Innstilling fra kommunalkomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2000 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 80 (2000-2001)
- Kildedok: St.prp. nr. 23 (2000-2001) kap. 1590, 1591, 1593, 4590, 4593 og IV
- Dato: 07.12.2000
- Utgiver: Kommunalkomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Sammendrag
- 2. Komiteens merknader og tilråding
Til Stortinget
I Revidert nasjonalbudsjett 2000 la Regjeringen til grunn at salg av arbeidsmarkedstjenester først skulle starte fra og med 1. januar 2001 og at de formidlingsrettede samarbeidsprosjektene da skulle avvikles. Dette fordi disse prosjektene hadde i seg elementer av de nye arbeidsmarkedstjenestene.
Ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett ble det vedtatt at salg av arbeidsmarkedstjenester skulle startes allerede fra 1. juli 2000. De formidlingsrettede samarbeidsprosjekter som var i oppstartfasen ble av den grunn stoppet, og kun prosjekter som var iverksatt før 1. juli 2000 er videreført i 2. halvår 2000. Dette gir grunnlag for å redusere ressurser til formidlingsrettede samarbeidsprosjekter i 2000 med 7 mill. kroner.
På bakgrunn av dette foreslås kap. 1590, post 21 og kap. 4590, post 2 redusert med 7 mill. kroner til hhv. 19,402 mill. kroner og 18 mill. kroner.
Det har vist seg at det er behov for mindre midler enn tidligere antatt. Dette har bl.a. sammenheng med at noen prosjekter er blitt billigere enn regnet med.
På bakgrunn av dette foreslås bevilgningen under kap. 1591, post 21 redusert med 500 000 kroner til 19 364 000 kroner.
Det ble som planlagt gjennomført 12 500 plasser i 1. halvår 2000 innenfor ordinære arbeidsmarkedstiltak. En billigere tiltakssammensetning i 1. halvår 2000, bl.a. som følge av et lavere behov for plasser til oljerelatert verkstedindustri enn lagt til grunn jf. St. meld. nr. 2 (1999-2000), gir grunnlag for et tiltaksnivå på om lag 12 000 plasser i 2. halvår 2000. Dette innebærer at en i 2. halvår 2000 kan forsterke tiltaksinnsatsen overfor andre grupper.
På bakgrunn av dette er det behov for en forskyvning i utbetalingene knyttet til tiltaksgjennomføringen i 2000 fra 2001 til 2000. Dette krever en økning i bevilgningen for 2000 under kap. 1591 post 71 på 84 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon i tilsagnsfullmakten for 2001.
De konsekvensene dette har for 2001-budsjettet er fremmet i St.prp. nr. 1. Tillegg. nr. 4 (2000-2001).
På bakgrunn av dette foreslås bevilgningen under kap. 1591 post 71 for 2000 økt med 84 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon i tilsagnsfullmakten.
I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2000 ble Aetat gitt adgang til å starte med salg av arbeidsmarkedstjenester mot betaling fra 1. juli 2000.
Aetat belastes som forvaltningsorgan full arbeidsgiveravgift uavhengig av lokalisering. De konkurranseulemper dette stiller Aetat overfor i de soner der de private aktørene betaler lavere arbeidsgiveravgift, er kompensert gjennom justering av avkastningskravet for 2000. Budsjettert utbytte er justert i henhold til dette. I budsjettforslaget for 2001 er det ikke tatt hensyn til dette. Departementet vil komme tilbake til dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2001.
For 2. halvår 2000 er den samlede omsetningen av de nevnte arbeidsmarkedstjenestene anslått til 128,5 mill. kroner. Dette baserer seg på analyser gjort av Aetat i de enkelte fylker, samt erfaringer så langt. På grunn av begrenset erfaring er det noe usikkerhet knyttet til dette anslaget. Anslått fortjeneste for 2000 er på usikkert grunnlag satt til 1,1 mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås følgende bevilgningsforslag for 2000:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1593 | 1 | Driftsutgifter: | 127,4 mill. |
4593 | 1 | Driftsinntekter: | 127,4 mill. |
4593 | 2 | Utbytte: | 1,1 mill. |
For 2000 er det budsjettert med inntekter på 38 mill. kroner under post 80 Innfordret misbruk av dagpenger. På bakgrunn av gjennomsnittlig innbetalinger hittil i år anslås inntektene til 35 mill. kroner i 2000.
På bakgrunn av dette foreslås kap. 4590 post 80 redusert med 3 mill. kroner til 35 mill. kroner.
For 2000 er det budsjettert med inntekter på 4 mill. kroner under post 81 Innfordret feilutbetalte attføringsytelser. På bakgrunn av gjennomsnittlig innbetaling hittil i år anslås inntektene til 8 mill. kroner i 2000.
På bakgrunn av dette foreslås kap. 4590, post 81 økt med 4 mill. kroner til 8 mill. kroner.
Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
Utgifter: | |||
1590 |
Arbeidsmarkedsetaten |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nedsettes med |
7 000 000 | |
fra kr 26 402 000 til kr 19 402 000 |
|||
1591 |
Arbeidsmarkedstiltak |
||
21 |
Evalueringer, utviklingstiltak m.v., nedsettes med |
500 000 | |
fra kr 19 864 000 til kr 19 364 000 |
|||
71 |
Opplæringstiltak, drift, forhøyes med |
84 000 000 | |
fra kr 1 213 088 000 til kr 1 297 088 000 |
|||
1593 |
Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester |
||
1 |
Driftsutgifter, bevilges med |
127 400 000 | |
Inntekter: | |||
4590 |
Arbeidsmarkedsetaten |
||
2 |
Refusjoner m.m., nedsettes med |
7 000 000 | |
fra kr 25 000 000 til kr 18 000 000 |
|||
80 |
Innfordret misbruk av dagpenger, nedsettes med |
3 000 000 | |
fra kr 38 000 000 til kr 35 000 000 |
|||
81 |
Innfordret misbruk av attføringsytelser, forhøyes med |
4 000 000 | |
fra kr 4 000 000 til kr 8 000 000 |
|||
4593 |
Aetats salg av arbeidsmarkedstjenester |
||
1 |
Driftsinntekter, bevilges med |
127 400 000 | |
2 |
Utbytte, bevilges med |
1 100 000 |
II
Stortingets samtykke til at Arbeids- og administrasjonsdepartementet kan gi tilsagn for inntil 432,087 mill. kroner ut over gitt bevilgning under kap. 1591 post 60, 70 og 71, nedsettes med 84 mill. kroner til 348,087 mill. kroner.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 7. desember 2000
Berit Brørby leder |
Sverre Hoddevik ordfører |
Erna Solberg sekretær |