 19

Undervedlegg 2 21

Utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet ble oppnevnt av Stortingets presidentskap 19. juni 2000.

Utvalget legger med dette fram sin utredning. Utvalgets tilrådinger framgår av kap. 5.

Tabell 1: Statsbudsjettets utgifter, tilleggsbevilgninger gjennom budsjettåret (1995-2000)

1995

1996

1997

1998

1999

2000

Alle forslag utenom lånetransak­sjoner

8120

-9427

-3203

8687

8541

17612

Petroleumsvirksomhet

5381

-10294

-7430

2200

4603

2896

Forslag utenom petroleums­virksomhet

2739

867

4227

6487

3938

14716

Renter på statsgjeld

302

-530

1421

426

-2487

975

Dagpenger

-570

-950

-600

-1600

100

-300

Inntektsoppgjør

1839

3697

2873

8065

3324

4790

Redusert reserve for tilleggsbevilgninger kap. 2309

-2470

-3509

-3418

-7252

-5221

-3865

Andre tilleggsbevilgninger:

Gardermobanen, gjeldslette

1680

6712

Andre tillegg 1. halvår

2397

-611

1522

879

4359

3150

Andre tillegg 2. halvår

1241

2770

2430

4289

3863

3254

Kilde: Finansdepartementet

De vedtatte tilleggsbevilgningene er splittet opp i vedtak som er foretatt i 1. og 2. halvår. For enkelte av bevilgningsforslagene er det imidlertid vanlig at anslagsendringer bare omtales i proposisjonene om våren, mens selve forslagene om bevilgningsendringer først fremmes på høsten. I hovedsak gjelder dette inntekter og utgifter til petroleumsvirksomhet, renter, utgifter til dagpenger og skatter og avgifter fra Fastlands-Norge. For disse størrelsene er det derfor ikke spesifisert om bevilgningsendringen gjelder 1. eller 2. halvår.

Inntektsoppgjør der staten er part gjennomføres stort sett om våren. For disse oppgjørene er det avsatt reserver for tilleggsbevilgninger ut fra forutsatt ramme for inntektsvekst fra foregående år. På bakgrunn av at det er kjent at det vil bli gitt tilleggsbevilgninger til disse formålene når budsjettet blir saldert om høsten, har disse bevilgningene en noe annen karakter enn andre tilleggsbevilgninger. Disse tilleggsbevilgningene er derfor spesifisert for seg selv i tabellen som viser tilleggsbevilgninger på statsbudsjettets utgiftsside. Beløpene som er spesifisert i tabellen gjelder følgende inntektsoppgjør: jordbruksavtalen, reindriftsavtalen, trygdeoppgjøret, lønnsoppgjøret for statsansatte (inklusive pensjoner fra Statens Pensjonskasse), vernepliktige mannskaper og takstoppgjøret for leger og fysioterapeuter. For 2000 er imidlertid ikke takstoppgjøret for leger og fysioterapeuter inkludert, da dette ble fremmet som en del av Sosial- og helsedepartementets omgrupperingsproposisjon om høsten.

Nedsettelsen av reserven for tilleggsbevilgninger er heller ikke fordelt på 1. og 2. halvår. Bakgrunnen for dette er at reduksjonen som hovedregel foretas formelt ved nysalderingen av budsjettet om høsten. Reduksjonen vil imidlertid i stor grad være en motpost til tilleggsbevilgninger i forbindelse med inntektsoppgjør om våren. Det er også ofte slik at i de tilfeller Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett forutsetter at utgiftsøkninger/inntektsreduksjoner dekkes ved reduksjon av reserven for tilleggsbevilgninger, kan den formelle nedsettelsen først bli vedtatt ved ny saldering av budsjettet om høsten.

I tabell 1 ovenfor er det oppgitt netto samlet nedsettelse av bevilgninger under kapittel 2309 Tilfeldige utgifter fra budsjettet salderes om høsten til ny saldering neste høst. I forbindelse med salderingen av budsjettet kan Finansdepartementet få fullmakt til å fordele spesielle utgiftsreduksjoner på kapittel og post etter at budsjettet er saldert. Ved salderingen legges reduksjonen på kapittel 2309 mot at kapittelet økes tilsvarende når utgiftsreduksjonen er fordelt. Den reelle reserven for tilleggsbevilgninger kan derfor i enkelte budsjettår være høyere enn det som framkommer av vedlagte tabell. Det gjelder blant annet 2000 der bevilgningen ble redusert med 841 mill. kroner i saldert budsjett, som motpost til reduserte driftsbevilgninger som følge av innføring av direkte refusjon av utgifter til sykepenger for statlige etater. Samlet ble derfor bevilgningen på kapittel 2309 redusert med 4,7 mrd. kroner som motpost for tilleggsbevilgninger, mens den spesifiserte reduksjonen i tabell 1 viser en netto reduksjon på 3,9 mrd. kroner.

For andre tilleggsbevilgninger er det spesifisert gjeldslette for NSB Gardermobanen AS, som ble bevilget i 1. halvår i henholdsvis 1998 og 2000. Disse beløpene ble i begge tilfeller holdt utenfor ved drøftingen av det finanspolitiske opplegget. Beløpets størrelse gjør også at det er naturlig å spesifisere disse overføringene i tabellen.

Tilleggsbevilgninger som foreslås i 1. halvår, behandles samlet i forbindelse med framlegget av revidert nasjonalbudsjett. Alle forslag sees da i sammenheng, og det foreslås i de fleste år en stor grad av inndekning av tilleggsforslagene. Når det i tabellen framkommer at utgiftene er økt i 1. halvår for de fleste av budsjettårene, skyldes dette at inndekningen dels skjer i form av økte inntekter og dels ved reduksjon av reserven for tilleggsbevilgninger under kapittel 2309. Som nevnt over er reduksjonen i kapittel 2309 spesifisert for seg og ikke fordelt på 1. og 2. halvår. For 1995 og 1999 ble imidlertid ikke alle forslagene som ble fremmet 1. halvår foreslått dekket inn av regjeringen. I 1995 gjaldt det økte utgifter under folketrygden, økt rentestøtte til statsbankene og gjenbevilgning av en del utgifter som var blitt bevilget i tidligere år. I 1999 ble utgifter på til sammen 1748 mill. kroner i forbindelse med Kosovo-krisen foreslått ikke dekket inn.

Antall tilleggsbevilgninger som blir gitt i løpet av budsjettåret er stort. De fleste tilleggsbevilgningene utgjør imidlertid hver for seg ikke betydelige beløp, men kan samlet sett utgjøre 2-3 mrd. kroner i 2. halvår. Når tilleggsbevilgningene i 2. halvår 1998 utgjorde hele 4,3 mrd. kroner må dette imidlertid også sees på bakgrunn av at det ble bevilget 1,4 mrd. kroner under kapittel 966 Støtte til skipsbygging post 50 Overføring til fond for støtte ved skipsbygging. I 2. halvår 1999 ble bevilgningen til norske styrker i utlandet økt med 0,8 mrd. kroner, og bidrar til å forklare det høye nivået på tilleggsbevilgninger dette året.

