5. Ombudsmannsnemndene for Forsvaret
Dokumenter vedrørende Ombudsmannsnemnda for Forsvaret og Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige blir utferdiget gjennom nemndenes formann og på Ombudsmannens brevark.
Selv om nemndene/ombudsmannen er unntatt fra offentlighetsloven har dokumentoffentlighet hos nemndene/ombudsmannen blitt praktisert etter prinsippene i offentlighetsloven.
Dokumentoffentlighet har latt seg gjennomføre på en smidig og rask måte, og en er ikke kjent med at utenforstående har følt behov for en utvidelse av graden av den dokumentoffentlighet som utøves i dag.
Personvernhensyn kan være fremtredende i saker til behandling hos ombudsmannsnemnda/ombudsmannen og det vil derfor være behov for unntak i slike saker. Det vises til at i saker vedrørende noens personlige forhold kan taushetsplikt være pålagt etter forskjellige lover, eks. forvaltningslovens § 13. I praksis har imidlertid tolkningen av hva som skal anses som "personlige forhold" bydd på betydelig tvil.
I saker med til dels taushetsbelagte opplysninger kan personell være engstelig for at deres spørsmål eller klage blir offentlig kjent, og unnlater kanskje å fremme spørsmål/klage i saker som faktisk ville fortjene en nærmere undersøkelse av ombudsmannen.
Ombudsmannsordningen representerer en spesiell virksomhet, både hva angår kontroll og tilsynsoppgaver av eget tiltak, og med hensyn til å være en nøytral instans for vurdering av klager fra personell som føler seg urettmessig eller urimelig behandlet av de ordinære forvaltningsorganer.
Under ombudsmannsordningens ulike oppgaver forekommer særlige hensyn som krever spesiell oppmerksomhet og spesielle skjønnsmessige avveininger før ulike tiltak iverksettes.
Eksempelvis kan nevnes spesielle saker av meklingslignende karakter, anbefalinger eller antydninger til et forvaltningsorgan hvor sakens fakta kanskje under tvil kan gi grunn til nye overveielser eller revurderinger av saken.
Ombudsmannen må derfor kunne unnta dokumenter vedrørende denne typen saker.
Unntak fra dokumentoffentlighet, avgjøres med endelig virkning av ombudsmannen. Dette ut fra at det Den kollegiale ombudsmannsnemnda behandler hovedsakelig generelle spørsmål etter innkalling i god tid før berammete nemndsmøter, gjennomsnittlig 5 møter pr. år, og det synes derfor upraktisk og sannsynligvis ugjennomførlig å behandle spørsmål i nemnda om dokumentinnsyn i konkrete saker.