Sammendrag
- Endringer på statsbudsjettet for 1999
- Kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820)
- Kap. 1825 Energiøkonomisering
- Kap. 1860 (nytt) Statsforetak under Olje- og energidepartementet (jf. kap. 4860)
- Kap. 1892 Kraftforsyningsberedskap (jf. kap. 4820)
- Kap. 2440/ 5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
- Kap. 4810 Oljedirektoratet (jf. kap. 1810)
- Kap. 4820 Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 1820 og 1892)
- Kap. 4826 (nytt) Hjemfalte anlegg
- Kap. 4860 Statsforetak under Olje- og energidepartementet (jf. kap. 1860)
- Kap. 5608 Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet
Olje- og energidepartementet legger i proposisjonen frem forslag om endringer på statsbudsjettet for 1999, redegjørelser m.m. knyttet til Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE), redegjørelse for kostnadsutviklingen i Åsgardkjeden, og disponering av Statpipe 2/4-S.
De foreslåtte endringene gjelder:
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Det foreslås å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til gjeldende budsjett for 1999, økningen vil motsvares av en tilsvarende inntektsøkning over kap. 4820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 02 Oppdragsinntekter.
Post 30 Forbygningsarbeider og opprydningstiltak, kan overføres
Det foreslås at NVE gis fullmakt til å nettoføre inntektene fra kommuner og andre oppdragsgivere over kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 30 Forbygningsarbeider og opprydningstiltak, jf. vedtak II.
Post 71 Refusjon av dokumentavgift
Det foreslås at bevilgningen gjøres overførbar, jf. vedtak III. Restandelen av tilsagn gitt i 1999 eller tidligere kan dermed komme til utbetaling i etterfølgende budsjettermin.
Post 74 (ny) Tilskudd til ettergivelse av lån
Det foreslås at utestående lånebeløp ettergis ved at det utgiftsføres kr 630 000 over kap. 1820 ny post 74 Tilskudd til ettergivelse av lån. Budsjettmessig vil bevilgningen motsvares av en like stor inntektsføring som oppgjør for utestående lån over kap. 4820 ny post 90.
Post 72 Introduksjon av ny energiteknologi og bioenergi, kan overføres
Departementet viser til at det i forbindelse med revidert budsjett våren 1999 ble trukket inn likviditet ved at bevilgningen ble redusert med 70 mill. kroner samtidig som det ble gitt en tilsagnsfullmakt på tilsvarende beløp, jf. St.prp. nr. 67 (1998-1999). Det foreslås å trekke inn ytterligere likviditet ved at bevilgningen i 1999 settes til null gjennom å redusere gjeldende budsjett med 114 mill. kroner. Videre bes det om Stortingets samtykke til å øke ovennevnte tilsagnsfullmakt med 114 mill. kroner, fra 70 til 184 mill. kroner, jf. vedtak IV.
Post 90 Innskuddskapital
Det foreslås å konvertere halvparten av selskapets ansvarlige lån på 3,85 mrd. kroner, det vil si 1,925 mrd. kroner, til innskuddskapital. Forslaget innebærer at statens innskuddskapital i Statkraft øker fra 15,4 mrd. kroner til 17,325 mrd. kroner. Konverteringen er foreslått gjennomført med virkning fra 16. desember 1999.
På denne bakgrunn foreslås det bevilget 1,925 mrd. kroner over nytt kap. 1860 Statsforetak under Olje- og energidepartementet post 90 Innskuddskapital. Budsjettmessig vil bevilgningen motsvares av en like stor avdragsinnbetaling på Statkrafts ansvarlige lån, jf. kap. 4860 post 91.
Departementet viser til at det ved etableringen av Statkraft ble fastsatt en låne- og garantiramme på 25 mrd. kroner. Stortinget samtykket i 1996 til at rammen ble utvidet til 32,5 mrd. kroner, jf. St.prp. nr. 58, og Innst. S. nr. 238 (1995-1996). Statkraft har søkt om å få utvidet rammen til 42,5 mrd. kroner, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000).
