I 1970 innførte de fleste forsikringsselskapene
en rettshjelpsforsikring som obligatorisk del av flere kombinerte
villa-, landbruks- og hjemforsikringer. Også for bil- og
lystbåtforsikring ble det innført rettshjelpsforsikring.
Rettshjelpsforsikringen gjelder bare når
forsikringstakeren er part i en tvist. Hjelp til å sette
opp testament, søknad om trygd o.l. faller således
utenfor forsikringsområdet.
De saker som utgjør den største
andel av den offentlige rettshjelp er unntatt fra rettshjelpsforsikringene.
På den annen side vil det sjelden bli innvilget fri rettshjelp i
de saker som utgjør den største andel av de private rettshjelpsforsikringene.
Dette gjelder f.eks. saker med tilknytning til fast eiendom. Ved
en lovendring med virkning fra 1. januar 1997 ble den offentlige
rettshjelpen gjort subsidiær i forhold til de private rettshjelpsforsikringer.
Private organisasjoner er utbredt i Norge og
spiller en betydelig rolle i rettshjelpssammenheng ved å tilby sine
medlemmer rettshjelp. Organisasjonene fyller en rådgivnings-
og bistandsfunksjon for juridiske spørsmål innen
sine arbeids- og interessefelt. Det er f.eks. en rekke fagforbund
som bistår medlemmer ved juridiske spørsmål
eller tvister i arbeidsforhold.
I familiesaker er megling påkrevet.
Ektefeller med felles barn under 16 år må møte
til megling før sak om separasjon eller skilsmisse kan
behandles for å komme til enighet om spørsmål
som gjelder barna.
Forliksrådene har domskompetanse i
saker om formuesverdier. I andre saker har forliksrådet
domskompetanse når den ene parten godtar motpartens hovedkrav
eller begge parter samtykker i at forliksrådet avsier dom.
Det nylig oppnevnte Tvistemålsutvalget
har fått i oppdrag å utrede megling i forskjellige
former som alternativ til dom.
Konfliktrådene har til oppgave å megle
i tvister som oppstår på grunn av at en eller
flere personer har påført andre en skade, et tap
eller en annen krenkelse. Konfliktrådet behandler både
straffesaker og sivile saker, og bygger på partenes samtykke.
De typiske nabokonfliktene dominerer, men både familietvister,
konflikter på arbeidsplassen, mobbing, ærekrenkelse,
uenighet mellom utleier og leieboer og økonomiske saker
har vært meglet med godt resultat.
For å avlaste Forbrukertvistutvalget
og også for å sikre tvisteløsninger på områder
som ikke behandles av Forbrukertvistutvalget, har Forbrukerrådet
samarbeidet med flere bransjer om opprettelse av reklamasjonsnemnder.
Eksempler på slike tvisteløsningsorganer er: Bankklagenemnda,
Forsikringsklagekontoret og Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser.
Nemndenes uttalelser er rådgivende for partene.
Komiteenunderstreker at det er mye som kan gjøres
innen et bredt spekter for å forebygge at folk får juridiske
problemer, og for å avklare saker før de når rettsapparatet.
Dette er til gunst for folk, og det er også samfunnsøkonomisk
lønnsomt.
Komiteenslutter
seg til at den offentlige informasjonen om rettigheter på sentrale
områder bør bli bedre. Komiteenunderstreker at informasjon om juridiske
rettigheter beregnet på brukerne må være
forståelig, målrettet og lett tilgjengelig.
Når det gjelder regelforenkling, vil komiteenunderstreke at like viktig som å få reglene
framstilt på en forenklet og forståelig måte
for brukeren, er det å faktisk forenkle regelverket så langt
det lar seg gjøre.
Komiteenhar
merket seg at private rettshjelpsforsikringer og den offentlige
rettshjelpen i stor grad dekker ulike områder, og derfor
utfyller hverandre, og at de private rettshjelpsforsikringene de
siste årene har hatt en kraftig økning i utbetalingene. Komiteenslutter seg til at den offentlige bistanden
skal være subsidiær i forhold til private forsikringer. Komiteenhar heller ingen innvendinger til om
de private forsikringsordningene vil utvide dekningsområdene. Komiteenvil imidlertid peke på at det
må følges opp hvilke områder det private
dekker kontra det offentlige, hvilke grupper som tegner privat forsikring
og hva det koster. Vi må ikke få en utvikling
hvor de som har råd til en privat forsikring får
en bedre mulighet enn andre til å skaffe seg rett på områder
som er av stor betydning for den enkelte.
Komiteenser
også positivt på de ulike ordningene som løser
juridiske tvister samtidig som de både sparer det ordinære
rettsvesenet for saker, og som regel ikke krever at partene har
med juridisk hjelp.
Komiteenviser
til at vi i dag har fem studentrettshjelptiltak, jf. pkt. 7.2. Gjennom
disse yter jusstudenter gratis rettshjelp. Det har vist seg at dette
tilbudet når fram til grupper med et udekket rettshjelpsbehov,
som i liten grad har eller kan benytte seg av det ordinære rettshjelpstilbudet. Komiteen mener
at den ressursen som ligger blant jusstudentene bør kunne
utnyttes enda bedre enn det som gjøres i dag. Det bør
for eksempel vurderes om flere studenter kan trekkes inn i å gi
rettshjelp og rådgivning i offentlig regi. Det bør videre
utredes muligheten for utvidet bruk av studentene ved de etablerte
studentrettshjelpsentrene for å avhjelpe behovet for offentlig
rettshjelp, spesielt ved fritt rettsrådssaker. Komiteen har
fått opplyst fra studentrettshjelpstiltakene at disse allerede
står for behandling av 13 000-14 000 rettsrådssaker
i året.