Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Nærmere om utbyggingen

Jernbaneutbyggingen omfatter i utgangspunktet et dobbeltspor fra Sandbukta, i hovedsak i tunnel, fram til Moss sentrum, samt ny stasjon/kollektivterminal i Moss. På grunnlag av reguleringsplan foreligger det i dag et oppdatert kostnadsoverslag for prosjektet på 1 100 mill. kroner.

Samferdselsdepartementet mener at det er behov for ytterligere avklaringer av jernbanedelen i fase 1 av Østfoldpakka. Dette gjelder både omfanget av selve prosjektet, kostnader og størrelsen på hhv. statlige og lokale bidrag til finansieringen. Størrelsen på statlige midler til utbyggingen av nytt dobbeltspor gjennom Moss vil bl.a. være avhengig av de økonomiske rammer som legges til grunn i arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP). Samferdselsdepartementet vil derfor komme tilbake til prioriteringen av prosjektet i forbindelse med behandlingen av NTP 2002-2011 våren 2000.

Ut fra dette er derfor ikke jernbane i Moss tatt med i fase 1 i denne omgang.

Stamvegene E6 og E18 utgjør to av sidene i "Det Nordiske Triangel", og er landets viktigste vegforbindelser til EU-området/kontinentet. De to stamvegene betjener samlet ca. 70 pst. av landets totale vegtransporterte gods til/fra utlandet pr. år - på E6 fraktes ca. 50 pst. og på E18 ca. 20 pst. Ved Svinesund (E6) har antall registrerte tungtransporter økt med ca. 23 pst. over de to siste årene, og over Ørje (E18) med ca. 24 pst. I tillegg har E6 og E18 en helt vesentlig betydning for personreisene til/fra utlandet. Av det totale antall daglige personreiser samlet for bil, båt, tog og fly til og fra utlandet i 1998, gikk 39 pst. med bil over Svinesund og Ørje. Av de landbaserte utenlandsreisene (tog og veg) gikk ca. 80 pst. med bil ut og inn på E6 og E18 i Østfold.

E6 og E18 binder byregionene i Østfold sammen og forbinder disse med omkringliggende områder. Den regionale og lokale trafikken på disse vegene er dominerende i forhold til gjennomgangstrafikken. Gjennomgangstrafikken på E6 og E18 gjennom Østfold utgjør 20-35 pst. av totaltrafikken. E6 og E18 er en forutsetning for en videreutvikling av en framtidig bo- og næringsmessig utvikling i østlandsområdet.

E6 Riksgrensen/Svinesund-Oslo er definert som Rute 1 i stamvegnettet i Norge. Rutas totale lengde er på 118 km, hvor 63 km ligger i Østfold. 40 pst. av E6 gjennom Østfold har i dag en trafikkbelastning på 15 000-20 000 kjøretøy/døgn, med en tungtrafikkandel på ca. 15 pst.

Dagens vegstandard er ikke tilfredsstillende. Uten utbedring av standarden vil E6 i 2012 ha nådd sin kapasitetsgrense gjennom hele fylket med en gjennomsnittlig trafikkbelastning på ca. 20 000 kjøretøy/døgn. Over store deler av dagen vil det være køkjøring. En slik situasjon vil innebære at trafikken vil søke mot alternative ruter (for eksempel rv 118 og rv 127), men disse vil ikke ha kapasitet til å ta imot mer trafikk.

Gjeldende vegnormaler tilsier at det bør bygges firefelts veg når årsdøgntrafikken overstiger 15 000 kjøretøy/døgn. Det arbeides med å endre vegnormalene slik at et smalere firefeltsprofil skal kunne anvendes når trafikken ligger mellom 10 000 og 20 000 kjøretøy/døgn.