Tilleggsbevilgninger i 2. halvår 2000 gjelder i stor grad kompensasjon til kommuneforvaltningen for feriepengeavsetninger i forbindelse med to ekstra feriedager og merutgifter i forbindelse med læreroppgjøret sommeren 2000 samt økte anslag for utgifter over folketrygden.

Tabell 2: Statsbudsjettets inntekter, tilleggsbevilgninger gjennom budsjettåret (1995-2000)

1995

1996

1997

1998

1999

2000

Alle forslag utenom lånetransaksjoner

12883

23667

5194

-30436

-14751

96360

Petroleumsvirksomhet

3280

11512

-150

-39220

-6984

78839

Forslag utenom petroleumsvirksomhet

9603

12155

5344

8784

-7767

17521

Skatter og avgifter

3647

7675

4331

10602

-1634

17243

Renteinntekter og utbytte

475

364

230

815

-4182

2377

Andre inntekter 1. halvår

987

392

9

739

620

1419

Andre inntekter 2. halvår

4494

3724

774

-3372

-2572

-3519

MEMO:

Endrede bevilgninger i andre inntekter i 2. halvår kan forklares ved:

Overført fra Statens banksikringsfond

2562

1000

200

-2985

-2980

-3200

Overføring fra Skattefordelingsfondet

2130

3300

45

Kilde: Finansdepartementet

Anslagene for statsbudsjettets inntekter utenom petroleumsinntekter er økt i løpet av budsjettåret i alle år i perioden 1995 til 2000 med unntak av 1999. Regnskapet for 1999 viste imidlertid en vesentlig merinntekt i forhold til nysaldert budsjett, noe som medførte at inntektene utenom petroleumsinntekter ble om lag som saldert budsjett. Oppjustering av skatte- og avgiftsanslagene gjennom budsjettåret skyldes bare i begrenset grad forslag om endrede skatte- og avgiftsregler, men er i hovedsak et resultat av oppjusterte prognoser ut fra ny informasjon om skatte- og avgiftsinngangen gjennom året.

Økningen i inntekter utenom skatter, avgifter, renteinntekter og utbytte i 1. halvår må dels sees på bakgrunn av at det er foreslått inntektsøkninger i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett som en del av inndekningen av høyere utgifter.

Forslag om endrede inntektsanslag i 2. halvår kan i stor grad forklares ved endrede overføringer fra Statens Banksikringsfond og Skattefordelingsfondet. Disse endringene er spesifisert nederst i tabell 2.

Følgende endringer i regjeringens presentasjon av forslag til statsbudsjett er lagt til grunn:

  • – Kap. 5700 (folketrygdavgift og arbeidsgiveravgift) presenteres bare i skatte-, avgifts- og tollvedtaksproposisjonen og i gul bok.

  • – Budsjettansvaret for kap. 2540 (arbeidsledighetstrygd til fiskere og fangstmenn) flyttes fra Fiskeridepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

  • – Budsjettansvaret for kap. 2542/5704 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. flyttes fra Kommunal- og regionaldepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

I tillegg legges det til grunn at Barne- og familiedepartementets og Arbeids- og administrasjonsdepartementets ansvarsområder under Folketrygden presenteres i de respektive departementers fagproposisjon i stedet for i særskilt proposisjon for Folketrygden slik at de enkelte rammeområdene kan presenteres samlet i en fagproposisjon.

Lånetransaksjonsbevilgninger (90-postene i statsbudsjettet) som behandles utenfor rammeområdene forutsettes presentert i de respektive departementenes fagproposisjoner. Når det gjelder budsjettkapitlene utenfor rammeområdene (kap. 2800/5800 Statens petroleumsfond og kap. 5999 Statslånemidler) er det her lagt til grunn at disse fortsatt presenteres i gul bok.

Departement:

Proposisjons navn:

Kapitler:

Utenriks- departementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 4 (Utenriks og bistand) og låne- transak­sjoner under Utenriksdepartementet

Utgiftskap: 100-197

Inntektskap: 3100-3157

Kirke-, utdannings- og forsknings- departementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 17 (Kirke-, utdanning og forskning) og lånetransaksjoner under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet

Utgiftskap: 200-299 og 2410

Inntektskap: 3200-3299, 5310 og 5617

Kulturdepartementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 3 (Kultur)

Utgiftskap: 300-336

Inntektskap: 3300-3334

Justis- og politidepartementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 5 (Justis)

Utgiftskap: 61, 400-480

Inntektskap: 3400-3470 og 5630.

Kommunal- og regionaldepartementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 6 (Innvandring, regional utvikling, og bolig), rammeområde 20 (rammetilskudd til kommunesektoren) og lånetransaksjoner under Kommunal- og regionaldepartementet

Utgiftskap: 500-587, 2412, 2425 - 2427

Inntektskap: 3500-3587, 5312,5316, 5326- 5327, 5613, 5615-5615

Sosial- og helsedepartementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 15 (Sosial og helse)

Utgiftskap: 600-797, 2480 og 2481

Inntektskap: 3600-3751, 5527, 5577 5578 og 5631.

Sosial- og helsedepartementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 16 (Folketrygden, sosial- og helse)

Utgiftskap: 2600-2790

Inntektskap: 5701.

Merknad:

Det er her lagt til grunn en egen folketrygdproposisjon for SHDs ansvarsområder under folketrygden. Alternativt kan denne slås sammen med fagproposisjonen fra SHD til en fagproposisjonen.

Barne- og familie- departement

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 2 (Familie og forbruker)

Utgiftskap: 800-868 og 2530

Inntektskap: 3800-3860.

Merknad:

Det er lagt til grunn at kap. 2530 under folketrygden kan presenteres i BFDs egen fagproposisjon.

Forsvars- departementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 8 (Forsvar) og lånetransaksjoner (90-poster) under Forsvarsdepartementet

Utgiftskap: 1700-1795 og 2463

Inntektskap: 4700-4799

Nærings- og handels-departementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 9 (Næring- og handel) og lånetransak- sjoner under Nærings- og handelsdepartementet

Utgiftskap: 900-993, 2420 og 2460

Inntektskap: 3900-3990, 5320, 5460, 5620 og 5656.

Fiskeridepartementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 10 (Fiskeri) og

rammeområde 19 (Kystforvaltning)

Utgiftskap: 1000-1070 og 2415

Inntektskap: 4000-4070

Merknad:

Det er lagt til grunn at det opprettes et nytt rammeområde 19 (Kystforvaltning) for å ta hensyn til at kapitler under fiskeadministrasjon fremmes av Fiskeridepartementet og behandles av Samferdselskomiteen. (Alternative løsninger er å overføre kystadministrasjonen til fiskerirammen under næringskomiteen, eller at de aktuell kapitlene overføres fra Fiskeridepartementet til Samferdselsdepartementet. Dersom ett av disse to alternativene velges kan rammeområdene 18 og 19 slås sammen.)

