Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener situasjonen i Raufoss ASA og Nammo AS, slik det er redegjort for i St.prp. nr. 41 (1999-2000), gjør det nødvendig å endre statens engasjement i Raufoss ASA og Nammo AS.

Flertallet viser til at Raufoss ASA (RA) har inngått en kontrakt med GM Europa med betydelig utviklings- og leveransepotensiale, og at dette forutsetter investeringer og styrking av egenkapitalen. Flertallet er enig i den løsning som er redegjort for i proposisjonen, med salg av RAs aksjepost i Nammo AS til den norske stat, og deretter en økning av RAs aksjekapital gjennom nyemisjon. Flertallet samtykker derfor i at Nærings- og handelsdepartementet inngår avtale med Raufoss ASA om kjøp av 45 pst. av aksjene i Nammo AS. Flertallet samtykker videre i at Nærings- og handelsdepartementet inngår aksjonæravtale mellom eierne av Nammo AS og selskapet.

Flertallet viser til at RA etter frasalget av Nammo vil bli en ren sivil bedrift. Dette er i tråd med styrets ønske om å rendyrke et sivilt RA-konsern med hovedfokus på produkter for bilindustrien. I en slik situasjon ser flertallet det som hensiktsmessig at statens eierandeler kan bli redusert ved en evt. aksjeemisjon. Flertallet gir Nærings- og handelsdepartementet fullmakt til, ved en aksjeemisjon i Raufoss ASA og etter det opplegg som er skissert i proposisjonen, å la statens eierandel reduseres ned mot 34 pst.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil peke på at staten får en dominerende rolle både i Raufoss ASA og Nammo AS. Begge selskaper går inn i til dels store endringer, og det kan være av avgjørende betydning at staten utøver et aktivt eierskap i denne fasen. Dette flertallet mener dette vil kunne sikre arbeidsplassene på Raufoss, men også framtidig avkastning på kapitalen som staten er inne med i selskapene.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det etter frasalget av Nammo ikke er tungtveiende grunner til at staten skal ha eierandeler i Raufoss ASA.

Disse medlemmer fremsetter derfor følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen selge gjenværende eierandeler i Raufoss ASA etter at den planlagte aksjeemisjonen er gjennomført.»

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at styret i RA, og særlig de ansattes medlemmer av styret, er opptatt av at den norske stat skal ha aksjemajoritet i Nammo AS. Etter flertallets oppfatning er behovet for en mer beslutningsdyktig styring av Nammo AS i stor grad ivaretatt gjennom den reviderte aksjonæravtalen. Flertallet er positiv til at det skal bli norsk styreleder i den første fasen etter at staten har gått inn som ny eier. Flertallet innser imidlertid at det kan være fordelaktig og ønskelig med økt norsk innflytelse i selskapet i en periode. Flertallet ber derfor Nærings- og handelsdepartementet arbeide for å øke sin eierandel til 51 pst. av aksjene i Nammo AS og få laget en strategisk plan for utviklingen av Nammo AS som skal sikre selskapet en god utvikling i framtida. For å sikre en viss fleksibilitet i eierandelen, vil flertallet gi Nærings- og handelsdepartementet fullmakt til å justere statens eierandel i Nammo AS i intervallet 34-51 pst. Flertallet har merket seg den motstand som er reist mot restruktureringsplanen fra de ansattes styrerepresentanter, fagforeningene og andre i Raufoss-samfunnet. Planen innebærer at produksjonen av småkalibret ammunisjon blir flyttet fra Raufoss til bedrifter i Sverige og Finland. Det er blant annet reist spørsmål om konsekvensene av at denne produksjonen skal gjøres av et ikke NATO-land. Flertallet registrerer at styret går inn for en konsentrasjon av fremtidig produksjon under henvisning til at dobbel virksomhet må unngås for å kunne konkurrere globalt. Flertallet er tilfreds med at Raufoss blir tilført andre oppgaver, slik at det ikke vil gå tapt arbeidsplasser på stedet. Flertallet mener det er avgjørende viktig for selskapets lønnsomhet at de ulike produksjoner blir lagt der man kan dokumentere de beste resultater.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Inger Lise Balandin, Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Karin Kjølmoen, Kjell Opseth og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Kåre Harila og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til vedlagte brev av 13. mars 2000 fra Forsvarsdepartementet, der det fremgår at Forsvarets overkommando har konkludert med at en evt. nedleggelse av produksjonen av kaliber 7,62 m.m. på Raufoss ikke vil svekke Forsvarets beredskapsevne, og at Nammo Raufoss vil produsere ammunisjonen inntil Nammos fabrikk i Sverige er NATO-kvalifisert. Komiteen viser også til at det pågår forhandlinger mellom forsvars- og utenriksmyndighetene i de tre land med det formål å få på plass et avtaleverk for leveransesikkerhet av ammunisjon. Komiteen forutsetter for øvrig at Regjeringen sørger for å sikre Norge tilgang på NATO-kvalifisert ammunisjon også i krisesituasjoner.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det er en klar trend i europeisk forsvarsindustri at statlig eierskap i forsvarsindustrien reduseres. Det finnes flere eksempler på at en betydelig reduksjon og i noen tilfeller avvikling av statens rolle som eier i forsvarsindustrien har vært påkrevet for å gjennomføre nødvendig restrukturering av forsvarsindustrien blant annet i Frankrike, Storbritannia og Spania. Etter en samlet vurdering der det er lagt vekt på Forsvarets behov for å opprettholde produksjon av mellomkaliberammunisjon i Norge vil disse medlemmer likevel gi sin tilslutning til at staten overtar aksjene i Nammo. Disse medlemmer mener imidlertid en blokkerende statlig mindretallsposisjon på 34 pst. er tilstrekkelig for å sikre denne produksjonen i Norge.

