1. Innledning
St.meld. nr. 15 (1999-2000) Lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer, trekker opp retningslinjer for politikken overfor reiselivsnæringene i årene framover. I St.meld. nr. 41 (1997-1998) Næringspolitikk inn i det 21. århundret, har Regjeringen drøftet framtidig næringspolitikk for økt verdiskaping. St.meld. nr. 41 (1997-1998) legger også rammen for politikken overfor reiselivsnæringene. Ved å legge fram en egen melding om reiselivsnæringene, ønsker Regjeringen å gå mer konkret inn på utfordringer og rammevilkår på dette området. Meldingen beskriver status og de største utfordringene for reiselivsnæringene framover. Produkt- og reisemålsutvikling, internasjonal profilering og merkebygging av norske reiselivsprodukter, effektiv bruk av informasjonsteknologi, kompetanseutvikling og miljøtilpasning er områder som må stå i fokus dersom reiseliv skal danne grunnlag for lønnsomme bedrifter og økt verdiskaping i tiden framover.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell Opseth og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, konstaterer at reiselivsnæringen, både i Norge og internasjonalt, er en næring i sterk vekst. Næringen regnes å være blant de største og hurtigst voksende næringer i verden og er svært mangfoldig. I tillegg endres etterspørselen stadig, i dag ser vi salg av produkter vi for noen år siden ikke trodde var mulig å selge.
Komiteen tror denne næringen har potensial for ytterligere vekst og utvikling, dersom forholdene legges til rette for det. Komiteen mener næringspolitikken skal tilrettelegge for framtidig vekst og økt verdiskapning i bedrifter knyttet til norsk reiseliv.
Komiteen mener målet for reiselivsnæringen er lønnsomme og konkurransedyktige bedrifter med høy kvalitet, som kan tilby norske og utenlandske turister gode og helhetlige produkter.
Med bakgrunn i den verdiskapning som i dag foregår og det potensial som er for denne næringen, ønsker komiteen at reiselivsnæringen vies større oppmerksomhet og gis økt fokus i framtidig næringsutvikling i Norge.
Komiteen viser til at det tidligere ble etablert et kontaktforum for næringen, og vil be Regjeringen ta initiativ til et tett samspill med bransjen.
Komiteen vil påpeke at produkt- og reisemålsutvikling, internasjonal profilering og merkevarebygging av norske reiselivsprodukter, effektiv bruk av informasjonsteknologi, kompetanseutvikling og miljøtilpasning er områder som må stå i fokus dersom reiseliv skal danne grunnlag for lønnsomme bedrifter og økt verdiskapning i tiden fremover.
Komiteen har merket seg at vilkårene for transport har stor betydning for norsk reiseliv. Komiteen konstaterer at problemstillingene knyttet til rammevilkår for transport i Norge ikke er tatt med i meldingen, men at Regjeringen vil komme tilbake til dette i nasjonal transportplan. Komiteen mener at det i den forbindelse også må legges vekt på reiselivsnæringens utfordringer.
Komiteen mener Norge har store muligheter som reiseland. Norge er et av svært få land i Europa som fortsatt har store områder med stort sett urørt natur og har derfor et unikt produkt å tilby. Utviklingen innenfor internasjonalt reiseliv med større vekt på individuelle, skreddersydde opplegg, opplevelsesferier og naturturisme tilsier at norsk reiselivsnæring har store muligheter. Den varierte strukturen innenfor norsk reiseliv med et stort innslag av små og mellomstore bedrifter gjør det mulig for norsk reiseliv å tilby kundene valgmuligheter og fleksible løsninger. I tillegg til variert natur både ved kysten og i innlandet kan Norge by på unike opplevelsesferier med utemmet, storslått natur og unike jakt- og fiskemuligheter. Samtidig kan byene by på museer, underholdning og andre kulturelle opplevelser og fungere som viktige innfallsporter til Norge og norsk natur. Kombinasjonen av naturopplevelser, byferier, kurs og konferanser gjør Norge til et allsidig reiseland. Mangfoldet kan både redusere sårbarheten og skape positive synergieffekter mellom de ulike deler av bransjen. Dersom disse mulighetene skal utnyttes må imidlertid næringen tilbys rammebetingelser på linje med dem man finner i andre land. Skal Norge velges som reisemål både av nordmenn og utlendinger må næringen være i stand til å tilby service og kvalitetsløsninger til konkurransedyktige priser. Dette krever et konkurransedyktig kostnadsnivå og høy kompetanse i næringen.
Komiteen vil peke på at kurs og konferansevirksomhet i seg selv er en viktig del av næringen og gir viktige ringvirkninger til øvrig reiseliv.