E18 Riksgrensen/Ørje-Oslo er definert som Rute 6 i stamvegnettet i Norge. Rutas totale lengde er på 94 km, hvor 58 km ligger i Østfold. Trafikkbelastningen varierer betydelig langs ruta - den er lavest ved riksgrensen (3 000 kjøretøy/døgn), høyest gjennom Askim (16 000 kjøretøy/døgn). Typiske trekk er sterk trafikkøkning over riksgrensen med høy og fortsatt økende tungtrafikkandel.

Av landets stamvegruter er Rute 6 blant de med dårligst standard målt i forhold til funksjon og trafikkmengde.

Planleggingen har til nå vært basert på at det skal bygges en gjennomgående ny tofelts motorveg med toplanskryss. Det har vært et overordnet mål å oppnå ensartet standard gjennom fylket, selv om trafikkbelastningen varierer en del. Det vil bli vurdert å bygge en smalere firefeltsprofil på de mest trafikkbelastede strekningene.

Da de statlige rammene ikke er fastsatt, er det foreløpig ikke utarbeidet et detaljert utbyggingsprogram som tidfester byggingen av de enkelte parseller. Endelig utbyggingsstandard på de enkelte parsellene vil bli bestemt i den konkrete utbyggingssaken.

Kostnaden for utvidelse av E6 gjennom hele Østfold til firefelts motorveg (inklusive norsk del av ny Svinesund bru) er beregnet til 2 900 mill. kroner, mens kostnadene for utbygging av to- og eventuelt delvis firefelts motorveg på de gjenstående parsellene av E18 er beregnet til 1 850 mill. kroner (inklusive tiltak på eksisterende E18 og sidevegnettet). De totale kostnadene knyttet til stamvegutbyggingen er m.a.o. anslått til 4 750 mill. kroner.

Anslagene angir forventningsverdier, noe som innebærer at det med de valgte forutsetninger er 50 pst. sannsynlighet for så vel underskridelse som overskridelse.

Lavere tidskostnader (reisetid) og lavere ulykkeskostnader vil bidra med den vesentligste økonomiske effekten av utbyggingen. I motsatt retning trekker økte kjøretøykostnader (pga. høyere fart) og økte vedlikeholdskostnader, men først og fremst anleggskostnadene. Den økonomiske gevinsten av miljøforbedringene er mindre relativt sett, selv om forbedringene kan bety mye for den enkelte.

For E6 er netto nytte i forhold til kostnadene beregnet til -0,07, for E18 -0,03. Det mangler derfor noe på at utbyggingen er samfunnsøkonomisk lønnsom.

Vegdirektoratet har i sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2002-2011 satt av totalt 880 mill. kroner (1999) for E6 og E18 i Østfold - 560 mill. kroner (1999) for E6 og 320 mill. kroner (1999) for E18. Vegdirektoratets forslag til statlig investeringsandel medfører en finansieringsløsning slik som angitt i tabellen.

2002-2011 (pr. år)

2012-2015 (pr. år)

2002-2015 (statlig andel i pst.)

E6 ‘

560 (56)

772 (193)

1 332 (46 pst.)

E18

320 (32)

801 (200)

1 121 (61 pst.)

Sum

880 (88)

1 573 (393)

2 453 (52 pst.)

Med denne løsningen blir maksimalt samlet lånebehov 1 686 mill. kroner og statlig andel blir 52 pst. Statlig bevilgningsbehov pr. år vil øke betydelig etter 2011.

I samsvar med retningslinjene for bompengefinansiering, legger Samferdselsdepartementet til grunn en statlig andel på maksimalt 50 pst.

Østfold fylkesting har gjort vedtak om fylkeskommunal garanti på totalt 1 900 mill. 1999-kroner. Garantiperioden er maksimalt 27 år. Samferdselsdepartementet legger til grunn at garantien iht. gjeldende regler først vil komme til anvendelse etter en takstøkning på 20 pst. og en forlengelse av bompengeperioden på 5 år.

Vedtaket til fylkestinget om å stille garanti krever godkjenning av Kommunal- og regionaldepartementet.

Fylkeskommunen ber om en eventuell godkjenning av en garantiprovisjon på 0,3 pst. (5,5 mill. kroner) av det totale garantibeløp.

