1. Innledning og sammendrag
Regjeringen er opptatt av å gjøre Norge til en aktiv del av det globale informasjonssamfunnet. Elektronisk kommunikasjon får økende betydning i bransjer og næringer, og en ser konturene av en ny nettverksøkonomi med elektronisk handel og forretningsdrift. Regjeringen vil med meldingen utdype næringspolitikken for å møte de utfordringer dette reiser.
Meldingen tar for seg de næringspolitiske utfordringene ved anvendelse av IT-løsninger for elektronisk handel og forretningsdrift, men påpeker også behovet for en bred debatt om de samfunnsmessige utfordringer og muligheter for verdiskapning og næringsutvikling på området. Det er lagt størst vekt på å belyse elektronisk handel og forretningsdrift mellom bedrifter, da denne har størst økonomisk og samfunnsmessig betydning. Forbrukerrettet elektronisk handel er imidlertid også drøftet, fordi det reiser nye og særskilte problemstillinger.
Regjeringen ønsker å føre en aktiv og helhetlig politikk for elektronisk handel og forretningsdrift for å styrke konkurranseevnen for norsk næringsliv globalt, øke effektiviteten totalt sett i samfunnet og skape nye forretningsmuligheter. Det overordnede mål skal være å bringe Norge i forkant av utviklingen på området.
Samtidig skal grunnleggende verdier, sosiale og samfunnsmessige hensyn vektlegges og uheldige konsekvenser aktivt motvirkes.
Arbeidet tenkes lagt opp i henhold til fem hovedstrategier:
– Det må utformes forutsigbare rettslige og økonomiske rammebetingelser som sikrer norske bedrifter konkurranseevne nasjonalt og internasjonalt.
– Det må utvikles infrastruktur og tjenester som forenkler bruken og gir tilgang for alle potensielle brukergrupper.
– Det må bli tilstrekkelig mange brukere av elektronisk handel, bl.annet vil offentlig sektor gjennom å ta i bruk elektronisk handel i offentlige innkjøp bidra til dette.
– Det må utvikles kunnskap og innsikt i elektronisk handel for å skape valgfrihet og motvirke uønskede og uheldige konsekvenser.
– Det skal arbeides for aktiv ivaretagelse av sosiale og samfunnsmessige hensyn som sikkerhet, personvern og forbrukervern, herunder hensynet til barn og unge, og håndtere dette slik at det kan bli et konkurransefortrinn for norske aktører.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Mimmi Bæivi, Bjarne Håkon Hanssen, Kjell Opseth, Torstein Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, mener Norge skal være et foregangsland innenfor produksjon og bruk av informasjons- og kunnskapsteknologi. For å nå dette målet må de samlede rammebetingelsene for IKT-basert næringsliv være internasjonalt konkurransedyktige. IKT-relevant utdanning, forskning og utvikling må prioriteres på alle nivåer. Samtidig er det avgjørende at det legges til rette for utbygging og oppdatering av infrastruktur slik at høyhastighetskommunikasjon kan tilbys på betingelser som i størst mulig grad sikrer utbredelse og bruk av elektronisk handel. Arbeidet med å legge til rette for og stimulere utviklingen av elektronisk handel og forretningsdrift må få en sentral plass i Regjeringens politikk. Utviklingen innen e-handel og forretningsdrift skjer såpass raskt at all offentlig forvaltning må bevisstgjøres til å utnytte de mulighetene utviklingen byr på.
Komiteen vil peke på at e-handel bare er en av mange anvendelser som følger av de nye teknologiene. Det er viktig å se helheten i den nye teknologiske utviklingen og på hvilke måter den endrer samfunnet. På de fleste områder blir de etablerte virkemidlene lite funksjonelle i forhold til de nye behov.
Komiteen vil peke på at forandringene blir drevet fram av økonomiske og teknologiske beslutninger utenom det "politiske rommet", men de påvirker likevel politikken. Det er derfor ønskelig at Regjeringen sørger for at det blir gjennomført grundige analyser av IT-revolusjonens konsekvenser, hvilke virkemidler som kan fungere og hvilken rolle myndighetene kan og bør ha i denne utviklingen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil understreke at det vil bli et demokratisk problem dersom politikken i økende grad oppleves som irrelevant i forhold til de virksomheter og behov som utviklingen fører med seg. Flertallet vil derfor be Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en orientering der en drøfter helheten i den teknologiske utviklingen med særlig vekt på politikkens rolle i den nye økonomien.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, er tilfreds med Regjeringens understrekning av at norsk næringsliv ikke må bli underlagt særnorske reguleringer som vil kunne virke konkurransevridende og svekke norsk næringslivs konkurranseevne.
Dette flertallet vil understreke at det er næringslivet som står for teknologisk innovasjon og nyskapning og som gir grunnlag for nye forretningsområder og markedsbetingelser. Det er likeledes viktig at markedet ikke hindres av lovverk og annen regulering som ikke er tilpasset behovene ved elektronisk forretningsdrift.
Dette flertallet er imidlertid tilfreds med at Regjeringen erkjenner at markedet må være drivkraften i utviklingen.
Dette flertallet er videre av den oppfatning at det må skapes så stor liberalisering som mulig med elektronisk handel av produkter. Et eksempel her kan være domene politikken. Norge har en av verdens strengeste domene regelverk. Selv om man for tiden liberaliserer noe (inntil 15 domener pr. registrert firma) bør dette bli friere da svært mange firmaer kan dokumentere et større behov. Likevel må regelverket utformes slik at det ikke åpner for andre bedrifters merkenavn o.l.
Et tredje flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, registerer at Regjeringen ikke har det store fokus rettet mot små og mellomstore bedrifter. Erfaringer fra andre land bl.a. USA er at mange små og mellomstore bedrifter utnytter ikke de muligheter Internett gir. Skal Regjeringens målsetning oppfylles vil dette flertallet påpeke viktigheten av at det utarbeides en strategi for å fremme elektronisk handel i små og mellomstore bedrifter.