Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet, Rita H. Roaldsen, viser til at forslaget i Dokument nr. 8:31 (1999-2000) har vært forelagt Justisdepartementet, som har avgitt uttalelse i brev til komiteen av 29. februar d.å., jf. vedlegg.

Komiteen vil understreke at forskjellige former for menneskesmugling er et økende, alvorlig og svært omfattende problem med forgreninger til de fleste land. Komiteen vil derfor påpeke at problemet med menneskesmugling først og fremst må løses gjennom forpliktende internasjonalt samarbeide. Komiteen vil i denne sammenheng vise både til Schengen-avtalen og St.meld. nr. 18 (1999-2000) Om Norges deltagelse i internasjonalt politisamarbeid, som er til behandling i komiteen. Komiteen vil understreke at Norge ikke må opptre slik at menneskesmuglere får et smutthull i forhold til den felles europeiske politikk på dette området.

Komiteen forutsetter videre at Regjeringen på det nasjonale plan fortløpende treffer tiltak for å intensivere kontrollarbeidet og sørger for at alle saker som har med menneskesmugling å gjøre får en svært rask saksbehandling. Komiteen vil be Regjeringen på en egnet måte, f.eks. i tilknytning til statsbudsjettet, gi Stortinget en orientering om behandlingen av hva KRIPOS og andre politiorganer gjør for å stoppe den ulovlige delen av innvandringen.

Komiteen har merket seg at vi allerede i dag har et lovverk som beskytter våre grenser mot ulovlig innvandring og som samtidig ivaretar hensynet til våre internasjonale forpliktelser overfor flyktninger.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke at en absolutt regel om automatisk utvisning vil være i strid med flyktningekonvensjonen av 1951 og utlendingslovens § 17 første ledd, idet enhver flyktning, uavhengig av måten vedkommende er kommet inn i landet på, har rett til å få asylsøknaden behandlet. Flertallet vil imidlertid også vise til at flere andre bestemmelser i utlendingsloven gir myndighetene tilstrekkelige hjemler for å utvise personer som forsøker seg på ulovlig innreise til Norge, eller oppholder seg ulovlig i landet. På denne bakgrunn kan flertallet ikke se at det er noe behov for forslagene i dokumentet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil minne om at den aktuelle måten å smugle utlendinger inn i Norge på vil være med bil eller båt fra våre demokratiske naboland. Disse utlendingene vil dermed automatisk ha vært innom et annet land før de ankom til Norge. Disse medlemmer mener at det ikke vil være i strid med flyktningekonvensjonen å innføre en praksis som medfører automatisk og øyeblikkelig utvisning av disse utlendingene til det landet de var innom før de ankom Norge, med basis i førstelandsregelen. Dersom det dreier seg om asylsøkere som har fått avslag på sine søknader i våre naboland, og derfor forsøkes smuglet inn i Norge, vil det ikke være i strid med flyktningekonvensjonen å behandle søknadene umiddelbart, og innføre en praksis som tilsier at asylsøkere som har fått avslag i andre Schengen-land også får avslag på søknaden i Norge. Når Schengen Information System (SIS) innføres i Norge vil et tastetrykk på en datamaskin være nok til å frembringe tilstrekkelig med informasjon til å avslå søknaden. Disse medlemmer mener at raskere og mer konsekvent behandling av søknader fra innsmuglede asylsøkere ikke strider mot flyktningekonvensjonen. Dersom slike regler skulle stride mot norsk lovgivning mener disse medlemmer at lovgivningen må endres.

Disse medlemmer kan heller ikke se at det finnes noe belegg for å antyde at innføring av straffebestemmelser for personer som frivillig lar seg smugle til Norge og oppholder seg her ulovlig strider mot noen internasjonale konvensjoner. Disse medlemmer mener at et slikt regelverk kan virke preventivt.

Disse medlemmer foreslår derfor følgende:

«I

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om lovendringer som medfører:

  • – automatisk tilbakesendelse av mennesker som blir tatt i forsøk på å bli smuglet inn i Norge og

  • – innføring av straffebestemmelser for personer som frivillig lar seg smugle til Norge og oppholder seg her som illegale innvandrere.

II

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre tiltak for å styrke frekvensen av stikkprøvekontroller langs grensen.»