Det har tidligere ikke vært praksis å tillate garantiprovisjon ved bompengeprosjekter på offentlig veg. Samferdselsdepartementet vil heller ikke anbefale at fylkeskommunen tilkjennes garantiprovisjon i dette tilfellet, men foreslår at fylkeskommunen i stedet tildeles 5,5 mill. kroner av bompengeinntektene. Disse inntektene øremerkes fylkeskommunale samferdselstiltak som ligger innenfor veglovens formål.

For E6 er det lagt opp til toveis bomstasjoner nord i Østfold ved grensen til Akershus i tråd med fylkestingsvedtaket, på E6 og på fylkesveg 311 (Oslovegen) nord for Kambo. Toveis bomstasjon i nord ble valgt fordi den vil ha størst inntektsgrunnlag. Bomtaksten vil bli den samme på fylkesvegen som på E6.

På E18 er det lagt opp til en todelt bomplassering med en bomstasjon for vestgående trafikk på Slitu­sletta ved kommunegrensen mellom Eidsberg og Askim og en bomstasjon for østgående trafikk vest for Fossum bru i Spydeberg kommune.

I første omgang forutsettes bomstasjon på eksisterende E18. Når ny E18 tas i bruk forutsettes bompengeinnkreving både på denne og på den parallelle lokalvegen (stort sett eksisterende E18).

På bakgrunn av de lokale forarbeidene med Østfoldpakka forutsettes enkelte kompensasjonstiltak for bomplasseringene. Samferdselsdepartementet forutsetter at kompensasjonsmidlene skal finansieres 100 pst. ved bompenger.

Det er forutsatt 30 mill. kroner i kompensasjon til Moss kommune for de særlige ulempene som innbyggerne i Moss kommune får ved å ha bommen stående i kommunen. Samferdselsdepartementet forutsetter at kompensasjonen blir brukt til infrastrukturtiltak innenfor samferdsel i Moss kommune. Dette vil bli nærmere vurdert i arbeidet med et finansieringsopplegg for jernbaneutbyggingen i Moss.

Det er forutsatt 25 mill. kroner i samlet kompensasjon til kommunene Spydeberg, Askim og Eidsberg for de særlige ulemper som innbyggere i disse kommunene får ved å ha bommen stående i eller nær sin kommune; hhv. 12,5 mill. kroner, 6,25 mill. kroner og 6,25 mill. kroner. Kompensasjonen er forutsatt brukt til tiltak på sideveger til E18 innenfor veglovens formål.

Forutsetninger for bompengeberegningen går frem av pkt. 3.2.7 i proposisjonen.

Det skal legges til grunn et takst- og rabattsystem i henhold til Vegdirektoratets takstretningslinjer for bompengeprosjekter på offentlig veg.

Østfold fylkesting har vedtatt opprettet et bompengeselskap heleid av fylkeskommunen. Selskapet vil bli konstituert når bompengeproposisjonen er behandlet i Stortinget.

Det samlede transportsystemet veg, jernbane og havn/sjøtransport i Østfold gir gode muligheter for fleksible transportløsninger mot Europa. Utvikling av E6 og E18, jernbanen, havnene samt forbindelsen mellom veg, jernbane og havn vil legge til rette for at næringslivet kan velge den transportform som er mest sikker, forutsigbar, effektiv og miljøvennlig og at det kan utvikles gode opplegg for kombinerte transporter. Et slikt helhetlig grep om samferdselsutviklingen knytter også dette arbeidet opp mot Nasjonal transportplan på en god måte.

Det er viktig at arbeidet med Østfoldpakka fase 2 fortsetter slik at det kan legges til rette for at også byenes transportsystem, jernbanen og tilknytning til havnene kan videreutvikles. Arbeidet med Østfoldpakka må ses i sammenheng med pågående planprosesser knyttet til fremtidig arealbruk i fylket, spesielt fylkesdelplaner for areal og transport.

