Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Samandrag

Statkorn Holding AS ble stiftet den 12. desember 1994 som morselskap for statens virksomheter i korn-, mel- og kraftfôrsektoren da statens kornmonopol opphørte ved årsskiftet 1994/95. Statkorn-gruppen har hovedvirksomheter innen kornhandel (Statkorn AS), fiskefôr (Nor­Aqua AS og EWOS) og mølleindustri (Norgesmøllene DA). Ved utgangen av 1999 hadde konsernet en konsernbalanse på 2,0 mrd. kroner, og egenkapitalen i morselskapet utgjorde 1 045 mill. kroner.

Ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett våren 1999 ga Stortinget sin tilslutning til at selskapet børsnoteres og at statens eierandel reduseres til 51 pst.

I desember 1999 solgte departementet 20 pst. av aksjene i Statkorn Holding ASA gjennom et rettet salg basert på auksjon (bookbuilding). Det ble i forbindelse med det rettede salget lagt til grunn at de resterende 29 pst. av aksjene skulle selges i forbindelse med et spredningssalg (offentlig salg) ved en senere børsnotering av selskapet.

I vedtak 9. juni 2000 foreslo styret en betydelig kapitalutvidelse i Statkorn Holding ASA gjennom en rettet emisjon mot de nåværende aksjonærer. Bakgrunnen for forslaget var å skaffe kapital til en vedtatt strategi om å bli et fullintegrert internasjonalt konsern på havbrukssektoren.

Til tross for en betydelig rasjonalisering og effektivisering av virksomhetene i Statkorn-gruppen, har lønnsomheten stadig blitt dårligere. Styret vedtok i august 1999 å selge Stormøllens kraftfôrvirksomhet og 50 pst. av aksjene i Statkorn AS til Felleskjøpene. Til gjengjeld kjøpte man seg opp til å bli hovedaksjonær i fiskefôrselskapet NorAqua AS.

I tilknytning til salget av de landbruksrelaterte virksomhetene, besluttet Statkorn Holding ASA at selskapets fremtidige satsingsområder skulle være møllevirksomhet og havbruk, samt at en fortsatt skulle ha et visst engasjement innenfor kornhandel. Med kjøpet av EWOS-selskapene er Statkorn-gruppen blitt verdens største leverandør av laksefôr og ett av verdens største på ørretfôr. På det norske markedet har man i dag en markedsandel på om lag 40 pst. på fôr til rødfisk.

Havbruksnæringen er i sterk omstilling bl.a. gjennom en konsentrasjon i markedet horisontalt og vertikalt. Styret vedtok derfor den 9. juni 2000 ny forretningsstrategi som innebærer at man satser på å bli et globalt integrert selskap innenfor fiskefôr/fiskeoppdrett. Statkorn Holding ASA har inngått avtale om kjøp av Chiles tredje største oppdrettsselskap med forbehold om at kapitalforhøyelse blir gjennomført. Kjøp av to mindre oppdrettsselskaper i Canada er under sluttføring. På ordinær generalforsamling i Statkorn Holding ASA 27. juni 2000 la styret fram sine nye selskapsstrategier og forslag om en kapitalutvidelse i selskapet rettet mot sine nåværende eiere på 1,5 mrd. kroner. Saken ble her utsatt da staten hadde behov for en grundigere vurdering av selskapets planer.

Fra statens side ble ledende og uavhengige konsulenter på maritim sektor (Christiania Markets og KPMG) engasjert til å vurdere saken. Et sammendrag av rapportene, utredning av statens grunnlag for å delta i kapitalutvidelse i Statkorn Holding ASA, følger som utrykt vedlegg til proposisjonen.

På bakgrunn av styrets vedtak og endelige anbefalinger fra innleide konsulenter, støtter Regjeringen selskapets nye strategier om vertikal integrasjon på havbrukssektoren. Regjeringen går videre inn for at det vedtas en kapitalutvidelse i selskapet, og at staten bidrar i den planlagte emisjonen proratarisk, dvs. en opprettholdelse av statens eierposisjon i selskapet med 80 pst. Styret foreslår en rettet kapitalutvidelse oppad begrenset til 1,5 mrd. kroner. Av hensyn til avtale om kjøp av oppdrettsselskap i Chile, må kapitalutvidelsen være fullført, fullt innbetalt, senest 30. november 2000. På ekstraordinær generalforsamling 20. oktober 2000 vil departementet som representerer statens aksjer stemme for selve kapitalutvidelsen med forbehold om Stortingets samtykke. Dersom staten skal tegne seg i den rettede emisjonen, må Stortinget fatte bevilgningsvedtak i saken, senest når tegningsperioden avsluttes 20. november 2000. Styrets forslag til størrelse på den rettede emisjonen er i samsvar med de kapitalbehov statens konsulenter understreker er påkrevet som et kortsiktig kapitalbehov.

