5. Komiteens tilråding
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Utgifter: |
|||
1350 |
Jernbaneverket (jf. kap. 4350) |
||
25 |
(ny) Drift og vedlikehold av Gardermobanen, kan overføres |
81 000 000 | |
1352 |
NSB Gardermobanen AS |
||
71 |
(ny) Tilskudd til avskriving av lån |
5 787 284 677 | |
72 |
(ny) Tilskudd til avskriving av ansvarlig lån |
924 500 000 | |
1353 |
NSB BA |
||
90 |
Egenkapital |
669 500 000 | |
Inntekter: |
|||
4350 |
Jernbaneverket (jf. kap. 1350) |
||
07 |
(ny) Betaling for bruk av Gardermobanen |
81 000 000 | |
98 |
(ny) Til betaling av utestående forpliktelser på Gardermobanen |
0 | |
4352 |
NSB Gardermobanen AS |
||
90 |
Nedbetaling av lån |
200 000 000 | |
92 |
(ny) Avskriving av lån |
5 787 284 677 | |
93 |
(ny) Avskriving av ansvarlig lån |
1 594 000 000 |
II
Stortinget samtykker i at:
-
1. Jernbaneverket overtar NSB Gardermobanen AS" infrastruktur, herunder flytogterminalen ved Oslo lufthavn, Gardermoen
-
2. Staten v/Jernbaneverket overtar fra NSB Gardermobanen AS alle forpliktelser knyttet til infrastrukturen og Romeriksporten, herunder ansvaret for eksisterende og eventuelle framtidige skader som oppstår på boligeiendommer som følge av arbeidet med Romeriksporten i samsvar med den garantierklæring som berørte boligeiere er tilbudt.
-
3. NSB Gardermobanen AS overfører likvider til staten v/Jernbaneverket for å dekke kortsiktig gjeld og gjenstående arbeider knyttet til infrastrukturen.
-
4. Jernbaneverket kan overskride bevilgningen for 2000 på kap. 1350 postene 23 Drift og vedlikehold og 30 Investeringer på linjen, tilsvarende regnskapsførte merinntekter på kap. 4350 post 08 Til betaling av utestående forpliktelser på Gardermobanen.
III
Flytoget AS organiseres som et datterselskap 100 pst. eid av NSB BA med en stor grad av frihet og selvstendighet i tråd med det som er skissert i Innst. S. nr. 237 (1999-2000). Organiseringen vurderes på nytt om to år.
IV
Stortinget ber Regjeringen legge fram en vurdering av hvordan en bør organisere produksjon og prising av tjenester som utnytter faste anlegg, med særlig vekt på jernbanesektoren.