4. Bakgrunn for gjennomgangen
Utgangspunktet for dagens inntektssystem og finansieringssystem er NOU 1996:1 Et enklere og mer rettferdig inntektssystem for kommuner og fylkeskommuner (Inntektssystemutvalgets 1. delutredning) og NOU 1997:8 Om finansiering av kommunesektoren (Inntektssystemutvalgets 2. delutredning). Utredningene ble fulgt opp i St.prp. nr. 55 (1995-1996) Om kommuneøkonomien 1997 m.v. og i St.prp. nr. 60 (1997-1998) Om kommuneøkonomien 1999 m.v.
For å motvirke at enkelte kommuner og fylkeskommuner fikk en nedgang i sine inntekter som resultat av de foreslåtte endringene, vedtok Stortinget ved behandling av St.prp. nr. 55 (1995-1996) omfattende kompensasjonsordninger. Disse ordningene trappes opp med 2001 som foreløpig siste år. Det er derfor et behov for å få en avklaring med hensyn til om de etablerte kompensasjonsordningene skal videreføres.
Inntektssystemutvalget foreslo i sin 1. delutredning at departementet burde arbeide videre med hensyn til forbedringer av dagens kostnadsnøkler. I proposisjonen er det redegjort for de prosjektene departementet arbeider med.
Stortinget gjorde i 1999 fem vedtak som berørte inntekts- og finansieringssystemet. I proposisjonen legger departementet derfor opp til en gjennomgang av inntektssystemet og kommunesektorens finansieringssy-stem. Gjennomgangen er basert på de erfaringer som er høstet etter omleggingen i 1997 og avviklingen av selskapsskatten i 1999.
Komiteen tar dette til orientering.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Stortinget har bedt om en evaluering av virkningene av omleggingen av inntektssystemet og har merket seg at det i proposisjonen framgår at departementet legger opp til en slik gjennomgang av inntektssystemet og kommunesektorens finansieringssystem. Inntil en slik gjennomgang har funnet sted, og uten at det skjer en styrking av bosettingskriteriene, mener dette medlem at det vil være feil å fjerne tapskompensasjonsordningen. Forslaget fra Regjeringen om å kompensere bortfallet av tapskompensasjonen med å gi tilskudd til de kommuner som rammes fra det ordinære skjønnet, styrker argumentet om at det må foretas endringer i inntektssystemet før tapskompensasjonen fjernes.