Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at prosjektet er omtalt i Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998-2000, jf. St.meld. nr. 37 (1996-1997) og i Nasjonal transportplan 2002-2011, jf. St.meld. nr. 46 (1999-2000).
Flertallet viser videre til at prosjektet er omtalt i Innst. S. nr. 273 (1996-1997), hvor flertallet uttalte følgende:
"Flertallet vil og vise til arbeidet med bompengefinansiering av T-forbindelsen og regner med at denne vil bli framlagt når nødvendige lokalpolitiske vedtak er gjort."
Flertallet har merket seg at Karmøy fikk en dårligere tilknytning til E39, Kyststamvegen, da denne ble flyttet østover fra Karmøy til Bokn/Tysvær. Samtidig ble Rennfast etablert og ferjesambandet fra Karmøy, Skudeneshavn-Randaberg, ble nedgradert til sekundært riksvegsamband med lavere frekvens.
Flertallet har videre merket seg at senere års industri- og havneutbygging i regionen har forsterket behovet for en bedre tilknytning mellom Karmøy og Kyststamvegen, samt et forbedret internt transportsystem i Nord-Rogaland.
Flertallet viser til at målene med T-forbindelsen er å gi Karmøy en bedre og fullverdig tilknytning til Kyststamvegen, samt forbedre det interne transportsystem i Nord-Rogaland (Haugalandet). Videre at Nord- og Sør-Rogaland blir knyttet bedre sammen.
Flertallet viser til at nord-sør elementet i T-forbindelsen derfor vil ha en viktig funksjon som alternativ hovedveg, slik at rv47 kan avlastes for gjennomkjøringstrafikk fra Midt- og Sør-Karmøy til Hauge-sund. Flertallet legger til grunn at for å oppnå denne avslastningseffekten på rv47, må kommunene samordne sine arealdisponeringer. Flertallet vil understreke nødvendigheten av at kommunene følger opp det utbyggingsmønster som er vedtatt prioritert i fylkesdelplanen for samordnet areal- og transportlegging.
Flertallet har merket seg at byggetiden for prosjektet vil bli om lag 4 år med planlagt oppstart i 2005/2006, og at det foreligger reguleringsplaner for prosjektet med kostnadsoverslag som har en usikkerhet på +/- 10 pst.
Flertallet har videre merket seg at T-forbindelsen er beregnet til å være samfunnsøkonomisk lønnsom.
Flertallet viser til at erfaringsmessig kan enkelte forutsetninger for kostnadsoverslag bli endret over en lang tidsperiode, som for eksempel situasjonen i entreprenørmarkedet eller i ulike standardkrav. Flertallet forutsetter derfor at kostnadsoverslaget må oppdateres før anlegget tas opp til bevilgning. Flertallet legger derfor til grunn at departementet må komme tilbake til Stortinget med oppdaterte kostnadsoverslag, trafikkprognoser og økonomisk status for prosjektet før byggestart. Flertallet har videre merket seg at det også kan være aktuelt å vurdere en ordning med betinget refusjon.
Flertallet viser til at finansieringsforslaget innebærer 73 pst. bompenger, 21 pst. statlige midler og 6 pst. kommunalt og privat tilskudd. Det er forutsatt innkreving av forhåndsbompenger på ferjesambandene E39 Mortavika-årvågen og rv47 Randaberg-Skudeneshavn.
Flertallet slutter seg til at prosjektet startes opp noe seinere i forhold til fylkestingets planer. Dette for å få en nedbetalingstid på 15 år for bompengelånet.
Flertallet har merket seg fordelingen av etterskuddsbompengeinnkrevingen og at dette betyr noe mer innkreving på ferjesambandet enn opprinnelig forutsatt. Flertallet legger til grunn at hovedbegrunnelsen for å kreve inn bompenger på ferjesambandet er at 65-75 pst. av trafikkvolumet over Boknafjorden er trafikk mellom Sør-Rogaland og Karmøy/Haugesund og at dette er trafikk som i stor grad vil ha nytte av forbindelsen.
Flertallet har merket seg at T-forbindelsen vil muliggjøre nedleggelse av ferjesambandet mellom Mekjarvik i Randaberg og Skudeneshavn på Karmøy som riksvegsamband. Flertallet har videre merket seg at ferjesambandets framtid ikke er nevnt i forbindelse med fylkestingets behandling av søknaden om bompengefinansiering av T-forbindelsen.
