Sammendrag
- Innledning
- Forhold som endrer rammen for 1999-budsjettet
- Økonomisk grunnlag
- Forslag til omgruppering fordelt postvis
- Andre saker
- Bestillingsfullmakter
- Forsvarets deltakelse i den internasjonale militære styrken (KFOR) i Kosovo i 1999
- Omgruppering av 38 mill. kroner fra kap. 1792 post 01 til kap. 1760 post 45 – SISUer
- Vederlagsfri overdraging av Trøgstad fort til Trøgstad kommune med et engangstilskudd på kr 430 000 til nødvendig sikringsarbeid
- Vederlagsfri overdragelse av to eiendommer til Sola kommune
- Vederlagsfri overdragelse av bygninger i utkanten av Soma leir
Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 6 (1999-2000) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 1999 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1999 ble utarbeidet.
Avslutningen av regnskapet for 1998 viste et merforbruk på enkelte kapitler på totalt 120,007 mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 1999 blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.
I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 1998 er det en netto merinntekt på 107,057 mill. kroner. Disse inntektene foreslås tillagt rammen i henhold til merinntektsfullmakten.
Kap. 4760 post 48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, er redusert med 105 mill. kroner grunnet lavere refusjoner enn ventet fra NATO. Kap. 1760 post 48 er tilsvarende redusert. Kap. 4725 post 15 Refusjon fra lærlingeordningen, er redusert med 14 mill. kroner, kap. 1725 postene 70 Renter låneordning og 90 Lån til boligformål er til sammen redusert med 3,310 mill. kroner grunnet lavt rentenivå og lavere innløsning av lån enn forventet.
Utgiftene i sammenheng med deployeringen av KFOR-styrken er for 1999 forventet å bli 880 mill. kroner, som foreslås tilleggsbevilget.
Det er for 1999 foreslått å tilbakeføre til statskassen 163,035 mill. kroner i sammenheng med mindreutgifter på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Netto mindrebehov er 202,535 mill. kroner. Fra dette beløpet er det foreslått å bevilge 38 mill. kroner til kjøp av SISU (pansret personellkjøretøy) og 1,5 mill. kroner til dekking av stabsoffiser i Øst-Timor.
Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 1999 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 1998. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 1999. I 1999 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:
– St.prp. nr. 62 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 161 (1998-1999) Forsvarets bidrag ifm. krisen i Kosovo som medførte en økning på utgiftsrammen på 305 mill. kroner.
– St.prp. nr. 87 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 223 (1998-1999) Om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning på 10,566 mill. kroner.
– St.prp. nr. 67 (1998-1999), jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 1999 som medførte en økning på utgiftsrammen på 682 mill. kroner og inntektsrammen på 3,2 mill. kroner.
Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):
Blå bok 1999 | 24 439 244 |
Innst. S. nr. 161 (1998-1999) | 305 000 |
Innst. S. nr. 236 (1998-1999) | 682 000 |
Innst. S. nr. 223 (1998-1999) | 10 566 |
= Faktisk bevilgning før omgruppering | 25 436 810 |
Midler ført over fra 1998 | 341 967 |
Lønnskompensasjon for 1999 | 54 500 |
Disponible midler i 1999 før omgruppering | 25 833 277 |
Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 1999 (i 1 000 kroner):
Blå bok 1999 | 824 299 |
Innst. S. nr. 236 (1998-1999) | 3 200 |
= Bevilgning før omgruppering | 827 499 |
Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Nedtrekk grunnet merforbruk i 1998 | - 120 007 |
Midler ført tilbake til statskassen | - 163 035 |
Reduksjon bevilgning grunnet mindre inntekter 1999 | - 122 810 |
Økt bevilgning pga. merinntekter 1999 | 229 867 |
Tilleggsbevilgninger i 1998 | 880 000 |
= Sum behov ved omgrupperingen | 704 015 |
+ Bevilging før omgruppering | 25 140 825 |
= Total bevilgning etter omgrupperinga | 26 140 825 |
Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Bevilgning før omgruppering | 827 499 |
Netto merinntekter | 107 057 |
= Sum behov ved omgrupperingen | 934 556 |
Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en økning på 704,015 mill. kroner på utgiftsrammen og en økning på 107,057 mill. kroner på inntektsrammen.