Samferdselsdepartementet vil vise til at vegene gjennom Østfold har for dårlig standard sett i forhold til den funksjon de har som transportkorridorer og sett i forhold til dagens og fremtidig forventet trafikkbelastning. Utviklingen i trafikkulykker er meget foruroligende. Utbygging av E6 til firefelts motorveg og E18 til to- og eventuelt delvis firefelts motorvegstandard vil i stor grad bidra til å redusere antall ulykker og alvorlighetsgraden i ulykkene. Samferdselsdepartementet mener det derfor vil være viktig at det raskt åpnes for å utbedre E6 og E18 gjennom Østfold.

Miljøverndepartementet vedtok 20. april 1999 trasé for ny E6 over Svinesund. Samferdselsdepartementet vil imidlertid ikke sette i gang anleggsstart på ny Svinesundsbru og tilstøtende veg før det foreligger avklaring av finansieringen.

På bakgrunn av den lokale motstanden til bom ved riksgrensen, vil Samferdselsdepartementet foreløpig ikke gå inn for bom ved Svinesund. I den grad det vil være aktuelt med bom på Svinesund, vil departementet komme tilbake til Stortinget med dette som egen sak. Den norsk-svenske intensjonsavtalen må i så tilfelle drøftes med Sverige.

Samferdselsdepartementet vil peke på at det foreliggende grunnlagsmaterialet er svakere enn hva som vanligvis kreves for en bompengeproposisjon. Dette er spesielt knyttet til at plangrunnlaget ikke er tilstrekkelig utarbeidet og endelig finansieringsopplegg mang­ler. Samferdselsdepartementet vil imidlertid vise til at endelig valg av enkeltprosjekter og bevilgninger til disse vil bli foretatt i de årlige budsjettproposisjoner.

En eventuell kostnadsoverskridelse i anleggsperioden vil bli dekket i henhold til de overordnede retningslinjene for bompengeprosjekter.

Departementet legger derfor til grunn 15 års innkrevingsperiode for både E6 og E18 og at innkrevingen starter så snart som praktisk mulig, dvs. innkreving i stor grad parallelt med utbyggingen.

Det foreligger ikke et endelig finansieringsopplegg for utbyggingen. Gitt at Vegdirektoratets forslag til økonomiske rammer legges til grunn, vil fylkestingets krav til ferdigstillelse av stamvegutbyggingen i sin helhet i løpet av perioden 2002-2011 ikke bli oppfylt. Samferdselsdepartementet vil våren 2000 komme tilbake til nivået på den statlige investeringsrammen for E6 og E18 i Østfold for perioden 2002-2011 i Nasjonal transportplan (NTP) 2002-2011. Departementet vil understreke at endelig valg av enkeltprosjekter og bevilgninger til disse vil bli foretatt i de årlige budsjettproposisjoner. Det vil i den forbindelse bli stilt krav til plangrunnlag, kostnadsoverslag og kostnadsstyring.

I samsvar med retningslinjene for bompengefinansiering, legger Samferdselsdepartementet til grunn en statlig andel på maksimalt 50 pst. Samferdselsdepartementet vil i denne forbindelse peke på at trafikkpro­gnosene for utbyggingen er nøkterne. Departementet tar derfor forbehold om at trafikken og derigjennom inntektene kan bli høyere enn det som er lagt til grunn ved utarbeidelsen av denne proposisjonen. Samferdselsdepartementet forutsetter at slike eventuelle høyere bompengeinntekter skal brukes til forsering av prosjekt på E6 og E18 som inngår i Østfoldpakka.

Departementet legger vekt på at det er stor lokal vilje til trafikantbetaling og at det er tilnærmet full tilslutning lokalt til første fase av denne bompengepakka.

Samferdselsdepartementet forutsetter at dersom Stortinget gir sin tilslutning til oppstart av bompengeinnkrevingen, vil det bli inngått en avtale mellom bompengeselskapet og Vegdirektoratet i tråd med standardavtalen.