1. Innledning
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem et forslag om å kunne starte innkreving av bompenger i Østfold som del av Østfoldpakka, for å delfinansiere stamvegene E6 og E18 gjennom Østfold - inklusive tiltak på gjenværende E18 og sideveger langs E18.
Østfoldpakka omfatter en utredning av et helhetlig transportsystem i Østfold. Utredningene omfatter stamvegene, vegforbindelse til havnene, jernbanen og byområdenes transportsystem.
Arbeidet med Østfoldpakka er tidligere omtalt i St.prp. nr. 1 (1998-1999) side 86 og i St.prp. nr. 1 (1999-2000) side 94.
Som bakgrunn for Østfoldpakka kan vises til at Østfold fylkesting 1. desember 1997 behandlet forslag til handlingsprogram i tilknytning til Norsk veg- og vegtrafikkplan (NVVP) for 1998-2007. I fylkestingets vedtak punkt 4 tas et helhetlig grep for videreutvikling av det samlede transportsystemet (jernbane, veg, sjø og luft) i hele fylket.
På oppdrag fra Østfold fylkeskommune og under ledelse av vegsjefen i Østfold ble det igangsatt en utredning av et helhetlig transportsystem i Østfold. Utredningsarbeidet er delt i to faser:
– fase 1 som omfatter stamvegene E6 og E18 (med sidevegstiltak på E18) samt deler av jernbanen i Moss,
– fase 2 som omfatter transportsystemet for øvrig i Mosseregionen, Fredrikstad/Sarpsborgregionen og Haldenregionen.
Underveis i utredningsarbeidet har det framkommet et sterkt ønske både fra fylkestinget i Østfold og fra Næringslivets Hovedorganisasjon i Østfold om å forsere utbyggingen av E6 og E18, om nødvendig med bompenger. Parallelt med bompengeutredningen for E6 og E18 har det vært arbeidet for å finansiere nytt dobbeltspor på jernbanen i Moss, fra Sandbukta til og med ny Moss stasjon, som en del av fase 1 av Østfoldpakka.
Utredningen "Østfoldpakka fase 1 - delutredning om bompengefinansiering av E6 og E18" har vært på høring. I den grad høringsinstansene var uenige, dreide det seg stort sett om plasseringen av bomstasjonene - særlig på E18 - samt størrelsen på den statlige finansieringsandelen.
Østfold fylkestings vedtak i saken 25. mars 1999 (sak 7/99) og presisering av vedtak er tatt inn i pkt. 2.2 i proposisjonen.