Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Kulturdepartementet ved statsråden til Stortinget, datert 14. november 2000

Kulturdepartementet viser til brev av 5. oktober 2000 der Kontroll- og konstitusjonskomiteen ber om en "redegjørelse vedrørende status og fremdrift" i ovennevnte sak. Det vises også til Kulturdepartementets brev av 24. oktober 2000.

Når det gjelder planene om etablering av distriktssendinger for fjernsyn i Nordland og Østfold vises det for det første til følgende omtale i St.prp. nr. 1 (1999-2000), s. 116-117:

"Norsk rikskringkasting AS er i de senere år omorganisert fra forvaltningsbedrift til stiftelse, og deretter til aksjeselskap. Valget av organisasjonsform har gitt NRK vide fullmakter i forhold til driften av selskapet. I denne saken mener derfor Kulturdepartementet at NRK selv må avgjøre hvordan og på hvilke tidspunkter de enkelte etapper av distriktssendinger i fjernsyn skal realiseres. "

Om dette uttalte Familie, kultur- og administrasjonskomiteen bl.a. følgende i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) , s. 94, 2. spalte:

"Flertallet finner imidlertid under noe tvil å akseptere departementets påpekning av at valget av aksjeselskap som organisasjonsform for NRK, innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen av distriktssendinger i fjernsyn skal realiseres. Flertallet forutsetter at distriktssendinger i Nordland og Østfold opprettes."

Saken er videre omtalt i St.prp. nr. 1 (2000-2001) , s. 121-122. Kulturdepartementet konkluderer her som følger:

"Kulturdepartementet viser til at distriktssendinger for Østfold vil bli etablert ved utgangen av 2000, og til at vesentlige ressurser de siste årene er gått til opprusting av NRKs distriktskontor i Nordland. NRK er gjennom valg av organisasjonsform gitt vide fullmakter i forhold til driften av selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som følge av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon som preger kringkastingsmediet og som følge av endringene som vil komme med nye distribusjonsformer bl.a. utbygging av bredbånd. Etter departementets vurdering har NRK - gjennom de planene som er referert ovenfor - lagt grunnlaget for en regioninndeling i Nord-Norge som vil være kostnadseffektiv, samtidig som den vil oppfylle målet om å bedre fjernsynsdekningen av Nordland fylke.

Kulturdepartementet viserfor øvrig til ovennevnte redegjørelse fra NRK, som i sin helhet følger proposisjonen som uttrykt vedlegg."

Konklusjonen i proposisjonen er m.a.o. at distriktssendinger i Østfold vil bli realisert i løpet av 2000, og at det - i samsvar med NRKs reviderte planer - ikke vil bli etablert egne distriktssendinger med fjernsyn i Nordland; forutsatt at Stortinget aksepterer dette.

Kort tid etter at St.prp. nr. 1 (2000-2001) var gått i trykken, ble departementet gjennom oppslag i pressen 22. september 2000 gjort oppmerksom på opplysninger som tydet på at egne distriktssendinger med fjernsyn for Østfold likevel ikke kunne realiseres i 2000.

I brev av 25. september 2000 bad Kulturdepartementet derfor om en redegjørelse fra NRK om eventuelle nye opplysninger vedrørende planene for etablering av egne fjernsynssendinger for Østfold. Departementets brev følger vedlagt i kopi.

Styret i NRK AS behandlet saken på sitt møte 23. oktober og har på bakgrunn av dette orientert departementet om saken i brev av 31. oktober 2000. Kopi av brevet følger vedlagt.

I sitt brev av 31. oktober 2000 konkluderer NRK som følger:

"NRK har ikke skrinlagt planene om egen sending for Østfold. Begrunnelsen er først og fremst av programmessig karakter, fordi den regionale sending Østfold i dag er en del av, ikke er en så naturlig enhet som ønskelig kunne være. Men tidspunkt for etablering av sendingen må NRKs styre som en del av sin plikt og oppgave få fatte på grunnlag av selskapets økonomiske situasjon. Som følge av den oppmerksomhet saken har fått i den lokale, offentlige debatt vil styret holde Kulturdepartementet spesielt orientert om utviklingen i saken."

For øvrig viser vi til vedlagte kopi av NRKs redegjørelse i saken.

Departementet vil innledningsvis understreke at NRK ikke har skrinlagt planene om etablering av egne fjernsynssendinger for Østfold. Det er kun tale om en utsettelse, hovedsakelig begrunnet i NRKs vanskelige økonomiske situasjon.

NRK AS er gjennom valget av aksjeselskap som organisasjonsform gitt vide fullmakter i forhold til den forretningsmessige driften av selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som følge av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon i kringkastingssektoren og som følge av de endringene som vil følge av nye distribusjonsformer, bl.a. utbygging av bredbånd. I utgangspunktet bør NRK derfor stå meget fritt mht. hvordan og på hvilke tidspunkter de ulike etappene av utbygging av distriktsfjernsyn skal realiseres.

Til dette kommer at NRK nå befinner seg i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Bakgrunnen for dette er sammensatt, men er først og fremst knyttet til økt konkurranse om senderettigheter med påfølgende prispress, og til utgifter knyttet til overgangen til digital produksjon og distribusjon. Etter pålegg fra Generalforsamlingen i 2000 skal NRKs driftsbudsjett gå i balanse. Dette gjør det særlig viktig at NRK nå gis spillerom til å foreta nødvendige innsparinger og prioriteringer på en måte som i minst mulig grad skader selskapets kjernevirksomhet. Departementet viser til at NRK i brevet varsler at det kan bli nødvendig med tiltak "med adskillig større konsekvenser, sammenlignet med ikke å starte egen Østfold-sending nå."

Kulturdepartementet vil også understreke kanalens programmessige forpliktelser som allmennkringkaster. Kulturdepartementet legger til grunn at det i et digitalisert mediesamfunn vil være viktigere enn noen gang å opprettholde en sterk, lisensfinansiert og reklamefri allmennkringkaster. Staten må ha et ansvar for å hindre en utvikling der reklame- og sponsormidler fullstendig styrer programprofil og prioriteringer i allmennkringkastingskanalene. Kulturdepartementet vil derfor understreke viktigheten av at NRK, også i en tid med økonomiske vanskeligheter og store tekniske og markedsmessige forandringer, har ressurser til å opprettholde kvaliteten og ambisjonsnivået i programskapingen. Dette er essensielt for at selskapet skal kunne beholde sin sterke stilling og skape seg en naturlig plass i det nye, digitaliserte mediebildet.

Kulturdepartementet kan avslutningsvis vise til at fjernsynsdekningen for Østfold vil bli bedret også på kort sikt, gjennom at NRKs Østfoldkontor vil overta den daglige avviklingen av den regionale sendingen for fylkene Østfold, Telemark, Buskerud og Vestfold (NRK4), jf. her redegjørelsen i NRKs brev av 31. oktober 2000.

På denne bakgrunn vil Kulturdepartementet ta styrets orientering til etterretning.