Vedlegg 2: Brev fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 7. desember 1999
Arbeids- og administrasjonsdepartementet viser til komiteens brev datert 02.12.99 med spørsmål vedrørende Tollvesenets bygninger. Departementet har følgende merknader til spørsmålene:
Det vises til St.prp. nr. 1 (1999-2000) hvor kategorisering av bygg som foreslås overført til Statens utleiebygg AS er omtalt særskilt s 112. Det framgår her at regjeringen foreslår å etablere en overgangsordning for enkelte eiendommer som skal overføres Statens utleiebygg AS ved at disse gis en klausul i husleiekontrakten som sikrer de aktuelle virksomhetene tilhold i lokalene så lenge fagdepartementet ønsker det. Dette gjelder bl.a. distriktstollstedene med bygninger i Oslo, Fredrikstad, Drammen, Skien, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø.
Tolldirektoratet viser til at Statsbygg ikke har vurdert Tollvesenets bygninger til å være kulturhistoriske eller inneholde sentrale funksjoner. Definisjonen i St.prp. nr. 84 (1998-1999) av kulturhistoriske bygg har følgende ordlyd:
«Kulturhistoriske bygninger
Dette er bygninger der særlige nasjonale, kulturelle eller historiske hensyn tilsier at de bør være i statlig eie. Dette innebærer at man ser det som naturlig at staten eier eiendommen, selv om dagens bruk eller den bruk bygningene opprinnelig var oppført for opphører. Det er forhold at en bygning er fredet eller verneverdig, er likevel ikke isolert sett til hinder for at den kan overføres til det planlagte statsaksjeselskapet.»
Eksempler på slike bygg er Stiftsgården og Munkholmen i Trondheim, Citadelløya i Stavern og Gamlehaugen i Bergen.
Tollbygningene representerer kulturhistoriske verdier, men er likevel ikke av samme karakter som den type bygninger ovennevnte definisjon tar sikte på å fange opp. En rekke bygninger av stor kulturhistorisk verdi befinner seg som kjent i privat eie og er fredet. Det avgjørende er at bygningenes kulturhistoriske og antikvariske verdi ivaretas. Lovverket sikrer dette uavhengig av eierskap.
Statens utleiebygg AS vil ivareta de antikvariske verdiene i den daglige driften. Ved en eventuell avhending pålegges selskapet den samme varslingsplikt overfor Riksantikvaren som statlige organer er pålagt. Det er derfor vanskelig å hevde at tollbygningene nødvendigvis må være i statlig eie for at en skal kunne ivareta kulturhistoriske hensyn og derfor ikke kan overføres til det nye selskapet.
Bl.a. som følge av omorganiseringen i Tolletaten er tollsteder nedlagt samtidig som relativt store arealer ved enkelte tollsteder står ledige/vil bli ledige. Tollvesenet har ikke behov for de ledige arealene og disse må derfor kunne utnyttes til andre formål. Eksempelvis er Tollboden i Porsgrunn fullstendig rehabilitert og tatt i bruk av Statsbygg som kontor for region Sør.
Det vil bli lagt vekt på å informere brukerne når Stortinget har fattet vedtak i forbindelse om omorganisering av Statsbygg og etablering av Statens utleiebygg AS. Statsbygg organiserer nå de bygg som skal overføres til selskapet som et eget virksomhetsområde frem til selskapets opprettelse 1. juli 2000. En viktig oppgave for det nye virksomhetsområdet er informasjon til brukerne.