Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Undervedlegg 2: Brev fra Norsk rikskringkasting til Kulturdepartementet,datert 31. oktober 2000

Det vises til departementets brev av 25. september 2000 og til vårt brev av 02. oktober 2000.

Styret i NRK AS behandlet saken på sitt møte 23. oktober 2000 og vil gi uttrykk for følgende: Det nåværende styret i NRK, oppnevnt 22. juni 2000, har brukt det meste av sin tid til å få innsikt i selskapets økonomiske situasjon og hvordan NRK kan bli en fortsatt sterk aktør i det norske medielandskapet også i den digitale framtid. Det er derfor naturlig at det innledningsvis gis en kort orientering om hva det forrige styret foretok seg i saken.

På styremøtet i NRK 15. januar 1999 drøftet styret saken på grunnlag av at kulturministeren hadde bedt om status i spørsmålet om NRKs Østfold-sending etter at styret ikke hadde funnet å kunne prioritere fylkes-fjernsyn i Østfold i budsjettet for 1999. Styret ga uttrykk for at trass i harde tiltak for å begrense utgiftene, måtte man se i øynene at NRKs økonomiske situasjon kunne bli meget vanskelig i framtiden. "I denne situasjon finner NRKs ledelse å måtte erkjenne at endog tiltak som man tidligere regnet med, i det minste bør vente til analysen av selskapets økonomi på lengre sikt er gjennomført og analysert", heter det bl.a. i brevet.

På bakgrunn av en ny henvendelse fra Kulturdepartementet ble saken drøftet også på styremøtet 15. mars 2000. Styreleder Kåre Willoch og kringkastingssjefen sendte deretter et brev til departementet der det ble pekt på at styret ved budsjettbehandlingen på den ene side måtte legge betydelig vekt på Stortingets forventninger om at NRK skal benytte den handlefrihet som bedriften er gitt til å hevde seg i den stadige hardere konkurransen med kommersielle kanaler, samtidig som man på den annen side hadde målsettingen om videre utbygging av distriktssendinger i de nevnte fylker (Østfold og Nordland). Styret vurderte i den sammenheng den konkurransemessige situasjon slik at det var sterkt påkrevet snarest mulig å gjennomføre utvidelser av det nasjonale programtilbudet.

Det daværende styret holdt fast ved at det var et prioritert mål skille ut Østfold. "Tidspunktet må avhenge av budsjettsituasjonen, men styret håper å kunne etablere egne fjernsynssendinger for Østfold i løpet av år 2000", går det fram av brevet.

På bakgrunn av den økonomiske utvikling i inneværende år og utsiktene for 2001, bl.a. med fullbudsjettering av egen sending for Østfold, trakk kringkastingssjefen på styremøtet 18. september 2000 den konklusjon at tidspunktet for start av Østfold-sending må utstå ytterligere. Det ble samtidig besluttet at NRKs Østfoldkontor skal overta den daglige avvikling av den regionale sending for fylkene Østfold, Telemark, Buskerud og Vestfold. Avviklingen har hittil skjedd fra Porsgrunn og flyttingen vil synliggjøre Østfold på en helt annen måte enn tidligere. Beslutningen fører også til at de investeringer som er gjort av bygningsmessig og programteknisk karakter i Østfold, blir anvendt på en mer fornuftig måte, selv om den totale effekt først oppnås når egen sending er etablert. Ved ikke å starte sendinger i Østfold i 2001 spares ca 15.0 mill. kroner.

Styret legger til grunn at NRKs driftsbudsjett for år 2001 skal være i balanse. Det blir en ytterst krevende oppgave, først og fremst av to årsaker: Den ene dreier seg om en programmessig ambisjon som ligger i overkant av normale økonomiske rammer. Dette må igjen ses i forhold til de krav og forventninger som stilles til en lisensfinansiert kringkaster. Det er da positivt å konstatere at Norge er ett av de få land i Europa som har en lisensfinansiert kanal som står sterkere i markedet enn noen kommersielle aktører. Men denne innsatsen har en kostnadsside som skaper store problemer, bl.a. på grunn av en nærmest ukontrollert utvikling i rettighetskostnader.

Den andre årsaken er alt som henger sammen med den digitale utvikling. Digitaliseringen er kommet i et tempo og er av en slik dimensjon at det er helt nødvendig å gå gjennom alle aktiviteter med sikte på å frigjøre noen midler, slik at NRK ikke blir helt akterutseilt. For å få til et budsjett i balanse vil det i årene framover måtte tas tunge beslutninger. Aktiviteter må avvikles for å skape plass til nye, og det må skje en netto reduksjon i antall årsverk. Så langt det lar seg gjøre vil man forsøke å skjerme programtilbudet, men det kan dessverre ikke utelukkes tiltak som vil være sterkt å beklage.

Som et ledd i denne prosessen vil NRKs styre og administrasjon måtte gjøre en total gjennomgang av virksomheten, herunder vurdere tidligere beslutninger. Et eksempel på dette er planene om å skille ut Østfold med egen TV-sending. Det ble vurdert som riktigere å utsette en planlagt ekspansjon i Østfold nå, i forhold til å skulle gå til oppsigelser av de samme medarbeidere om kort tid. Når det spesielt gjelder NRKs aktivitet i distriktene kan det heller ikke utelukkes konklusjoner med atskillig større konsekvenser, sammenlignet med ikke å starte egen Østfold-sending nå. Dette vil man komme tilbake til når det foreligger en samlet vurdering når det gjelder organisering og inndeling av NRKs regionale virksomhet. I denne analysen vil det også naturlig inngå en nærmere vurdering av forslagene som foreligger når det gjelder den framtidige inndeling av landet i fylker og regioner.

NRK har ikke skrinlagt planene om egen sending for Østfold. Begrunnelsen er først og fremst av programmessig karakter, fordi den regionale sending Østfold i dag er en del av, ikke er en så naturlig enhet som ønskelig kunne være. Men tidspunktet for etablering av sendingen må NRKs styre som en del av sin plikt og oppgave få fatte på grunnlag av selskapets økonomiske situasjon. Som følge av den oppmerksomhet saken har fått i den lokale, offentlige debatt vil styret holde Kulturdepartementet spesielt orientert om utviklingen i saken.