Landbruks- departementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 11 (Landbruk) og lånetransaksjoner under Landbruksdepartementet

Utgiftskap: 1100-1161, 2411

Inntektskap: 4100-4150, 5311, 5545, 5571, 5614, 5651 og 5652

Samferdsels- departementet

St. prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 18 (Samferdsel)

Utgiftskap: 1300-1380 og 2450

Inntektskap: 4300-4380, 5450, 5611-5612, 5618-5619 og 5623

Miljøvern- departementet

St. prp. nr. 1 (2000-2001:

Rammeområde 13 (Miljø) og lånetransaksjoner under Miljøverndepartementet.

Utgiftskap: 1400-1471, 2422 og 2465 Inntektskap: 4400-4471, 5322 og 5621

Finansdepartementet

St. prp nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 14 (Konstitujonelle institusjoner)

Rammeområde 21 (Tilfeldige utgifter og inntekter)

Rammeområde 22 (Finansadministrasjon)

og øvrige lånetransaksjoner under Finansdepartementet.

Utgiftskap: 1, 20-51, 1600-1670

Inntektskap: 3020-3051,4600-4634, 5341- 5345, 5350-5351, 5605 og 5691- 5692.

Finansdepartementet

St. prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 23 (Skatter og avgifter)

Skatte-, avgifts- og tollvedtak

(Inntektskap: 5500-5526,

5531-5544,5546-5570, 5572, 5580-5584 og 5700)

Merknad:

Det er lagt til grunn av kap. 5700 under folketrygden bare presenteres i skatte-, avgifts- og tollvedtaksproposisjonen og ikke i folketrygdsproposisjonen.

Arbeids- og administrasjons­departementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 1 (Fellesadministrasjon m.v.),

Rammeområde 7 (Arbeidsmarkedet)

og lånetransaksjoner under Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Utgiftskap: 11, 1500-1593, 2445, 2470, 2540-2543, 5705 Inntektskap: 3011, 4500-4593, 5445- 5446, 5670 og 5704-5705.

Merknad:

Det er her lagt til grunn at kapitlene under rammeområde 7 vedrørende folketrygden flyttes fra folketrygdsproposisjen til Arbeids- og administrasjonsdepartementets egen fagproposisjon slik at de kan presenteres i samme proposisjon. Det er videre lagt til grunn at budsjettansvaret for kap. 2540 Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangsmenn flyttes fra Fiskeridepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet og at kap. 2542/5704 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. flyttes fra Kommunal- og regionaldepartementet til Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

Olje- og energidepartementet

St.prp. nr. 1 (2000-2001):

Rammeområde 12 (Olje og energi) og lånetransaksjoner under Olje- og energidepartementet.

Utgiftskap: 1800-1899, 2440-2442 og 2490 Inntekts­kap: 4800-4860, 5440, 5490, 5608, 5680 og 5685.

For å få til en samordning av inndelingen av statsbudsjettet er det nødvendig å se nærmere på ansvarsfordelingen i Stortinget. Det er her lagt til grunn følgende større endringer:

  • – Utbyttebevilgningene "tilbakeføres" fra nåværende rammeområde 24 (Utbytte m.v. ) under finanskomiteen til de respektive fagkomiteene slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité. (Dersom det på et senere tidspunkt blir aktuelt f.eks å samle ansvaret for alle statens statlige aksjeselskaper under et departement kan det om nødvendig opprettes en egen "aksjeselskapsramme" som kan legges til en komité for felles behandling).

  • – Budsjettansvaret for Norsk Polarinstitutt og statstilskudd til Svalbardbudsjettet overføres fra utenrikskomiteen til hhv. energi- og miljøkomiteen og justiskomiteen slik at det blir samsvar mellom "ansvarlig" departement og komité. (Budsjettansvaret for selve Svalbardbudsjettet kan videreføres i utenrikskomiteen).

  • – Budsjettansvaret for Datatilsynet overføres fra justiskomiteen til familie-administrasjons- og kulturkomiteen slik at det blir samsvar mellom "ansvarlig" departement og komité.

  • – Budsjettansvaret for sivilt beredskap og skipsfartsberedskap flyttes fra forsvarskomiteen til hhv. justiskomiteen og næringskomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.

  • – Budsjettansvaret for Nærings- og handelsdepartementets andel av bevilgningen til Norges forskningsråd (kap. 920), Havforskningsinstituttet(kap. 1020), Drift av forskningsfartøyene (kap. 1021) og Fiskeri-, og havbruksforskning (kap. 1023) flyttes fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til de respektive rammeområdene under næringskomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.

  • – Budsjettansvaret for kap. 2425/5327 SND og fylkeskommunene flyttes fra næringskomiteen til kommunalkomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.

  • – Budsjettansvaret for Det kongelig hus, Statsministerens kontor, Statsrådet og Regjeringsadvokaten flyttes til kontroll- og konstitusjonskomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.

  • – Budsjettansvaret for nåværende rammeområde 21 (Eksportgarantier m.v.) overføres i sin helhet fra finanskomiteen til næringskomiteen og innlemmes i nærings- og handelsrammen slik at det blir samsvar mellom "ansvarlig" departement og komité.

  • – Budsjettansvaret for Pensjonstrygden for sjømenn og Avtalefestet pensjon (AFP) flyttes fra familie-, administrasjons- og kulturkomiteen til sosialkomiteen slik at det blir samsvar mellom ansvarlig departement og komité.

Forslag til inndeling er basert på statsbudsjettet for 2001. Kapitler som er angitt i fet skrift er flyttet fra andre rammeområder i forhold til den nåværende rammeinndelingen slik denne framkommer i Innst. S. nr. 2 (2000-2001).

Endringer i forhold til gjeldende inndeling er kommentert nærmere i merknadsfeltet under hvert rammeområde.

ENERGI- OG MILJØKOMITEEN

Rammeområde 12

(Olje og energi)

I

Kap.

Kap.

Utgifter:

Inntekter:

1800

Olje- og energidepartementet

1810

Oljedirektoratet

4810

Oljedirektoratet

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

4820

Norges vassdrags- og energidirektorat

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

4829

Konsesjonsavgiftsfondet

1830

Energiforskning

4860

Statsforetak under Olje- og energi­departementet

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten

2441

Petroleumsrettet teknologiutvikling

2442

Disponering av innretninger på kontinental­sokkelen

2490

NVE Anlegg

5490

NVE Anlegg

5608

Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet

5680

Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet

5685

Aksjer i Den norske stats oljeselskap a.s

Merknad:

Kap. 5680 Utbytte fra statsforetak under Olje- og energidepartementet og kap. 5685Aksjer i Den norske stats oljeselskap a.s. foreslås flyttet fra finanskomiteen til energi- og miljøkomiteen.

