Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Sammendrag av utvalgets tilrådinger

Utvalgets flertall, medlemmene Dag Terje Andersen, Lars Gunnar Lie, Børge Brende, Øystein Djupedal, Magnhild Meltveit Kleppa, May Britt Vihovde, Jørgen Kosmo og Ole Hovland, anbefaler at budsjettreformen av 1997 videreføres og gjøres til en permanent ordning. Det innebærer at endringene som ble gjort i Stortingets forretningsorden og Bevilgningsreglementet for prøveperioden fra 1. oktober 1997 inntil 30. september 2001 gjøres permanente.

Utvalgets mindretall, medlemmet Siv Jensen, anbefaler at budsjettreformen av 1997 ikke videreføres og at bestemmelsene som gjaldt før 1. oktober 1997 om budsjettbehandlingen i Stortinget gjeninnføres. Når det gjelder Bevilgningsreglementet § 10 om oppretting og inndraging av statlige stillinger, viser dette medlemmet til at opphevelsen av denne bestemmelsen kan videreføres uavhengig av budsjettreformen. Dette medlem vil tilrå at Bevilgningsreglementet § 10 oppheves.

Utvalget anbefaler videre enstemmig at:

  • – Det ikke skal gis regler som gir sikkerhet for at forslag til rammevedtak i Budsjett-innst. S. I blir vedtatt.

  • – Stortingets budsjettsekretariat videreføres som en permanent ordning og at stillingene gjøres faste.

  • – Det blir bedre samsvar mellom Stortingets og regjeringens inndeling av statsbudsjettet og at regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett og nysalderingen gir en oversikt over hvordan budsjettendringene gjennom året slår ut fordelt på rammeområdene.

  • – Spørsmålet om mer langsiktighet i budsjettbehandlingen utredes nærmere, og at regjeringen tar initiativ til at en slik utredning gjennomføres. I den grad modifiseringer av kontantprinsippet i statsbudsjettet vil være en naturlig del av økt fokus på langsiktighet, bør dette også drøftes i utredningen.

Dersom Stortinget vedtar å gjøre hovedtrekkene i budsjettreformen av 1997 permanente, vil utvalget se det som naturlig at det blir større grad av samsvar mellom Stortingets rammeinndeling og regjeringens presentasjon av forslaget til statsbudsjett. Utvalget antar at en sammenfallende rammeinndeling vil kunne være en fordel i kommunikasjonen mellom regjering og Storting, kanskje spesielt under budsjettforhandlinger mellom regjeringsparti(ene) og opposisjonen. I arbeidet med samsvarende rammeområder vil utvalget legge til grunn at ett departement skal ha ansvaret for alle bevilgninger i et rammeområde og likedan at én komite har budsjettansvaret for alle bevilgningene i det aktuelle rammeområdet. Det er videre forutsatt at det enkelte rammeområdet skal presenteres samlet i én fagproposisjon. For å få til samsvar mellom Stortingets og regjeringens inndeling basert på ovenstående, må det foretas enkelte overføringer av ansvar for budsjettkapitler mellom komiteer og likedan mellom departementene. I vedlegg 2 til utvalgets innstilling er de endringer som er lagt til grunn for en mulig omforent rammeinndeling, beskrevet i detalj.