1. Innledning
Stortinget har sluttet seg til mål og prinsipper for statens betaling for ulønnsomme posttjenester fremmet i St.meld. nr. 17 (1991-1992) og St.meld. nr. 41 (1995-1996), jf. Innst. S. nr. 144 (1991-1992) og Innst. S. nr. 285 (1995-1996).
Siden 1993 har Stortinget bevilget midler til kjøp av ulønnsomme posttjenester. Bevilgningen, som for 1998 utgjorde 580 mill. kroner, skal sammen med monopoloverskuddet fra Postens enerettstjenester dekke merkostnadene ved å opprettholde servicenivået der det ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt.
Posten har i de senere årene gjennomført omfattende omstruktureringer, spesielt i nettstrukturen. Servicenivået skal opprettholdes uavhengig av omstruktureringen.
Posten har frihet til å velge de kombinasjonene av betjeningsformer som er mest effektive og best egnet i de enkelte områder. Myndighetenes oppgave er å føre det overordnede tilsynet med at servicegraden blir opprettholdt.
Formålet med denne undersøkelsen har vært å undersøke om Samferdselsdepartementet følger opp at servicenivået i de ulønnsomme delene av postnettet blir opprettholdt. Det er undersøkt om det er etablert en målsetting for tilskuddet til kjøp av ulønnsomme posttjenester, om det er utarbeidet tilfredsstillende oppfølgingskriterier, og om det er etablert systemer for rapportering. Videre er det undersøkt om bevilgningen forvaltes i samsvar med Stortingets forutsetninger.