Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole. Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at arbeidet med opplegget for delvis bompengefinansiering av E18 i Aust-Agder er tidligere omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. Flertallet viser for øvrig til omtale av utbygging av E18 i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011.

Flertallet viser videre til at utbygging av E18 i Aust-Agder er gitt høy prioritet i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. Flertallet legger til grunn at utbyggingen av ny E18 gjennom Aust-Agder er av stor betydning for trafikksikkerheten langs stamvegen og for næringslivets transportbehov.

Flertallet har merket seg Aust-Agder fylkeskommune har gitt sin tilslutning til bompengeprosjektet, og at de berørte kommuner er positive til prosjektet. Det er lokal oppslutning om å gjennomføre både utbygging av nye motorvegstrekninger, gjøre nødvendige tiltak langs dagens E18 og tilrettelegge for kollektivtrafikken gjennom knutepunktutvikling.

Flertallet slutter seg til at det kan settes av 25 mill. kroner innenfor rammen av finansieringsplanen til tiltak langs E18 som kan bidra til å styrke kollektivtrafikken gjennom at det tilrettelegges for av- og påstigning for buss tilknyttet de nye kryssområdene.

Flertallet har merket seg at den totale investeringsramme for bompengepakken er på 2 110 mill. kroner i 15-årsperioden. Flertallet vil peke på at det er stor usikkerhet knyttet til kostnadene som følge av uavklart valg av standard for flere av parsellene. Flertallet viser til at dette først vil bli avklart når de nye stamvegnormalene blir gjort gjeldende. Dette kan medføre standardheving på flere av prosjektene som vil øke utbyggingskostnadene. Flertallet legger derfor til grunn at endelig kostnadsoverslag og tilgjengelige økonomiske midler vil være avgjørende for hvor mange prosjekter som kan gjennomføres i bompengeperioden.

Flertallet vil understreke at før et prosjekt kan tas opp til bevilgning stilles det som vanlig krav til en kostnadsusikkerhet på +/- 10 pst.

Flertallet forutsetter at departementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag til anleggsstart, prioriteringer, endelig valg av dimensjonering og kostnadsoverslag i de årlige budsjettene.

Flertallet slutter seg til departementets forslag rabattbruk og opplegg for betalingsfritak for gjennomgangstrafikken.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra SV, slutter seg til at en eller flere av parsellene på strekningen øygardsdalen-Dyreparken kan bygges på bakgrunn av en OPS-organisering.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til at tilskudd til jernbaneutbygging foreløpig tas ut av utbyggings- og finansieringsplanen, på grunn av at ny Grenlandsbane ikke er prioritert i Nasjonal transportplan 2002-2011.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, viser til at E18 gjennom Aust-Agder utgjør 110 km av stamvegrute 7 mellom Oslo og Kristiansand, som er den viktigste transportforbindelse mellom østlandet og Sørlandet.

Disse medlemmer viser til at for næringsliv og sysselsetting har ruten stor betydning som bindeledd mellom landsdeler, regioner og Kontinentet.

Disse medlemmer vil videre peke på at om lag 90 pst. av befolkningen i fylket bor innen 30 minutters kjøreavstand fra E18.

Disse medlemmer er enig i de utbyggingsplanene som proposisjonen tar for seg, men er negativ til at utbyggingen skal finansieres ved innkreving av bompenger.

Disse medlemmer støtter i så henseende uttalelsene fra Norges Automobilforbund, og vil gå imot forslaget om å innføre bompengeinnkreving til delvis finansiering av strekningen.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i innstillinga for Nasjonal transportplan vedr. OPS-organisering.

Dette medlem viser til de mulige standardendringer som kan føre til økte utbyggingskostnader og som kan forlenge utbyggingsperioden ut fra tilgjengelige midler. Det kan løses gjennom økte bompengesatser.

Dette medlem viser til at tilskudd til utbygging av Grenlandsbanen tas ut av utbyggings- og finansieringsplan. Dette er en konsekvens av den manglende vilje til jernbanesatsing fra Stortingets flertall. Når modernisering av Vestfoldbanen går på lunk og utbygging av Eidangertunnelen ligger langt fram i tid, medfører det at sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen ikke er aktuell i overskuelig framtid.