Rammeområde 13

(Miljø)

I

Utgifter:

Inntekter:

1400

Miljøverndepartementet

1401

Opplysningsvirksomhet, tilskudd til organisasjoner

1410

Miljøvernforskning og miljøovervåkning

4410

Miljøvernforskning og miljøovervåkning

1422

Biomangfold, friluftsliv og kulturminner

1425

Vilt- og fisketiltak

4425

Refusjoner fra Viltfondet og Statens fiskefond

1426

Statens naturoppsyn

4426

Statens naturoppsyn

1427

Direktoratet for naturforvaltning

4427

Direktoratet for naturforvaltning

1429

Riksantikvaren

4429

Riksantikvaren

1441

Statens forurensningstilsyn

4441

Statens forurensningstilsyn

1442

Miljødata, forurensning og miljøeffektivitet

4442

Miljødata, forurensning og miljøeffektivitet

1443

Statens beredskapsansvar mot akutt forurensning

1463

Regional og lokal planlegging

1465

Statens kjøp av tjenester i Statens kartverk

1470

Internasjonalt samarbeid, tiltak for luftmiljø og polarforvaltning

4470

Internasjonalt samarbeid, tiltak for luftmiljø og polarforvaltning

1471

Norsk Polarinstitutt

4471

Norsk Polarinstitutt

5322

Statens miljøfond, avdrag

2422

Statens miljøfond

2465

Statens kartverk

5621

Statens miljøfond, renteinntekter

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 1471/4471 Norsk Polarinstitutt foreslås flyttet fra utenrikskomiteen til energi- og miljøkomiteen.

FAMILIE-, KULTUR- OG ADMINISTRASJONSKOMITEEN

Rammeområde 1

(Fellesadministrasjon m.v.)

I

Utgifter:

Inntekter:

11

Slottet, Bygdø kongsgård og Oscarshall

3011

Slottet, Bygdø kongsgård og Oscarshall

1500

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

4500

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

1503

Midler til tjenestemannsorganisasjonenes opplærings- og utviklingsarbeid

1507

Datatilsynet

4507

Datatilsynet

1510

Fylkesmannsembetene

4510

Fylkesmannsembetene

1520

Statskonsult - Direktoratet for forvaltningsutvikling

4520

Statskonsult - Direktoratet for forvaltnings­utvikling

1521

Statens informasjonstjeneste

1522

Statens forvaltningstjeneste

4522

Statens forvaltningstjeneste

1530

Tilskudd til de politiske partier

1541

Pensjoner av statskassen

1542

Tilskudd til Statens Pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten

1543

Arbeidsgiveravgift til folketrygden

1544

Boliglån til statsansatte

1545

Ventelønn m.v.

4545

Ventelønn m.v.

1546

Yrkesskadeforsikring

4546

Yrkesskadeforsikring

1547

Gruppelivsforsikring

4547

Gruppelivsforsikring

1550

Konkurransetilsynet

1560

Pristilskudd

1580

Bygg utenfor husleieordningen

1582

Utvikling av Fornebuområdet

1583

Utvikling av Pilestredet Park

4583

Salg av eiendom i Pilestredet Park

2445

Statsbygg

5445

Statsbygg

5446

Salg av eiendom, Fornebu

2470

Statens Pensjonskasse

5670

Renter og utbytte fra Entra Eiendom AS

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 1507/4507 Datatilsynet foreslås flyttet fra justiskomiteen til familie-, administrasjons- og kulturkomiteen. Budsjettansvaret for kap. 5670 Renter og utbytte fra Entra Eiendom foreslås flyttet fra finanskomiteen til familie-, administrasjons- og kulturkomiteen.

Rammeområde 2

(Familie og forbruker)

I

Utgifter:

Inntekter:

800

Barne- og familiedepartementet

830

Foreldreveiledning og samlivstiltak

840

Tilskudd til krisetiltak

841

Familievern og konfliktløsning

844

Kontantstøtte

845

Barnetrygd

846

Familie- og likestillingspolitisk forskning, opplysningsarbeid m.v.

847

Kompetansesenter for likestilling

848

Likestillingsombudet

850

Barneombudet

852

Adopsjonsstøtte

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

856

Barnehager

857

Barne- og ungdomstiltak

858

Statens ungdoms- og adopsjonskontor

859

UNG i Europa

3859

UNG i Europa

860

Forbrukerrådet

3860

Forbrukerrådet

862

Positiv miljømerking

865

Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid

866

Statens institutt for forbruksforskning

867

Forbrukertvistutvalget

868

Forbrukerombudet

2530

Fødselspenger og adopsjonspenger

Merknad:

Ingen endringer under rammeområdet.

Rammeområde 3

(Kultur)

I

Utgifter:

Inntekter:

300

Kulturdepartementet

301

Deltaking i internasjonale organisasjoner

3301

Deltaking i internasjonale organisasjoner

305

Lotteritilsynet

3305

Inntekter fra spill og lotterier

320

Allmenne kulturformål

321

Kunstnerformål

322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

3322

Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom

323

Musikkformål

3323

Musikkformål

324

Teater- og operaformål

3324

Teater- og operaformål

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

3326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål

328

Museums- og andre kulturvernformål

3328

Museums- og andre kulturvernformål

329

Arkivformål

3329

Arkivformål

334

Film- og medieformål

3334

Film- og medieformål

335

Pressestøtte

336

Informasjonsberedskap - Norsk rikskringkasting

Merknad:

Ingen endringer under rammeområdet.

FINANSKOMITEEN

Rammeområde 20

(Rammetilskudd til kommunesektoren)

I

Utgifter:

Inntekter:

571

Rammetilskudd til kommuner

3571

Tilbakeføring av forskudd

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

3572

Tilbakeføring av forskudd

Merknad:

Rammeområdet endrer nummering fra 19 til 20 som følge av nytt rammeområde 19 (Kystforvaltning) under samferdselskomiteen. For øvrig ingen endringer.

Rammeområde 21

(Tilfeldige utgifter og inntekter)

I

Utgifter:

Inntekter:

2309

Tilfeldige utgifter

5309

Tilfeldige inntekter

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

Merknad:

Rammeområdet endrer nummering fra 20 til 21 som følge av nytt rammeområde 19 (kystforvaltning) under samferdselskomiteen. Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift og kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift flyttes fra rammeområde 22 til 21 for å få bedre samvar med Finansdepartementets inndeling.

Rammeområde 22

(Finansadministrasjon m.v.)

I

Utgifter:

Inntekter:

1600

Finansdepartementet

1602

Kredittilsynet

4602

Kredittilsynet

1610

Toll- og avgiftsetaten

4610

Toll- og avgiftsetaten

1618

Skatteetaten

4618

Skatteetaten

1620

Statistisk sentralbyrå

4620

Statistisk sentralbyrå

1630

Tiltak for å styrke den statlige økonomi­forvaltning

1632

Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner

1634

Statens innkrevingssentral

4634

Statens innkrevingssentral

1637

EU-opplysning

1650

Statsgjeld, renter m.m.