For å sikre foretaket den forutsatte finansielle handlefriheten, mener Regjeringen det er behov for å øke Statkrafts låne- og garantiramme.
Det bes derfor om at Stortinget gir Olje- og energidepartementet fullmakt til å øke Statkrafts låne- og garantiramme med inntil 10 mrd. kroner, fra 32,5 mrd. kroner til 42,5 mrd. kroner, jf. vedtak V.
Post 70 Tilskudd til sikringstiltak
Det bes om Stortingets samtykke til å overskride bevilgningen over kap. 1892 Kraftforsyningsberedskap post 70 Tilskudd til sikringstiltak, mot tilsvarende merinntekt knyttet til avhending av transformatorolje over kap. 4820 Norges vassdrags- og energidirektorat post 50 Refusjoner, jf. vedtak VI.
Departementet viser til at Stortinget har samtykket i at Kongen under gitte forutsetninger kan godkjenne nye prosjekter på kontinentalsokkelen, jf. St.prp. nr. 1 (1998-1999) og Budsjett-innst. S. nr. 9 (1998-1999). Budsjettmessige virkninger for Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) av slike beslutninger er budsjettert under kap. 2440/5440. Det er i proposisjonen gitt en orientering om de prosjekter som er vedtatt under ordningen etter at St.prp. nr. 23 (1998-1999) Om endringer av bevilgninger på statsbudsjettet for 1998 under Olje- og energidepartementet ble fremmet. Dette gjelder:
– Sygna,
– Borg,
– Heimdal Gassenter,
– Oseberg Gasstransport og
– utbygging av undervannsinnstallasjoner for produksjon av olje fra Troll Vest gassprovins.
Departementet viser til at det i perioden fra nysalderingen for 1998, jf. St.prp. nr. 23 (1998-1999), til 15. august 1999 er godkjent én avtale om vederlagsfri overføring av statlig eiendomsrett mellom rettighetshaverne i Troll Oljerør og Statoil for tilknytning av Troll Oljerør I til Mongstadterminalen. Troll Oljerør I har betalt for tilknytningen, men eiendomsretten til utstyret er overført vederlagsfritt til Statoil. SDØE har en eierandel på 62,93 pst. i Troll Oljerør I. Den samlede verdi av utstyret som overføres er 26,5 mill. 1995-kroner. SDØEs andel av investeringene er 16,7 mill. 1995-kroner.
Departementet ser det som hensiktsmessig, i lys av utviklingen i utbyggingsprosjektene på Kårstø siden Stortingets behandling av St.prp. nr. 50 (1995-1996), å informere Stortinget om kostnadsstatus for SDØEs investeringer i forbindelse med Åsgard-investeringer på Kårstø, som er vist i tabellen nedenfor.
Tabell 2.3: Utviklingen i investeringsanslagene i forbindelse med SDØEs investeringer i Åsgardanleggene på Kårstø (i faste mill. 1999-kroner med valutaeffekt)
St.prp. nr. 50 (1995-1996) | September 1999 | |
Åsgard Unit | 2 661 | 7 078 |
herav SDØE | 1 249 | 3 323 |
Dersom departementet godkjenner overdragelse av eiendomsrett til de anleggene som finansieres av Åsgard til Statpipe, vil dette for SDØEs del utgjøre 3 323 mill. kroner. Det forutsettes ved eventuell overførsel av eiendomsrett at SDØE som rettighetshaver i Åsgard blir sikret tilfredsstillende bruksrett og en rimelig andel av overskuddet fra eventuell tredjeparts bruk av anleggene.
Olje- og energidepartementet mottok 6. juli 1999 søknad om godkjenning av plan for utbygging og drift av Tunefeltet vest for Oseberg.
