Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 7.juli 2001 med svar på spørsmål fra samferdselskomiteen

St.prp. nr. 72 (1999-2000) Om delvis finansiering av T-forbindelsen - Ny vegforbindelse mellom Karmøy, Haugesund og Tysvær kommuner i Rogaland

Spørsmål 1:

Hva er de årlige drifts- og kapitalkostnader og tilskuddsbehovet for ferjesambandet Ev 39 Mortavika - Arsvågen?

Svar:

Det er forutsatt følgende drifts- og kapitalkostnader og tilskuddsbehov i 2000:

  • - Driftskostnader: 53,2 mill. kr.

  • - Kapitalkostnader: 18,8 mill. kr.

  • - Sum: 72,0 mill. kr.

Tilskuddsbehovet for 2000 er 3 mill. kr.

St.prp. nr. 72 (1999-2000) Om delvis finansiering av T-forbindelsen - Ny vegforbindelse mellom Karmøy, Haugesund og Tysvær kommuner i Rogaland

Spørsmål 2:

Av proposisjonen går det fram at 65 - 75 pst. av trafikkvolumet over Boknafjorden er trafikk mellom Sør-Rogaland og Karmøy/Haugesund.

Det ønskes en nærmere oversikt over fordeling av beregnet trafikkvolum (årsdøgntrafikk/prosentfordeling) retning Haugesund og retning Karmøy ved etablering av T-forbindelsen.

Kan det antydes hvor stor andel av trafikkvolum i ferjesambandet Mortavika - Arsvågen som har startpunkt Sør-Rogaland og passerer grensen Rogaland/Hordaland ("gjennomgangstrafikk")?

Svar:

Trafikkvolum i retning Karmøy etter etablering av T-forbindelsen er beregnet til 800 åDT, dvs. en prosentandel på 33 pst. av totalt trafikkvolum. Trafikkvolum i retning Haugesund er beregnet til 900 åDT, som tilsvarer 38 pst. av totalt trafikkvolum. Det er ikke tatt hensyn til eventuell overført og nyskapt trafikk i trafikkprognosene disse tallene er hentet fra, jf. kap. 4.2 i proposisjonsteksten. Det er imidlertid grunn til å anta både overført og nyskapt trafikk i begge retningene. En gjennomføring av prosjektet medfører en betydelig reduksjon av både reiseavstand (25 km) og reisetid (25-30 minutter) på strekningen mellom Karmøy og Sør-Rogaland/Kårstø-området. Modellberegninger indikerer en økning i trafikkvolum på 20-30 pst.

Andel av totaltrafikken i ferjesambandet Mortavika - Arsvågen som har startpunkt i Sør-Rogaland og som passerer grensen Rogaland/Hordaland ("gjennomgangstrafikk") er beregnet til 15 - 25 pst.

St.prp. nr. 72 (1999-2000) Om delvis finansiering av T-forbindelsen - Ny vegforbindelse mellom Karmøy, Haugesund og Tysvær kommuner i Rogaland

Spørsmål 3:

Hvor stor vil trafikkavvisningen bli ved etablering av bompengestasjon på nord-sør-strekningen (mot Haugesund)?

Svar:

Den trafikale avvisningen mellom Karmøy og Haugesund via T-forbindelsen vurderes til å bli betydelig ved en bomstasjon på nord-sør strekningen (mot Haugesund). Den trafikale avvisningen begrunnes med at reisetidene via eksisterende rv 47 vil være omtrent de samme som via T-forbindelsen. Det er imidlertid ikke blitt utført detaljerte beregninger på hvor stor trafikkavvisningen vil bli. Et av formålene ved å plassere bomstasjonen på øst-vest-forbindelsen er å avlaste rv 47 for gjennomgangstrafikk, jf. kap 4.1 i proposisjonen. Dagens rv 47 er omgitt av mye randbebyggelse med miljøproblemer på grunn av trafikken.

St.prp. nr. 72 (1999-2000) Om delvis finansiering av T-forbindelsen - Ny vegforbindelse mellom Karmøy, Haugesund og Tysvær kommuner i Rogaland

Spørsmål 4:

Departementet forutsetter at ferjesambandet Mekjarvik - Skudeneshavn nedlegges som ferjesamband når T-forbindelsen åpner for trafikk. Av proposisjonen går det videre frem at framtiden til ferjesambandet ikke er nevnt i forbindelse med fylkestingets behandling av søknad om bompengefinansiering av T-forbindelsen.

Antas det aktuelt å opprettholde ferjesambandet som fylkesvegferjesamband?

Svar:

De enkelte fylkeskommunene har ansvaret for fylkesvegferjesambandene i Norge. En eventuell opprettholdelse av ferjesambandet Mekjarvik - Skudeneshavn etter at T-forbindelsen er åpnet, er derfor opp til Rogaland fylkeskommune å vurdere. Rogaland fylkeskommune har pr. i dag betydelige problemer med å finansiere driften av de eksisterende fylkesferjesambandene. Det vises også til at fylkestinget høsten 1994 vedtok Transportplan for Nord-Rogaland, der det slås fast at etablering av T-forbindelsen muliggjør nedlegging av ferjesambandet Skudeneshavn - Mekjarvik.