2. Bakgrunn og forutsetninger
Bakgrunn og forutsetninger for departementets anbefaling framgår av:
– Historikk som tar for seg hovedpunkter i den senere tids utvikling av materiellforvaltningen.
– Beskrivelse av logistikkfunksjonene i dag.
– Oppgaver, mål og kjennetegn for den framtidige utøvelsen av logistikk.
I proposisjonen gis det på sidene 9-10 en historisk oversikt over emnet fra andre verdenskrig.
Med sikte på å fremme forslag om tiltak for å tilpasse logistikkfunksjonene til Forsvarets framtidige oppgaver har departementet vurdert logistikkfunksjonene i:
– Hærens forsyningskommando (HFK), Sjøforsvarets forsyningskommando (SFK), Luftforsvarets forsyningskommando (LFK) og materiellforvaltningen i Forsvarets overkommando/sanitetsstaben (FO/SAN) som alle er direkte underlagt forsvarssjefen.
– Verksteder og lagre underlagt Hærens distriktskommandoer, sjøforsvarsdistrikter og orlogsstasjoner, og Luftforsvarets stasjoner som inngår i de respektive forsvarsgrenenes organisasjon.
– Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD) som er et ordinært forvaltningsorgan som egen etat underlagt Forsvarsdepartementet.
På sidene 10-12 gis det i proposisjonen en nærmere beskrivelse av dagens organisering av logistikkfunksjonene.
Den framtidige utøvelsen av logistikk i Forsvaret skal kjennetegnes ved:
– Klargjort oppgavefordeling og ansvars- og myndighetsforhold basert på styringskonseptet.
– Omstillingsevne
– fra fred til krise og krig som bidrar til et balansert forhold mellom risiki og beredskapskostnader for Forsvaret som helhet,
– i forhold til kundene og eksterne leverandører.
– Rammebetingelser som muliggjør en effektiv virksomhet, skaper større fleksibilitet for tilpasninger til kundens behov, arbeidsmarked, osv.
– Verdiskapende prosesser som enkeltvis og i samspill med hverandre effektivt løser oppgaver og funksjoner og dekker kundenes behov.
– Kundefinansiering som hovedprinsipp.
– Produkter og tjenester med høyt "kost-nytte"-forhold.
– En styringsmodell som legger vekt på målstyrt planlegging, resultatoppfølging og målbar utførelse.
– En helhetlig styring av personell, materiell og sy-stemer for å oppnå fleksibilitet.
– Samling av likeartet virksomhet.
– Hensiktsmessig organisering av logistikkfunksjonene tilpasset ressurser, oppdrag og krav med gjennomgående faglig og resultatansvar fra topp til bunn.
– En hensiktsmessig utvikling, bruk og drift av informasjonssystemer og infrastruktur i et helhetlig perspektiv.
– Evne til å rekruttere og beholde personell med et høyt faglig kompetansenivå.
– Styrt kompetanseutvikling.
– Arbeidsmiljø preget av respekt, omsorg og ansvar basert på likeverd og tillit.
Disse punktene er en del av de grunnleggende premisser for de forslag til endringer i logistikkfunksjonene som presenteres i proposisjonen. På sidene 12-15 i proposisjonen beskrives slike forhold knyttet til logistikkorganisasjonen ytterligere.