Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Ivareta sosiale og samfunnsmessige hensyn

Det er viktig å sikre at forbrukerne får de samme rettigheter og vern ved elektronisk som ved tradisjonell handel så langt det er mulig, og at forbrukerne blir klar over hvilke regler som gjelder. Regjeringen mener at blant annet god beskyttelse av personopplysninger, gode bransjenormer og riktig informasjon om personvern til kundene vil være et tillitskapende konkurransefortrinn. Regjeringen vil videre legge vekt på å informere om hvilket ansvar man kan pådra seg ved netthandel med ulovlig materiale, og løpende vurdere hvordan nye former for kriminalitet bør møtes.

Komiteen viser til de forbrukerspørsmålene som er tatt opp i meldingen. Det gjelder bl.a. betalingssikkerhet, bransjenormer og personvernspørsmål. Det er derfor i alles interesse at vi snarest får på plass et internasjonalt lovverk som tar opp og ivaretar hensynet til forbrukernes mange interesser i forbindelse med utviklingen av e-handel. I spesiell grad ser komiteen faren for økt datakriminalitet som følge av økningen i e-handel. Også behovet for å beskytte barn og gi foreldre og lærere muligheter til å hindre tilgang til uønsket materiale, har en sentral plass i det videre arbeidet. Komiteen viser til at merkeordninger for sertifisering av trygge netthandelssteder er av stor betydning for å bygge opp forbrukernes tillit bl.a. til betalingssikkerhet, varelevering og bruk av personopplysninger. Det pekes i denne sammenheng på de positive erfaringene med den norske merkeordningen N-safe. Komiteen viser videre til justiskomiteens anbefalinger i Innst. O. nr. 51 (1999-2000) Om lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

Ved elektronisk handel vil det opprettes kunderegistre. Registrene kan bli meget omfattende med hensyn til registerets innhold. Fra et personvernmessig synspunkt blir det derfor meget viktig å kartlegge nærmere hvilke opplysninger et kunderegister skal inneholde. Komiteen er av den formening at mange personverntrusler kan begrenses ved at det settes begrensinger i hva som kan registreres, samt gode sikkerhetsregler og sletterutiner er en selvfølge.

Etter komiteens syn vil klare regler på hva som kan registeres og hva opplysningene kan brukes til utgjøre viktige rammebetingelser for den enkelte bransje. I tillegg vil klare regler om hva som kan registreres bidra til en økt tillit til elektronisk handel.

Komiteen vil understreke viktigheten av at norske myndigheter må arbeide for internasjonale avtaler som sikrer beskyttelse av data både for bedrifter og forbrukere for å unngå at mangel på datasikkerhet blir en flaskehals for utviklingen av elektronisk handel for norske bedrifter.

Komiteen er positiv til bruk/oppretting av sertifiseringsordninger, dette med tanke på sikkerheten til brukerne. Imidlertid mener komiteen at sertifikat ordninger må være frivillige.

Komiteen vil peke på faren med nye skillelinjer mellom de som kan bruke den nye teknologien og de som faller utenom. Det er viktig å få kartlagt hvilke og hvor store grupper det er som ikke mestrer den nye teknologien og se på hvordan man kan imøtekomme disse gruppene.