1651

Statsgjeld, avdrag og innløsning

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

5341

Avdrag på utestående fordringer

5345

Tilbakeføring til statskassen

5350

Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond

5351

Overføring fra Norges Bank

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

5691

Avkastning på bevilget kapital i Statens Bankinvesteringsfond

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

Merknad:

Kap. 5691 Avkastning på bevilget kapital i Statens Bankinvesteringsfond og kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank beholdes i finanskomiteen, men overføres fra rammeområde 24 til rammeområde 22 for å få bedre samsvar med Finansdepartementets inndeling.

Rammeområde 23

(Skatter og avgifter)

I

Utgifter:

Inntekter:

5501

Skatter på formue og inntekt

5502

Konjunkturavgift

5506

Avgift av arv og gaver

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirk­somhet på kontinentalsokkelen

5511

Tollinntekter

5521

Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v.

5526

Avgift på alkohol

5531

Avgift på tobakkvarer

5536

Avgift på motorvogner m.m.

5537

Avgifter på båter m.v.

5541

Avgift på elektrisk kraft

5542

Avgift på mineralolje m.v.

5543

Miljøavgift på mineralske produkter m.v.

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

5547

Avgift på helse- og miljøskadelige kjemikalier

5555

Sjokolade- og sukkervareavgift

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m.

5557

Avgift på sukker

5558

Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m.

5559

Avgift på drikkevareemballasje

5565

Dokumentavgift

5580

Avgift på flyging av passasjerer

5581

Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder m.v.

5583

Særskilte avgifter m.v. i bruk av frekvenser

5700

Folketrygdens inntekter

Merknad:

Kap. 5545 Miljøavgifter i landbruket flyttes fra finanskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 11-landbruk) siden dette kapitlet er administrativt underlagt Landbruksdepartementet.

FORSVARSKOMITEEN

Rammeområde 8

(Forsvar)

I

Utgifter:

Inntekter:

1700

Forsvarsdepartementet

1710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet

4710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet

1719

Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet

1720

Felles ledelse og kommandoapparat

4720

Felles ledelse og kommandoapparat

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando

4725

Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarets overkommando

1731

Hæren

4731

Hæren

1732

Sjøforsvaret

4732

Sjøforsvaret

1733

Luftforsvaret

4733

Luftforsvaret

1734

Heimevernet

4734

Heimevernet

1735

Forsvarets etterretningstjeneste

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

1790

Kystvakten

4790

Kystvakten

1791

Redningshelikoptertjenesten

4791

Redningshelikoptertjenesten

1792

Norske styrker i utlandet

1795

Kulturelle og allmennyttige formål

4795

Kulturelle og allmennyttige formål

4799

Militære bøter

2463

Forsvarets bygningstjeneste

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 42 Forsvarets ombudsmannsnemd foreslås flyttet til kontroll- og konstitusjonskomiteen, mens kap. 993 Skipsfartsberedskap foreslås flyttet til næringskomiteen. Budsjettansvaret for kap. 461/3461 Sivilt beredskap foreslås flyttet til justiskomiteen. Dette har sammenheng med at kap. 42 omtales i Finansdepartementets fagproposisjon og at kap. 993 er administrativt underlagt Nærings- og handelsdepartementet.

JUSTISKOMITEEN

Rammeområde 5

(Justis)

I

Utgifter:

Inntekter:

61

Høyesterett

400

Justisdepartementet

3400

Justisdepartementet

405

Lagmannsrettene

410

Herreds- og byrettene

3410

Rettsgebyr

414

Domsutgifter

430

Kriminalomsorg

3430

Kriminalomsorg

432

Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS)

3432

Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS)

440

Politi- og lensmannsetaten

3440

Politi- og lensmannsetaten

441

Oslo politidistrikt

3441

Oslo politidistrikt

442

Politihøgskolen

3442

Politihøgskolen

443

Oppfølging av innsynsloven

445

Den høyere påtalemyndighet

446

Kontrollen med den militære påtale- og disiplinærmyndighet

447

Politiberedskap

448

Grensekommissæren

450

Sivile vernepliktige

3450

Sivile vernepliktige, driftsinntekter

451

Sivilt beredskap

3451

Sivilt beredskap

455

Redningstjenesten

460

De særskilte etterforskningsorganene

466

Advokatutgifter m.m.

467

Norsk Lovtidend

470

Fri rettshjelp

3470

Fri rettshjelp

471

Statens erstatningsansvar

474

Konfliktråd

475

Bobehandling

480

(Overføring til) Svalbardbudsjettet

5630

Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 1507/4507 Datatilsynet foreslås flyttet til familie-, administrasjons- og kulturkomiteen siden dette kapitlet er administrativt underlagt Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Budsjettansvaret for kap. 451/3451 foreslås flyttet til justiskomiteen fra forsvarskomiteen. Budsjettansvaret for kap. 480 (Overføring til) Svalbardbudsjettet foreslås flyttet fra utenrikskomiteen til justiskomiteen (selve Svalbardbudsjettet kan eventuelt fortsatt behandles av utenrikskomiteen utenfor rammesystemet). Budsjettansvaret for kap. 5630 Aksjer i Norsk Eiendomsinformasjon as overføres fra finanskomiteen til justiskomiteen.

KIRKE-, UTDANNINGS- OG FORSKNINGSKOMITEEN

Rammeområde 17

(Kirke, utdanning og forskning)

I

Utgifter:

Inntekter:

200

Kirke-, utdannings- og forsknings- departementet

3200

Kirke-, utdannings- og forsknings- departementet

202

Læringssenteret

3202

Læringssenteret

203

Statens utdanningskontorer

3203

Statens utdanningskontorer

204

Foreldreutvalget for grunnskolen

3204

Foreldreutvalget for grunnskolen

206

Samisk utdanningsadministrasjon

210

Tilskudd til trossamfunn m.m. og privateide skole- og kirkebygg

221

Tilskudd til grunnskolen

3221

Tilskudd til grunnskolen

222

Statens grunnskoler og grunnskoleinternat

3222

Statens grunnskoler og grunnskoleinternat

228

Kvalitetsutvikling i grunnskolen

229

Andre formål i grunnskolen

231

Tilskudd til videregående opplæring

232

Statlige skoler med opplæring på videregående nivå

3232

Statlige skoler med opplæring på videregående nivå

234

Tilskudd til lærebedrifter m.m.

238

Kvalitetsutvikling i videregående opplæring

3238

Kvalitetsutvikling i videregående opplæring

239

Andre formål i videregående opplæring

240

Private skoler m.v.