Det fremsettes følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen redusere statens eierskap i Nammo AS til 34 pst., etter overtagelsen av Raufoss ASAs aksjer.»

Disse medlemmer mener samtidig det er behov for en vurdering av den beredskapsmessige betydningen av å opprettholde et norsk, statlig eierskap i Nammo AS og ber Regjeringen legge frem en slik vurdering for Stortinget.

Komiteen er ved brev fra Nærings- og handelsdepartementet datert 27. mars 2000 gjort kjent med at de bebudede due-diligence-rapporter ikke vil foreligge innen komiteens avgivelsesfrist. Komiteen legger til grunn for sine standpunkter at det ikke avdekkes vesentlige avvik i disse rapporter i forhold til de opplysninger som er fremlagt i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at RA-konsernet er preget av svake årsresultat, anstrengt likviditet og begrensede muligheter til å lånefinansiere nye prosjekter. Disse medlemmer har registrert at departementet blant annet foreslår salg av RAs aksjepost i Nammo til Staten og deretter en økning av selskapets aksjekapital gjennom ny emisjon.

Disse medlemmer vil motsette seg forslagene fra Regjeringen presentert i proposisjonen. RA er en moderne produksjonsbedrift som opererer i et marked på lik linje med andre konkurranseutsatte norske bedrifter og bør derfor ikke gis noen særbehandling med statlig finansiert risikokapital til selskapet.

Disse medlemmer har merket seg at bedriften står foran store utfordringer i årene som kommer. Omfattende tilpasning til nye markedsforhold vil stille krav til langsiktig satsning innen blant annet markedsføring, utvikling og opplæring, samtidig som lønnsomheten skal forbedres. Disse medlemmer vil minne om at selskapet har fått forhøyet sin aksjekapital en rekke ganger ved hjelp av statlige bevilgninger. Likevel preges RA av svake årlige driftsresultater. Disse medlemmer må derfor konstatere at et nytt engasjement gjennom statlige bevilgninger innebærer en betydelig økonomisk risiko for det offentlige.

Disse medlemmer mener alle statlige eierandeler i RA skal selges ut. Dette innebærer helprivatisering av selskapet. Salget må skje naturlig og fornuftig slik at kapitalmarkedet kan absorbere aksjene til en akseptabel pris. Nye kompetente eiere kan bidra både med tilførsel av frisk kapital samt medvirke til et nødvendig tempo i en utviklingsprosess.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om salg av statens aksjer i Raufoss ASA. Salget foretas på en måte som legger grunnlag for tilførsel av nødvendig egenkapital til selskapet.»

Disse medlemmer viser til RAs engasjement i det nordiske ammunisjonsselskapet Nammo. Utviklingen i denne forsvarsvirksomheten er preget av betydelig usikkerhet. Disse medlemmer vil derfor ikke støtte Regjeringens forslag om et sterkere statlig engasjement i Nammo gjennom en overtakelse av RAs aksjepost i selskapet.

Disse medlemmer viser til den omstruktureringsprosessen som pågår i europeisk forsvarsindustri. Statlig eierskap reduseres eller avvikles og har vært sett på som en nødvendighet i gjennomføringen av tiltak for å oppnå konkurransedyktighet. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at RAs Nammo-aksjer bør avhendes.

Disse medlemmer vil minne om at det ikke foreligger en forsvarspolitisk begrunnelse for et statlig engasjement i Nammo. Hvis produksjonen av ammunisjon som i dag finner sted ved divisjonen på Raufoss avvikles eller flyttes til andre land, kan Forsvaret inngå avtaler om leveranse med alternative leverandører i NATO-kvalifiserte produsentland. Disse medlemmer forutsetter at leveranseavtaler får rammer som gjør at beredskapshensyn ivaretas.