Vedlegg 1
I sine antegnelser i statsregnskapet for 1978 ba Riksrevisjonen om at Forbruker- og administrasjonsdepartementet måtte klargjøre det konstitusjonelle ansvar som påhviler de berørte statsråder når Statens bygge- og eiendomsdirektorat (Eiendomsdirektoratet) fører opp bygg for et fagdepartement.
Eiendomsdirektoratets oppgaver fremgår av Direktoratets instruks fastsatt ved Kronprinsregentens resolusjon av 28. november 1975. Instruksens § 2 slår blant annet fast at Direktoratet innhenter oppgaver fra departementene over behovene for byggearbeider, forestår planleggingsarbeidet etter oppdrag fra vedkommende departement, og forestår gjennomføringen av vedtatte prosjekter på vegne av og i samråd med vedkommende departement innenfor rammen av kostnadsoverslag og bevilgninger.
I § 4 i instruksen etableres arbeidsordninger som skal sikre et nært samarbeid under byggesakers utvikling mellom Direktoratet, det departement som har gitt oppdraget og brukerinstitusjonen.
I § 5 i instruksen pålegges Direktoratet informasjons- og varslingsplikt om fremdriften overfor vedkommende fagdepartement og brukerinstitusjonen, slik at de kan treffe nødvendige tiltak dersom problemer oppstår, eller forutsetninger ikke synes å holde. Videre søkes uklarheter forebygget ved gode samarbeids- og varslingsordninger.
Romprogram og senere byggeprogram med forslag til kostnadsramme blir av Eiendomsdirektoratet - i samsvar med instruksens § 5 - forelagt Finansdepartementet til godkjenning. Finansdepartementet har gjennom sin godkjenningsmyndighet og de forutsetninger som departementet kan knytte til sine avgjørelser vesentlig innflytelse på utformingene og gjennom-føringen av det enkelte byggeprosjekt.
Etter at saken har vært drøftet i en regjeringskonferanse skal følgende legges til grunn for så vidt angår det konstitusjonelle ansvar:
1. Forbruker- og administrasjonsministeren har et konstitusjonelt ansvar for utøvelsen av den overordnede administrative myndighet overfor Eiendomsdirektoratet. Når en byggebevilgning er stilt til disposisjon for Direktoratet, er dette ansvarlig for anbudsprosedyre, kontraktsinngåelse og gjennomføring av fastsatte planer innenfor det bevilgede beløp. Skulle det oppstå feil eller svikt fra Direktoratets side på disse felter, vil et eventuelt konstitusjonelt ansvar ligge hos statsråden for Forbruker- og administrasjonsdepartementet. Direktoratet plikter å melde fra til oppdragsgiveren om at det blir nødvendig med en tilleggsbevilgning, og fagdepartementet unnlater å ta de nødvendige skritt for å skaffe budsjettmessig dekning, vil det konstitusjonelle ansvar gå over på statsråden for dette departementet.
2. Vedkommende fagstatsråd har konstitusjonelt ansvar for feil og forsømmelser som kan tilbakeføres til fagdepartementets egen behandling av byggesaken. Hvis fagdepartementet ønsker å endre kravet til standard, romvolum og andre brukerkrav, må dette forelegges Eiendomsdirektoratet, som ikke kan iverksette endringene uten at budsjettmessig dekning foreligger.
3. Finansministeren har et konstitusjonelt ansvar for feil og forsømmelser som kan tilbakeføres til Finansdepartementets egen behandling av byggesaken.
4. Alt etter omstendighetene kan et konstitusjonelt ansvar bli utløst overfor enten den ene eller overfor flere statsråder på grunnlag av en og samme sak.
Under sakens drøfting i Regjeringen ble det lagt til grunn at Eiendomsdirektoratets melding om kostnadsøkning som nevnt i punkt 1 forutsettes gitt på et tidspunkt hvor det ikke er inngått kontrakter eller igangsatt arbeider som i realiteten binder prosjektet til et kostnadsnivå som det ikke er gitt dekning for i bevilgning eller bestillingsfullmakt. Videre ble det lagt til grunn at fagdepartementet - når slik melding gis - skal kunne ta stilling til om planene bør endres i stedet for å fremme forslag om tilleggsbevilgning.