243

Kompetansesentra for spesialundervisning

3243

Kompetansesentra for spesialundervisning

249

Andre tiltak i utdanningen

253

Folkehøgskoler

254

Tilskudd til voksenopplæring

3254

Tilskudd til voksenopplæring

256

VOX - Voksenopplæringsinstituttet

3256

VOX - Voksenopplæringsinstituttet

258

Forskning, utviklingsarbeid og fellestiltak i voksenopplæringen

259

Kompetanseutviklingsprogrammet

260

Universitetet i Oslo

261

Universitetet i Bergen

262

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

263

Universitetet i Tromsø

264

Norges handelshøgskole

3264

Norges handelshøgskole

265

Arkitekthøgskolen i Oslo

3265

Arkitekthøgskolen i Oslo

268

Norges idrettshøgskole

3268

Norges idrettshøgskole

269

Norges musikkhøgskole

3269

Norges musikkhøgskole

270

Studier i utlandet og sosiale formål for elever og studenter

273

Statlige kunsthøgskoler

3273

Statlige kunsthøgskoler

274

Statlige høgskoler

3274

Statlige høgskoler

278

Norges landbrukshøgskole

3278

Norges landbrukshøgskole

279

Norges veterinærhøgskole

3279

Norges veterinærhøgskole

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

3281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler

282

Privat høgskoleutdanning

283

Det norske meteorologiske institutt

3283

Det norske meteorologiske institutt

285

Norges forskningsråd

286

Fondet for forskning og nyskaping

3286

Fondet for forskning og nyskaping

287

Forskningsinstitutter og andre tiltak

288

Internasjonale samarbeidstiltak

294

Kirkelig administrasjon

3294

Kirkelig administrasjon

295

Presteskapet

3295

Presteskapet

297

Nidaros domkirke m.m.

3297

Nidaros domkirke m.m.

299

Opplysningsvesenets fond

3299

Opplysningsvesenets fond

2410

Statens lånekasse for utdanning

5310

Statens lånekasse for utdanning

5617

Renter fra Statens lånekasse for utdanning

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 920 Norges forskningsråd foreslås flyttet fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 9) siden disse bevilgningene er administrativt underlagt Næringsdepartementet. Budsjettansvaret for kap. 1020/4020 Havforskningsinstituttet, kap. 1021/4021 Drift av forskningsfartøyene og kap. 1023 Fiskeri- og havbruksforskning foreslås flyttet fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 10-fiskeri) siden disse kapitlene er administrativt underlagt Fiskeridepartementet.

KOMMUNALKOMITEEN

Rammeområde 6

(Innvandring, regional utvikling, og bolig)

I

Utgifter:

Inntekter:

500

Kommunal- og regionaldepartementet

502

Valgutgifter

520

Utlendingsdirektoratet

3520

Utlendingsdirektoratet

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

3521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

522

Senter mot etnisk diskriminering

523

Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene

524

Klagenemnd for utlendingssaker

526

Nasjonale minoriteter

530

Arbeidstilsynet

3530

Arbeidstilsynet

531

Statens arbeidsmiljøinstitutt

3531

Statens arbeidsmiljøinstitutt

532

Produktregisteret

533

Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern

3533

Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern

534

Arbeidsretten, meklingsinstitusjonen m.m.

535

Arbeidsforskningsinstituttet

3535

Arbeidsforskningsinstituttet

536

Arbeidsmiljøtiltak

537

Produkt- og Elektrisitetstilsynet

3537

Produkt- og Elektrisitetstilsynet

538

Tilskudd til Norsk Elektroteknisk Komité

540

Sametinget

541

Tilskudd til samiske formål

550

Lokal næringsutvikling

551

Regional næringsutvikling i fylker og kommuner

552

Nasjonale programmer og tiltak for regional utvikling

580

Bostøtte

581

Bolig- og bomiljøtiltak

586

Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser

587

Statens bygningstekniske etat

3587

Statens bygningstekniske etat

5316

Kommunalbanken AS

2412

Den Norske Stats Husbank

5312

Den Norske Stats Husbank

2425

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene

5327

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene m.v.

2426

SIVA

5326

SIVA

5613

Renter fra SIVA

5615

Renter fra Den Norske Stats Husbank

5616

Renter og utbytte i Kommunalbanken AS

Merknad:

Kap. 5316 Kommunalbanken AS og kap. 5616 Renter og utbytte i Kommunalbanken AS flyttes fra finanskomiteen til kommunalkomiteen. Kap. 1590/4590 Aetat, kap. 1591/4591 Arbeidsmarkedstiltak, kap. 1592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede og kap. 1593/4593 Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester, overføres til rammeområde 7. Rammeområde 6 endrer betegnelse fra "innvandring, regional utviking, arbeid og bolig" til "innvandring, regional utvikling og bolig". Kap. 2425/5327 SND og fylkeskommunene flyttes fra næringskomiteen til kommunalkomiteen siden denne bevilgningen fremmes av Kommunal- og regionaldepartementet.

Rammeområde 7

(Arbeidsmarkedet)

I

1590

Aetat

4590

Aetat

1591

Arbeidsmarkedstiltak

4591

Arbeidsmarkedstiltak

1592

Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede

1593

Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester

4593

Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester

2540

Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn

2541

Dagpenger

2542

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v.

5704

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v.

2543

Ytelser til yrkesrettet attføring

5705

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs, dagpenger

Merknad:

Kap. 1590/4590 Aetat, kap. 1591/4591 Arbeidsmarkedstiltak, kap. 1592 Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede og kap. 1593/4593 Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester, overføres fra rammeområde 6 til rammeområde 7. Rammeområde 7 endrer betegnelse fra "Dagpenger m.v." til "Arbeidsmarkedet"

KONTROLL- OG KONSTITUSJONSKOMITEEN

Rammeområde 14

(Konstitusjonelle institusjoner)

I

Utgifter:

Inntekter:

1

Det kongelige hus

20

Statsministerens kontor

21

Statsrådet

24

Regjeringsadvokaten

3024

Regjeringsadvokaten

41

Stortinget

3041

Stortinget

42

Forsvarets ombudsmannsnemnd

43

Stortingets ombudsmann for forvaltningen

44

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste

51

Riksrevisjonen

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 1 Det kongelig hus, kap. 20 Statsministerens kontor, kap. 21 Statsrådet og kap. 24/3024 Regjeringsadvokaten, overføres fra familie-, administrasjon- og kulturkomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Budsjettansvaret for kap. 42 Forsvarets ombudsmannsnemnd overføres fra forsvarskomiteen til kontroll- og konstitusjonskomiteen.