Utgifter (i 1 000 kroner)
Post | Formål | Mindreutgift - Meirutgift + |
01 | Driftsutgifter | 711 116 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 1 999 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | - 18 000 |
44 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert del | - 30 000 |
45 | Store nyanskaffingar | - 131 209 |
47 | Nye bygg og anlegg | 87 940 |
48 | Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid | - 125 354 |
50 | Overføringar til statsinstitusjonar | - 30 782 |
60 | Tilskot til kommunar | 430 |
70 | Rentestønad | 1 400 |
72 | Avgangsstimulerende tiltak | - 9 943 |
75 | Norges tilskot til NATOs driftsbudsjett | 5 000 |
75 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO | - 20 000 |
90 | Lån til private | - 1 000 |
Sum | 704 015 |
Inntekter (i 1 000 kroner)
Post | Formål | Mindreutgift - Meirutgift + |
01 | Driftsinntekter | 66 954 |
11 | Salgsinntekter | 21 726 |
15 | Refusjon av arbeidsmarknadstiltak | - 14 000 |
16 | Refusjon fødselspenger | 23 |
45 | Store nyskaffelser | 140 664 |
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter | - 105 000 |
70 | Renteinntekter | - 523 |
90 | Lån til boligformål | - 2 787 |
Sum | 107 057 |
Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av merinntektene.
Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.
Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for følgende saker:
Hærens bestillingsfullmakt på post 01 foreslås øket med 40 mill. kroner til totalt 490 mill. kroner, og Luftforsvarets med 20 mill. kroner til totalt 1 020 mill. kroner.
Utgiftene i forbindelse med å deployere norske styrkebidrag til KFOR i Kosovo og restruktureringen av SFOR i Bosnia er for 1999 ca. 880 mill. kroner. De samlede utgiftene til norsk deltakelse i KFOR er vurdert til 880 mill. kroner, som foreslås tilleggsbevilget.
Departementet foreslår i proposisjonen å benytte 38 mill. kroner av mindreforbruket på kap. 1792 til finansiering av 8 SISU pansrede personellkjøretøy til de norske styrkene i det tidligere Jugoslavia.
Departementet foreslår at Trøgstad kommune får overdra Trøgstad fort vederlagsfritt, og at det i tillegg ytes et engangstilskudd over kap. 1760 post 60 på kr 430 000 til de mest nødvendige sikringsarbeidene slik at fortområdet kan åpnes for folk flest. Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt og at kommunen forplikter seg til ikke å selge eiendommen videre uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.
Departementet foreslår å overdra splinthangaren på Sola flystasjon med tomt og adkomstrett vederlagsfritt til Sola kommune, som igjen vil stille den vederlagsfritt til disposisjon for Flyhistorisk Museum Sola.
Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt og at stiftelsen får bruke dette så lenge den har behov for det. Kommunen forplikter seg til ikke å selge videre eiendommene uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.
Departementet ønsker å støtte Stiftelsen Krigshistorisk Museum Rogaland i Soma leir, og går inn for å overdra 5 bygninger med passende arrondert tomt som Forsvaret ikke har bruk for, vederlagsfritt til Sola kommune, som vil stille disse vederlagsfritt til disposisjon for Krigshistorisk Museum Rogaland.
Det tas forbehold om at etablissementet benyttes som forutsatt, og at stiftelsen får bruke dette så lenge den har behov for det. Kommunen forplikter seg til ikke å selge eiendommene videre uten samtykke fra Forsvarsdepartementet i 10 år etter overdragelsen.