De utvinnbare reserver i Tune er vurdert til om lag 27 mrd. m3 gass og 7 mill. m3 kondensat. Planlagt platåproduksjon er 3 mrd. m3 gass pr. år fra 2002 til 2006. Feltet vil bli bygget ut med en brønnramme med rørledning til Oseberg D-plattformen for prosessering. Investeringene er anslått til 2,6 mrd. kroner. Med de forutsetninger departementet legger til grunn, har utbyggingen en nåverdi (ved 7 pst. realrente) på 1,9 mrd. 1999-kroner før skatt.
Departementet viser til at SDØE-andelen i utvinningstillatelse 190 er 50 pst. og SDØE-andelen i utvinningstillatelse 034 må økes til 50 pst. Utvinningstillatelse 034 er i dag 100 pst. eid av Shell. Avtalen er betinget av hvilke ressurser som senere viser seg å være tilstede i 034 og er derfor delt i to trinn. Samlet vil SDØEs investeringer kunne bli inntil 20 mill. 1998-kroner.
Departementet viser til at anslaget for kap. 2440 post 30 Investeringer er økt med 1 500 mill. kroner, fra 28 000 mill. kroner til 29 500 mill. kroner. Dette skyldes hovedsakelig kostnadsoverskridelser på Åsgard, Kårstø utbyggingsprosjekt og Troll C.
Endringer det er gjort rede for i proposisjonen fører til at kap. 5440 post 24 Driftsresultat samlet øker med 7 000 mill. kroner, fra 25 000 mill. kroner til 32 000 mill. kroner i 1999.
Departementet viser til at på bakgrunn av oppgjør for skader som har funnet sted og forventede skadeutbetalinger for resten av året, foreslås det en bevilgning på 550 mill. kroner i 1999 under kap. 5440 post 50 Overføring fra Statens petroleumsforsikringsfond.
Samlet sett øker SDØEs netto kontantstrøm med 5 730 mill. kroner, fra 19 600 mill. kroner til 25 330 mill. kroner. Dette gir isolert sett en tilsvarende økning i overføringen til Statens petroleumsfond. Endring av kap. 2800 Statens petroleumsfond, vil bli foreslått i Finansdepartementets nysalderingsproposisjon.
Post 03 Refusjon av tilsynsutgifter
Inntektene på posten foreslås redusert med 5 mill. kroner, fra 54 til 49 mill. kroner.
Post 05 Salg av publikasjoner
Inntektene foreslås redusert med 2 mill. kroner, fra 4 til 2 mill. kroner.
Post 02 Oppdragsinntekter
Oppdragsinntekter foreslås økt med 10 mill. kroner mot en tilsvarende økning over kap. 1820 post 21.
Post 90 (ny) Ettergivelse av lån
Kr 630 000 foreslås inntektsført som oppgjør for utestående lån over kap. 4820 Norges vassdrags- og energidirektorat ny post 90 Ettergivelse av lån.
Post 03 Salgsinntekter
Olje- og energidepartementet ber i proposisjonen om Stortingets samtykke til å overdra statens andel av Kobbholm kraftverk til Kobbholm Kraft AS. En tar sikte på å fullføre overdragelsen i løpet av året.
På denne bakgrunn foreslås det bevilget kr 200 000 i 1999 over nytt kap. 4826 Hjemfalte anlegg post 03 Salgsinntekter, i forbindelse med overdragelse av statens andel i Kobbholm kraftverk.
Post 91 Avdrag, Statkraft SF
Statkraft har varslet at de ønsker å nedbetale 1,925 mrd. kroner av det ansvarlige lånet pr. 15. desember 1999 dersom resterende andel på 1,925 mrd. kroner konverteres til innskuddskapital pr. 16. desember samme år, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 9 (1999-2000). På denne bakgrunn foreslås bevilgningen økt med til sammen 3,85 mrd. kroner i forhold til vedtatt budsjett 1999.
Post 81 Renter, Statkraft SF
Det foreslås at bevilgningen over kap. 5608 Renter av lån til statsforetak under Olje- og energidepartementet post 81 Renter, Statkraft SF, økes med 35 mill. kroner i forhold til gjeldende budsjett for 1999.