NÆRINGSKOMITEEN

Rammeområde 9

(Næring og handel)

I

Utgifter:

Inntekter:

900

Nærings- og handelsdepartementet

3900

Nærings- og handelsdepartementet

901

Styret for det industrielle rettsvern

3901

Styret for det industrielle rettsvern

902

Justervesenet

3902

Justervesenet

903

Standardisering

904

Brønnøysundregistrene

3904

Brønnøysundregistrene

910

Statens veiledningskontor for oppfinnere

911

Bedriftsrettet kompetanseoverføring

920

Norges forskningsråd

922

Norsk Romsenter

923

Forsknings- og utviklingskontrakter

924

Internasjonalt samarbeid og utviklings­programmer

926

Spesielle IT-tiltak

928

FoU-prosjekter i næringslivets regi

932

Norges geologiske undersøkelse

3932

Norges geologiske undersøkelse

933

Bergvesenet

3933

Bergvesenet

941

Sjøfartsdirektoratet

3941

Sjøfartsdirektoratet

942

Skipsregistrene

3942

Skipsregistrene

943

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk

944

Ventelønn

952

Svalbard Samfunnsdrift og Næringsutvikling

953

Kings Bay AS

961

Reiselivstiltak

966

Støtte til skipsbygging

967

Investeringsselskap

970

Internasjonaliseringstiltak

971

Eksportfinans ASA

972

Internasjonale investeringstiltak

990

Industri- og forsyningsberedskap

3990

Industri- og forsyningsberedskap

993

Skipsfartsberedskap

2420

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond

5320

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond

2460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt

5460

Garanti-Instituttet for Eksportkreditt

5620

Renter og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond

5656

Aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 920 Norges forskningsråd under Nærings- og handelsedepartementet flyttes fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen. Budsjettansvaret for kap. 971 Eksporfinans ASA, kap. 972 Internasjonale investeringstiltak, kap. 2460/5460 Garanti-Instituttet for Eksportkreditt som for 2001 budsjettet utgjør rammeområde 21 under finanskomiteen foreslås flyttet til næringskomiteen og lagt inn under rammeområde 9 som samtidig endrer betegnelse fra "næring" til "næring og handel". Kap. 993 Skipsfartsberedskap flyttes fra forsvarskomiteen til næringskomiteen.

Kap. 5620 Renter og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond og kap. 5656 Aksjer i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning flyttes fra finanskomiteen til næringskomiteen. Kap. 2425/5327 SND og fylkeskommunene flyttes fra næringskomiteen til kommunalkomiteen siden denne bevilgningen fremmes av Kommunal- og regionaldepartementet.

Rammeområde 10

(Fiskeri)

I

Utgifter:

Inntekter:

1000

Fiskeridepartementet

4000

Fiskeridepartementet

1001

Deltakelse i internasjonale organisasjoner

1020

Havforskningsinstituttet

4020

Havforskningsinstituttet

1021

Drift av forskningsfartøyene

4021

Drift av forskningsfartøyene

1023

Fiskeri- og havbruksforskning

4023

Fiskeri- og havbruksforskning

1030

Fiskeridirektoratet

4030

Fiskeridirektoratet

1040

Til gjennomføring av fiskeriavtalen

1050

Diverse fiskeriformål

2415

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 1020/4020 Havforskningsinstituttet 1021/4021Drift av forskningsfartøyene, kap. 1023/4023 Fiskeri- og havbruksforskning under Fiskeridepartementet flyttes fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 10).

Rammeområde 11

(Landbruk)

I

Utgifter:

Inntekter:

1100

Landbruksdepartementet

4100

Landbruksdepartementet

1107

Statens dyrehelsetilsyn

4107

Statens dyrehelsetilsyn

1110

Statens landbrukstilsyn

4110

Statens landbrukstilsyn

1112

Forvaltningsstøtte, utviklingsoppgaver og kunnskapsutvikling m.m.

1114

Statens næringsmiddeltilsyn

4114

Statens næringsmiddeltilsyn

1137

Forskning og utvikling

1140

Miljø- og næringstiltak i jordbruket

1142

Miljø- og næringstiltak i skogbruket

1143

Statens landbruksforvaltning

4143

Statens landbruksforvaltning

1144

Merverdiavgiftskompensasjon

1145

Jordskifteverket

4145

Jordskifteverket

1146

Norsk institutt for jord- og skogkartlegging

4146

Norsk institutt for jord- og skogkartlegging

1147

Reindriftsforvaltningen

4147

Reindriftsforvaltningen

1148

Naturskade - erstatninger og sikring

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

4150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

1151

Til gjennomføring av reindriftsavtalen

1161

Statskog SF - forvaltningsdrift

2411

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål

5311

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond, lån til landbruksformål

5545

Miljøavgifter i landbruket

5571

Totalisatoravgift

5614

Renter av lån til landbruksformål

5651

Aksjer i selskaper under Landbruks­departementet

5652

Innskuddskapital i Statskog SF

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 1137 Forskning og utvikling under Landbruksdepartementet flyttes fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til næringskomiteen (rammeområde 11- Landbruk). Budsjettansvaret for kap. 5651 Aksjer i selskaper under Landbruksdepartementet og kap. 5652 Innskuddskapital i Statsskog SF flyttes fra finanskomiteen til næringskomiteen. Kap. 5545 Miljøavgifter i landbruket flyttes fra finanskomiteen til næringskomiteen.

SAMFERDSELSKOMITEEN

Rammeområde 18

(Samferdsel)

I

Utgifter:

Inntekter:

1300

Samferdselsdepartementet

4300

Samferdselsdepartementet

1301

Forskning og utvikling m.v.

1310

Flytransport

1311

Tilskudd til regionale flyplasser

1313

Luftfartstilsynet

4313

Luftfartstilsynet

1314

Havarikommisjonen for sivil luftfart

1320

Statens vegvesen

4320

Statens vegvesen

1330

Særskilte transporttiltak

1350

Jernbaneverket

4350

Jernbaneverket

1351

Overføringer til NSB BA

1354

Statens jernbanetilsyn

1360

Samferdselsberedskap

1370

Kjøp av posttjenester

1380

Post- og teletilsynet

4380

Post- og teletilsynet

2450

Luftfartsverket

5450

Luftfartsverket

5611

Renter av lån til NSB BA

5612

Renter av lån til Posten Norge BA

5618

Innskuddskapital i Posten Norge BA

5619

Renter av lån til Oslo Lufthavn AS

5623

Aksjer i SAS Norge ASA

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 1060/4060 Kystadministrasjon, kap. 1064/4064 Havnetjenesten, kap. 1065/4065 Fyrtjenesten, kap. 1066/4066 Lostjenesten, kap. 1067/4067 Trafikksentraler og kap. 1070/4070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler flyttes ut av rammeområde 18 og legges inn under nytt rammeområde 19 (Kystforvaltning) for å ta hensyn til at disse delene av nåværende rammeområde 18 er administrativt underlagt Fiskeridepartementet og ikke Samferdselsdepartementet. Budsjettansvaret for kap. 5618 Innskuddskapital i Posten Norge BA og kap. 5623 Aksjer i SAS Norge ASA flyttes fra finanskomiteen til samferdselskomiteen (rammeområde 18).

