Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Bakgrunn og forutsetninger

Bakgrunn og forutsetninger for departementets anbefaling framgår av:

  • – Historikk som tar for seg hovedpunkter i den senere tids utvikling av materiellforvaltningen.

  • – Beskrivelse av logistikkfunksjonene i dag.

  • – Oppgaver, mål og kjennetegn for den framtidige utøvelsen av logistikk.

I proposisjonen gis det på sidene 9-10 en historisk oversikt over emnet fra andre verdenskrig.

Med sikte på å fremme forslag om tiltak for å tilpasse logistikkfunksjonene til Forsvarets framtidige oppgaver har departementet vurdert logistikkfunksjonene i:

  • – Hærens forsyningskommando (HFK), Sjøforsvarets forsyningskommando (SFK), Luftforsvarets forsyningskommando (LFK) og materiellforvaltningen i Forsvarets overkommando/sanitetsstaben (FO/SAN) som alle er direkte underlagt forsvarssjefen.

  • – Verksteder og lagre underlagt Hærens distriktskommandoer, sjøforsvarsdistrikter og orlogsstasjoner, og Luftforsvarets stasjoner som inngår i de respektive forsvarsgrenenes organisasjon.

  • – Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD) som er et ordinært forvaltningsorgan som egen etat underlagt Forsvarsdepartementet.

På sidene 10-12 gis det i proposisjonen en nærmere beskrivelse av dagens organisering av logistikkfunksjonene.

Den framtidige utøvelsen av logistikk i Forsvaret skal kjennetegnes ved:

  • – Klargjort oppgavefordeling og ansvars- og myndighetsforhold basert på styringskonseptet.

  • – Omstillingsevne

    • – fra fred til krise og krig som bidrar til et balansert forhold mellom risiki og beredskapskostnader for Forsvaret som helhet,

    • – i forhold til kundene og eksterne leverandører.

  • – Rammebetingelser som muliggjør en effektiv virksomhet, skaper større fleksibilitet for tilpasninger til kundens behov, arbeidsmarked, osv.

  • – Verdiskapende prosesser som enkeltvis og i samspill med hverandre effektivt løser oppgaver og funksjoner og dekker kundenes behov.

  • – Kundefinansiering som hovedprinsipp.

  • – Produkter og tjenester med høyt "kost-nytte"-forhold.

  • – En styringsmodell som legger vekt på målstyrt planlegging, resultatoppfølging og målbar utførelse.

  • – En helhetlig styring av personell, materiell og sy-stemer for å oppnå fleksibilitet.

  • – Samling av likeartet virksomhet.

  • – Hensiktsmessig organisering av logistikkfunksjonene tilpasset ressurser, oppdrag og krav med gjennomgående faglig og resultatansvar fra topp til bunn.

  • – En hensiktsmessig utvikling, bruk og drift av informasjonssystemer og infrastruktur i et helhetlig perspektiv.

  • – Evne til å rekruttere og beholde personell med et høyt faglig kompetansenivå.

  • – Styrt kompetanseutvikling.

  • – Arbeidsmiljø preget av respekt, omsorg og ansvar basert på likeverd og tillit.

Disse punktene er en del av de grunnleggende premisser for de forslag til endringer i logistikkfunksjonene som presenteres i proposisjonen. På sidene 12-15 i proposisjonen beskrives slike forhold knyttet til logistikkorganisasjonen ytterligere.