Statens konsulenter anslår et samlet kapitalbehov på kort og lang sikt knyttet til integrasjon på i overkant av 5 mrd. kroner.

De anbefaler at Statkorn-gruppen integrerer raskt og tungt for å lykkes med sine strategiplaner og at strategien må involvere fusjon eller oppkjøp av ett av de ti største norske oppdrettsselskapene. De nye strategiene til Statkorn-gruppen på havbruksnæringen innebærer en omfattende restrukturering av konsernet. Statens konsulenter tilrår en fisjonering av dagens Statkorn-gruppe slik at de havbruksrelaterte virksomhetene samles i ett selskap som børsnoteres for seg, da en slik rendyrking av aktivitetene vil gi en samlet høyere verdi av selskapet.

Regjeringen støtter de anbefalinger som er gitt om at den videre integrasjon mot oppdrettsleddet bør finansieres ved at generalforsamlingen i selskapet gir styret en emisjonsfullmakt. Etter loven kan slik emisjonsfullmakt gis for inntil 2 år av gangen. Fullmakt vil gi styret mulighet til å benytte aksjer som betalingsmiddel i den videre integrasjon. Departementet ber videre Stortinget om fullmakt til å kunne ta standpunkt til restruktureringsspørsmål samt avgi stemmegivning om dette på en senere generalforsamling i selskapet. Departementet legger til grunn at allerede påløpte samt fremtidige driftsutgifter på statens hånd knyttet til den statlige forretningsdriften bevilges særskilt under kap. 1170 post 21, spesielle driftsutgifter, med 10 mill. kroner.

Integrasjon mellom fôrproduksjon og oppdrettsvirksomhet er antatt å gi betydelig synergieffekt innenfor FoU, produksjon, logistikk, markedsføring bl.a. gjennom økte stordriftsfordeler. Tilføring av FoU-kompetanse til andre deler av verdikjeden enn kun fôrproduksjonen er særlig interessant. Vanligvis reduseres spesifikk bransjerisiko i matproduksjon ved vertikal integrasjon. Tilstedeværelse i alle de store oppdrettslandene samtidig vil også minimere risikoen ved å integrere.

Markedet for oppdrettsprodukter, først og fremst rødfisk, er antatt å vokse videre. For havbruksprodukter forventes det en ytterligere globalisering med nye mulige stabile markeder i India, Kina, Russland og Øst-Europa for øvrig. Det innenlandske markedet i Norge er også i sterk vekst. EU-området som ferskvaremarked vil i fremtiden også være et meget viktig marked for norsk produksjon.

Regjeringen mener at det vil være viktig å legge til rette for et tilstrekkelig nasjonalt eierskap i en av landets viktigste fremtidsnæringer. En gjennomføring av de selskapsplaner som foreligger i Statkorn-gruppen innebærer at det fremtidige konsernet vil bli et globalt integrert fiskefôr- og havbrukskonsern. Et slikt konsern vil kunne være et redskap for å sikre nasjonalt eierskap i en fremtidig havbruksnæring, og fremstå som et "lokomotiv" for øvrig nasjonal virksomhet i bransjen. Statens eierskap skal være forretningsmessig, langsiktig og stabilt basert på en permanent eierposisjon på minimum 34 pst. i det børsnoterte selskapet. I tråd med dette foreslås at statens eierandel kan reduseres fra dagens 80 pst. ned mot 34 pst. Den foreslåtte emisjonsfullmakten skal nyttes for å redusere statens eierposisjon som er påkrevet i forbindelse med videre integrasjon.

Landbruksdepartementet er i dag eierdepartement til 80 pst. av aksjene i Statkorn Holding ASA. Fiskeridepartementet er reguleringsdepartement for nasjonale rammebetingelser i havbruksnæringen. Regjeringen legger opp til at Nærings- og handelsdepartementet overtar forvaltningsansvaret for statens aksjer i Statkorn-gruppen så snart dette er praktisk mulig. Forvaltningen av mølle- og øvrig landbruksrelaterte virksomheter må gjennomgås nærmere.

På generalforsamlingen i juni 2000 ble det på basis av forslag fra styret fattet vedtak om ikke å dele ut utbytte basert på årsoppgjøret for 1999, basert på konsernets behov for kapital knyttet til de nye forretningsengasjementene. Det foreslås overfor Stortinget at utbyttet fra Statkorn Holding ASA i statsbudsjettet for 2000 nedsettes fra 30 mill. kroner til kr 0, jf. kap. 5651 post 80.