Vedlegg: Brev fra Forsvarsdepartementet, statsråden, til forsvarskomiteen, datert 22. mai 2000
Jeg viser til brevet fra Forsvarskomitéen av 11. mai 2000 vedrørende anskaffelsen av nye fregatter, og spørsmålene som der fremkommer knyttet til alternativet fra firma Fleischer & Co.
Som kjent bestemte Regjeringen den 3. april at den fastholder den tidligere regjeringens beslutning om å gi oppdraget med å bygge Sjøforsvarets nye fregatter til det spanske verftet Bazan. Kontrakten vil bli undertegnet så snart Stortinget har gitt sin tilslutning til St prp nr 48 (1999-2000).
Da Regjeringen tok sin beslutning, var den informert om og tok med i vurderingen den kontakten som Norsk Marinindustri v/Fleischer & Co hadde med den tidligere politiske ledelsen i november i fjor, det fornyede tilbudet fra Norsk Marinindustri av 16. februar 2000, samt brev til meg datert 21. mars 2000.
Jeg har derfor i brev meddelt Fleischer & Co at det ikke er aktuelt å vurdere nærmere hans alternative forslag til fregattløsning.
Selv om forslaget fra Fleischer & Co har blitt videreutviklet etter at det ble presentert første gang, har det i den senere tid ikke framkommet opplysninger som endrer den vurderingen som Forsvarsdepartementet har gjort av den alternative løsningen.
Forsvarets organisasjon har tidligere foretatt en vurdering av innholdet i det fremlagte materialet. Konklusjonen av vurderingene var at Forsvaret ikke ser det som formålstjenlig å gå dypere inn i de problemstillingene som reises i det oversendte materiale. Bakgrunnen for dette kan kort sammenfattes i de nedenfor opplistede momenter;
– Materialet som er fremlagt innebærer kun en grov idéskisse – store arbeider gjenstår
– Fregattprosjektet vil forsinkes minimum to år
– Vår troverdighet internasjonalt vil svekkes betraktelig ved å endre prosessen nå, i tillegg til å gi grunnlag for erstatningskrav fra dagens hoved-leverandørkandidater
– Utradisjonelle konsepter har vært vurdert i en innledende fase
Konseptet i dette tilfellet dreier seg kun om en grov idéskisse som vil kreve et meget omfattende arbeid for å bli dokumentert tilstrekkelig før man kan vurdere dette nærmere. Til sammenligning vil jeg nevne at den tidligere norske hovedleverandørkandidaten, Nor-Eskort Gruppen (NEG), arbeidet intensivt i om lag to år før deres konsept kunne gi et grunnlag for et pristilbud. I dette arbeidet var det nødvendig for de å bygge opp en prosjektorganisasjon på over 100 medarbeidere, for hvilket de mottok et finansieringsbidrag i fra Forsvaret på nærmere 200 mill kroner.
Et ytterligere aspekt er at en eventuell utvikling av det foreslåtte konseptet, samt en ny tilbuds- og evalueringsrunde, vil forsinke fregattprosjektet i minimum 2 år, i tillegg til å måtte kreve et vesentlig finansieringsbidrag fra Forsvaret. En ny tilbudsrunde vil dessuten medføre at den pågående anskaffelsesprosessen vil måtte avbrytes. En slik handlemåte vil i tillegg til å svekke Forsvarets troverdighet som en seriøs kjøper av forsvarsmateriell, dessuten gi grunnlag for erstatningskrav fra de kandidatene som frem til nå har lagt ned store ressurser i å utvikle fartøyskonsepter og utarbeide tilbud til SFK.
Videre bør det understrekes at gruppen som fremmer idéskissen ikke er etablert og således må anses for å være klart mindre forberedt for den store oppgaven fregattprosjektet innebærer, enn hva NEG i sin tid var.