Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Det har i lengre tid vært påpekt at avgiftsnivået på autodiesel i Norge slår svært uheldig ut for norsk næringstransport, som er en del av verdiskapningen i landet. De siste dagers aksjoner og protester fra transportnæringen forsterker dette inntrykket.

Pr. januar 2000 er det betydelige forskjeller i dieselavgiften i de nordiske land. Norge, som topper listen, har et avgiftsnivå på 4,46 kroner, Sverige har 3,174 kroner, Danmark har 2,833 kroner og Finland 2,493 kroner. Forskjellen bare mellom Norge og Sverige, som er de to land som topper listen er 1,286 kroner. Dette betyr at det norske avgiftsnivået er 40 pst. høyere enn det svenske.

Situasjonen særlig i distrikts-Norge er dramatisk, og har blitt ytterligere forverret som følge av den vedtatte avgiftsøkningen for år 2000. Det har lenge vært en kjensgjerning at Norge i utgangspunktet har en konkurranseulempe som følge av lange avstander til markedene, og konkurranseulempene blir derfor ytterligere forverret som følge av høye avgifter på drivstoff. Transportbedriftene er belastet med utgifter til bompenger, ferger og drivstoff i tillegg til dårlig veistandard som fører til økte utgifter til dekk, bremser, kjetting, generelt vedlikehold og lønn. Lønnsutgiftene stiger på grunn av mindre kjørte kilometer pr. time og all ventetid på ferger. I tillegg sliter man med dårlig vintervedlikehold og stor rasfare på flere strekninger. Den senere tid er det også avdekket krav om reduserte avgifter i en rekke EU-land som allerede i dag ligger betydelig under Norge. Hvis disse landene skulle innfri disse kravene, vil konkurranseulempen for norske transportører forverres ytterligere. Det har også kommet frem at flere norske selskaper benytter utenlandske biler til å trafikkere innenlands i Norge.

Forslagsstillerne mener det også er behov for å få utredet et system med en fleksibel autodieselavgift, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen på autodiesel holder seg mest mulig stabil til tross for endringer i oljeprisen.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«I

Stortinget ber Regjeringen umiddelbart fremme nødvendige forslag for Stortinget slik at avgiftsnivået på autodiesel blir redusert til nivå pr. 31. desember 1999.

II

Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2000 fremme forslag om endringer i avgiftsnivået på autodiesel slik at det norske avgiftsnivået blir på nivå med et gjennomsnitt for Sverige, Danmark og Finland.

III

Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2001 legge frem en redegjørelse om forskjellene i transportkostnader i EU-området samt fremme forslag om endringer i autodieselavgiften slik at denne blir liggende på linje med EUs minimumsnivå.

IV

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av et system for autodiesel som er fleksibelt, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen ikke endres som følge av endringer i oljeprisen.»