Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 6 (1999-2000) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 1999 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1999 ble utarbeidet.

Avslutningen av regnskapet for 1998 viste et merforbruk på enkelte kapitler på totalt 120,007 mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 1999 blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.

I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 1998 er det en netto merinntekt på 107,057 mill. kroner. Disse inntektene foreslås tillagt rammen i henhold til merinntektsfullmakten.

Kap. 4760 post 48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, er redusert med 105 mill. kroner grunnet lavere refusjoner enn ventet fra NATO. Kap. 1760 post 48 er tilsvarende redusert. Kap. 4725 post 15 Refusjon fra lærlingeordningen, er redusert med 14 mill. kroner, kap. 1725 postene 70 Renter låneordning og 90 Lån til boligformål er til sammen redusert med 3,310 mill. kroner grunnet lavt rentenivå og lavere innløsning av lån enn forventet.

Utgiftene i sammenheng med deployeringen av KFOR-styrken er for 1999 forventet å bli 880 mill. kroner, som foreslås tilleggsbevilget.

Det er for 1999 foreslått å tilbakeføre til statskassen 163,035 mill. kroner i sammenheng med mindreutgifter på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Netto mindrebehov er 202,535 mill. kroner. Fra dette beløpet er det foreslått å bevilge 38 mill. kroner til kjøp av SISU (pansret personellkjøretøy) og 1,5 mill. kroner til dekking av stabsoffiser i Øst-Timor.

Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 1999 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 1998. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 1999. I 1999 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:

  • – St.prp. nr. 62 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 161 (1998-1999) Forsvarets bidrag ifm. krisen i Kosovo som medførte en økning på utgiftsrammen på 305 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 87 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 223 (1998-1999) Om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning på 10,566 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 67 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 1999 som medførte en økning på utgiftsrammen på 682 mill. kroner og inntektsrammen på 3,2 mill. kroner.

Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):

Blå bok 1999

24 439 244

Innst. S. nr. 161 (1998-1999)

305 000

Innst. S. nr. 236 (1998-1999)

682 000

Innst. S. nr. 223 (1998-1999)

10 566

= Faktisk bevilgning før omgruppering

25 436 810

Midler ført over fra 1998

341 967

Lønnskompensasjon for 1999

54 500

Disponible midler i 1999 før omgruppering

25 833 277

Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 1999 (i 1 000 kroner):

Blå bok 1999

824 299

Innst. S. nr. 236 (1998-1999)

3 200

= Bevilgning før omgruppering

827 499

Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Nedtrekk grunnet merforbruk i 1998

- 120 007

Midler ført tilbake til statskassen

- 163 035

Reduksjon bevilgning grunnet mindre inntekter 1999

- 122 810

Økt bevilgning pga. merinntekter 1999

229 867

Tilleggsbevilgninger i 1998

880 000

= Sum behov ved omgrupperingen

704 015

+ Bevilging før omgruppering

25 140 825

= Total bevilgning etter omgrupperinga

26 140 825

Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Bevilgning før omgruppering

827 499

Netto merinntekter

107 057

= Sum behov ved omgrupperingen

934 556

Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en økning på 704,015 mill. kroner på utgiftsrammen og en økning på 107,057 mill. kroner på inntektsrammen.

Utgifter (i 1 000 kroner)

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

01

Driftsutgifter

711 116

21

Spesielle driftsutgifter

1 999

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

- 18 000

44

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert del

- 30 000

45

Store nyanskaffingar

- 131 209

47

Nye bygg og anlegg

87 940

48

Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid

- 125 354

50

Overføringar til statsinstitusjonar

- 30 782

60

Tilskot til kommunar

430

70

Rentestønad

1 400

72

Avgangsstimulerende tiltak

- 9 943

75

Norges tilskot til NATOs driftsbudsjett

5 000

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO

- 20 000

90

Lån til private

- 1 000

Sum

704 015

Inntekter (i 1 000 kroner)

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

01

Driftsinntekter

66 954

11

Salgsinntekter

21 726

15

Refusjon av arbeidsmarknadstiltak

- 14 000

16

Refusjon fødselspenger

23

45

Store nyskaffelser

140 664

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

- 105 000

70

Renteinntekter

- 523

90

Lån til boligformål

- 2 787

Sum

107 057

Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av merinntektene.

Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.

Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for følgende saker:

Hærens bestillingsfullmakt på post 01 foreslås øket med 40 mill. kroner til totalt 490 mill. kroner, og Luftforsvarets med 20 mill. kroner til totalt 1 020 mill. kroner.

Utgiftene i forbindelse med å deployere norske styrkebidrag til KFOR i Kosovo og restruktureringen av SFOR i Bosnia er for 1999 ca. 880 mill. kroner. De samlede utgiftene til norsk deltakelse i KFOR er vurdert til 880 mill. kroner, som foreslås tilleggsbevilget.

Departementet foreslår i proposisjonen å benytte 38 mill. kroner av mindreforbruket på kap. 1792 til finansiering av 8 SISU pansrede personellkjøretøy til de norske styrkene i det tidligere Jugoslavia.

Departementet foreslår at Trøgstad kommune får overdra Trøgstad fort vederlagsfritt, og at det i tillegg ytes et engangstilskudd over kap. 1760 post 60 på kr 430 000 til de mest nødvendige sikringsarbeidene slik at fortområdet kan åpnes for folk flest. Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt og at kommunen forplikter seg til ikke å selge eiendommen videre uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.

Departementet foreslår å overdra splinthangaren på Sola flystasjon med tomt og adkomstrett vederlagsfritt til Sola kommune, som igjen vil stille den vederlagsfritt til disposisjon for Flyhistorisk Museum Sola.

Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt og at stiftelsen får bruke dette så lenge den har behov for det. Kommunen forplikter seg til ikke å selge videre eiendommene uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.

Departementet ønsker å støtte Stiftelsen Krigshistorisk Museum Rogaland i Soma leir, og går inn for å overdra 5 bygninger med passende arrondert tomt som Forsvaret ikke har bruk for, vederlagsfritt til Sola kommune, som vil stille disse vederlagsfritt til disposisjon for Krigshistorisk Museum Rogaland.

Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt, og at stiftelsen får bruke dette så lenge den har behov for det. Kommunen forplikter seg til ikke å selge eiendommene videre uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.