Flertallet finner det uheldig at ikke nedlegging av ferjesambandet mellom Mekjarvik og Skudeneshavn var avklart lokalt før spørsmålet om bompengefinansiering ble lagt fram for Stortinget.
Flertallet legger til grunn at departementet foretar de nødvendige avklaringer/tilslutninger fra fylkeskommunens side før en eventuell nedlegging av Skudenessambandet når T-forbindelsen åpnes for trafikk.
Flertallet understreker at dersom fylkeskommunen finner å ville opprettholde ferjesambandet mellom Mekjarvik - Kvitsøy - Skudeneshavn som fylkesvegferjesamband, er dette et fylkeskommunalt ansvar.
Flertallet slutter seg til departementets vurdering om at dette prosjektet oppfyller mange av de viktigste kriteriene for bompengeprosjekter. Dette gjelder den samfunnsøkonomiske nytten, bompengeandelen og avklart finansiering. Videre at Rogaland fylkeskommune har gitt tilslutning til prosjektet, og at de berørte kommuner i hovedsak også er positive.
Flertallet slutter seg til departementets vurdering om at det kan reises prinsipielle innvendinger mot bompengeopplegget. Dette gjelder særlig den omfattende forhånds- og parallellinnkrevingen der bompengesatsene forutsettes å være langt høyere enn i den ordinære bompengeperioden. Videre at T-forbindelsen er en tilførselsveg til E39, og ikke alle trafikantene på E39 har direkte nytte av T-forbindelsen. Flertallet legger opp til at det fortsatt skal være et hovedprinsipp at de som betaler bompenger også skal ha direkte nytte av de investeringene som blir gjort.
Flertallet forutsetter at det derfor bare i helt spesielle tilfeller gjøres unntak fra dette prinsippet. Flertallet legger vekt på lokale vedtak i denne saken hvor det er lagt til grunn et helhetlig syn på utvikling av transportsystemet i regionen.
Flertallet vil derfor slutte seg til opplegget for delvis bompengefinansiering av T-forbindelsen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, vil gå mot realisering av T-forbindelsen mellom Karmøy, Haugesund og Tysvær.
Dette medlem registrerer at prislappen stadig øker og nå ligger på 760 mill. kroner og ser ikke bort fra at dette vil øke. Erfaringene med bygging av undersjøiske tunneler har vært blandede økonomisk. Dette medlem ser det som riktig å prioritere andre prosjekter i området, for eksempel Risøybrua.
En av forutsetningene for lønnsomhetsvurderingen ligger i nedleggelse av ferjesambandet fra Mekjarvik-Skudeneshavn. Det vil i framtida bli et fylkeskommunalt ansvar å eventuelt opprettholde dette ferjesambandet. Ut fra kjennskapen til fylkeskommunenes økonomi er det svært lite realistisk at det blir opprettholdt. Dette medlem ser ikke en slik nedleggelse som ønskelig. Dette medlem ser dette prosjektet som tilrettelegging for mer bilbruk, underminering av kollektive tilbud som hurtigbåttilbudet til Stavanger.
Dette medlem vil peke på at det også ligger en del konflikter i prosjektet. I Fylkesmannens vurdering heter det:
"Konsekvensutredningen og høringsuttalelsene dokumenterer klart at alle alternativene på strekningen for dette delprosjektet (Fosen-Raglamyr) i ulik grad innebærer negative konsekvenser for landbruk, friluftsliv og natur- og kulturmiljø."
Det pekes på at det også medfører fare for utbyggingspress langs traseen for T-forbindelsen, som kan gjøre det vanskelig å følge opp det utbyggingsmønsteret som er vedtatt prioritert i fylkesdelplanen for samordnet areal- og transportplanlegging.
Innkrevingen av bompenger er videre lagt opp slik at mange av dem som må betale, ikke har nytte av utbyggingen, mens de som har nytte av T-forbindelsen internt i Karmøy slipper å betale.
En spørreundersøkelse som Stavanger Aftenblad gjennomførte viste stor lokal motstand på Karmøy hvor over 60 pst. av de som hadde tatt standpunkt, svarte nei.
Dette medlem vil ut fra en samlet vurdering ikke prioritere dette prosjektet, og vil stemme mot Regjeringas framlegg og innstillingen.