Rammeområde 19

(Kystforvaltning)

I

1060

Kystadministrasjon

4060

Kystadministrasjon

1064

Havnetjenesten

4064

Havnetjenesten

1065

Fyrtjenesten

4065

Fyrtjenesten

1066

Lostjenesten

4066

Lostjenesten

1067

Trafikksentraler

4067

Trafikksentraler

1070

Elektroniske navigasjonshjelpemidler

4070

Elektroniske navigasjonshjelpemidler

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 1060/4060 Kystadministrasjon, kap. 1064/4064 Havnetjenesten, kap. 1065/4065 Fyrtjenesten, kap. 1066/4066 Lostjenesten, kap. 1067/4067 Trafikksentraler og kap. 1070/4070 Elektroniske navigasjonshjelpemidler er flyttet ut fra rammeområde 18 og lagt inn under nytt rammeområde 19 (kystforvaltning) for å ta hensyn til at disse kapitlene er administrativt underlagt Fiskeridepartementet og ikke Samferdselsdepartementet.

SOSIALKOMITEEN

Rammeområde 15

(Sosial og helse)

I

Utgifter:

Inntekter:

600

Sosial- og helsedepartementet

3600

Sosial- og helsedepartementet

604

Etat for rådssekretariater og enkelte helse- og sosialfaglige oppgaver m.v.

610

Rusmiddeldirektoratet

3610

Rusmiddeldirektoratet

612

Statens institutt for rusmiddelforskning og dokumentasjon

3612

Statens institutt for rusmiddelforskning og dokumentasjon

614

Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v.

616

Statens klinikk for narkomane

3616

Statens klinikk for narkomane

660

Krigspensjon

664

Pensjonstrygden for sjømenn

666

Avtalefestet pensjon (AFP)

670

Tiltak for eldre

673

Tiltak for funksjonshemmede

674

Handlingsplan for funksjonshemmede

675

Tiltak for eldre og funksjonshemmede

676

Kompetansesentra for funksjonshemmede

700

Statens helsetilsyn og fylkeslegene

3700

Statens helsetilsyn og fylkeslegene

701

Forsknings- og forsøksvirksomhet

702

Nemnd for bioteknologi

703

Helsetjenesten for innsatte i fengsel

704

Giftinformasjonssentralen

705

Kursvirksomhet og stipendier

710

Statens institutt for folkehelse

3710

Statens institutt for folkehelse

711

Statens rettstoksikologiske institutt

3711

Statens rettstoksikologiske institutt

712

Statens helseundersøkelser

3712

Statens helseundersøkelser

713

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet

3713

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet

714

Statens tobakksskaderåd

3714

Statens tobakksskaderåd

715

Statens strålevern

3715

Statens strålevern

716

Kreftregisteret

3716

Kreftregisteret

718

Rehabilitering

719

Helsefremmende og forebyggende arbeid

730

Fylkeskommunenes helsetjeneste

731

Rikshospitalet

733

Nasjonalt råd for spesialistutdanning av leger og legefordeling

734

Det norske Radiumhospital

735

Statens senter for epilepsi

3735

Statens senter for epilepsi

737

Barnesykehus

3737

Barnesykehus

738

Helsetjenesten på Svalbard

3738

Helsetjenesten på Svalbard

739

Andre utgifter

3739

Behandlingsreiser i utlandet

742

Forpleining, kontroll og tilsyn med psykiatriske pasienter

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern

750

Statens legemiddelkontroll

3750

Statens legemiddelkontroll

751

Apotekvesenet

3751

Apotekvesenet

797

Helse- og sosialberedskap

2480

Rikshospitalets apotek

2481

Radiumhospitalets apotek

5527

Vinmonopolavgiften m.m.

5577

Avgift til staten av apotekenes omsetning

5578

Avgift på farmasøytiske spesialpreparater

5631

Aksjer i A/S Vinmonopolet

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 664 Pensjonstrygden for sjømenn og kap. 666 Avtalefestet pensjon (AFP) flyttes fra familie-, administrasjons- og kulturkomiteen til sosialkomiteen siden disse bevilgningene er administrativt underlagt Sosial- og helsedepartementet. Budsjettansvaret for kap. 5631 Aksjer i A/S Vinmonopolet overføres fra finanskomiteen til sosialkomiteen.

Rammeområde 16

(Folketrygden, sosial og helse)

I

Utgifter:

Inntekter:

2600

Trygdeetaten

2603

Trygderetten

2650

Sykepenger

2660

Uførhet

2662

Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning

2663

Medisinsk rehabilitering m.v.

2670

Alderdom

2680

Etterlatte

2683

Stønad til enslig mor eller far

2686

Gravferdsstønad

5701

Diverse inntekter

2711

Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v.

2750

Syketransport m.v.

2751

Medisiner m.v.

2752

Refusjon av egenbetaling

2755

Helsetjeneste i kommunene

2790

Andre helsetiltak

Merknad:

Ingen endringer under rammeområdet.

UTENRIKSKOMITEEN

Rammeområde 4

(Utenriks og bistand)

I

Utgifter:

Inntekter:

100

Utenriksdepartementet

101

Utenriksstasjonene

3101

Utenriksstasjonene

102

Særavtale i utenrikstjenesten

103

Regjeringens fellesbevilgning for representasjon

104

Kongefamiliens offisielle reiser i utlandet

115

Presse-, kultur- og informasjonsformål

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

140

Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

141

Direktoratet for utviklingssamarbeid (NORAD)

142

NORADs administrasjon av utenriksstasjonene

143

Utenriksdepartementets administrasjon av utenriksstasjonene

150

Bistand til prioriterte land og regioner

154

Opplysningsarbeid, organisasjonsliv og mellomfolkelig samarbeid

155

Miljø og naturressursforvaltning

156

Tiltak for å bedre kvinners situasjon og likestilling

157

Næringsutvikling og økonomisk utvikling

3157

Tilbakeføringer samarbeid med næringslivet

158

Utredning, forskning, evaluering og kvalitetssikring

159

Tilskudd til ymse hjelpetiltak

161

Generelle bidrag - FN-organisasjoner

163

Generelle bidrag - finansinstitusjoner

164

Generelle bidrag - andre organisasjoner

165

Bilateral bistand administrert av internasjonale organisasjoner (multi-bi)

166

Gjeldslettetiltak

190

Humanitær bistand ved naturkatastrofer

191

Menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktningetiltak

192

Fred, forsoning og demokrati

195

Tiltak for flyktninger i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

197

Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak

Merknad:

Budsjettansvaret for kap. 480 (Overføring til) Svalbardbudsjettet overføres til justiskomiteen siden denne bevilgningen er administrativt underlagt Justisdepartementet (ansvaret for selve Svalbardbudsjettet kan eventuelt fortsatt beholdes i utenrikskomiteen).

Kap. 1471 Norsk Polarinstitutt overføres energi- og miljøkomiteen siden denne bevilgningen er administrativt underlagt Miljøverndepartementet.