3. Programkategori 21.5 jernbaneformål
- 3.1 Jernbaneverkets fiberkabelnett
- 3.2 Meirinntektsfullmakt for Jernbaneverket
- 3.3 NSB Gardermobanen AS orientering
- 3.4 Renter av lån til NSB BA
På grunn av at nettovinsten av sal av overskotskapasitet i Jernbaneverkets fiberkabelnett blir mindre enn det var lagt opp til i budsjettet for 1999, blir det gjort framlegg om å redusere inntektsoverslaget på kap. 4350 post 04 Leigeinntekter, med 48 mill. kroner.
Ved Stortinget si handsaming av St.prp. nr. 1 (1998-1999) og Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-1999) blei det vedteke inntektsført 50 mill. kroner i 1999 på kap. 4350 post 04 Leigeinntekter. Nyare framlegg frå Jernbaneverket viser at dette overslaget var for optimistisk. For 1999 er det no venta ein nettovinst frå salet av overskots-kapasiteten i fiberkabelnettet på berre 2 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, forutsetter at Regjeringen kvalitetssikrer det tallmaterialet som forelegges Stortinget.
Flertallet forutsetter at Regjeringen så raskt som mulig informerer Stortinget når det oppstår inntektsendringer i denne størrelsesorden.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, vil vise til svar av 2. desember 1999 fra Samferdselsdepartementet på spørsmål fra komiteen, og der det heter:
«I St.prp. nr. 27 (1998-99) baserte Samferdselsdepartementet sitt inntektsanslag i kap. 4350, post 04 Leieinntekter, på opplysninger innhentet fra Jernbaneverket. I etterkant av proposisjonens behandling i Stortinget ble det gjennom drøftinger med Jernbaneverket klarlagt at inntektsanslaget som Samferdselsdepartementet la til grunn, ikke var tilstrekkelig kvalitetssikret i Jernbaneverket. Samferdselsdepartementet fikk opplyst fra Jernbaneverket at inntektsanslaget på 50 mill. kr kunne være høyt, men at det på grunn av stor usikkerhet i telemarkedet var vanskelig å anslå nivået på inntektene for 1999. I det opprinnelige inntektsoverslaget var det bl.a. inkludert inntekter fra salg av teletjenester til NSB BA. Jernbaneverket har i ettertid forklart at disse inntektene har motsvarende utgifter på kap. 1350, post 23 Drift og vedlikehold, og at disse var budsjettert på inntektskapittel 4350, post 03 Arbeid for fremmede. Dette bidro til at inntektsanslaget på post 04 for 1999 ble satt høyere enn det i utgangspunktet var grunnlag for. Utgiften forbundet med salget av teletjenester til NSB består bl.a. i kjøp av detaljisttjenester fra andre teleleverandører.
På bakgrunn av den usikkerheten som forelå valgte Samferdselsdepartementet å vente med å fremme et nytt inntektsanslag overfor Stortinget til dette kunne anslås på et sikrere grunnlag. Som opplyst i St.prp. nr. 9 (1999-2000), har priskonkurransen i telemarkedet dessuten vært hardere enn det Jernbaneverket i utgangspunktet hadde regnet med.»
Flertallet har merket seg den kraftige nedjusteringen av Jernbaneverkets inntekter fra fiberkabelnettet, og er enig i at budsjettet endres i tråd med dette.
Komiteens, medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til St.prp. nr. 27 (1998-1999) Om endring av løyvingar m.v. for 1998 på Samferdselsdepartementets område, hvor det om Jernbaneverkets fiberkabelnett blant annet heter:
«På grunn av at denne saka ikkje var avklart i samband med budsjettframlegga for 1999, er det ikkje budsjettert med inntekter på kap. 4350, post 04 Leigeinntekter, i budsjettopplegget for 1999. Jernbaneverket reknar med at inntekta for 1999 vil bli om lag 50 mill. kroner.»
Disse medlemmer viser videre til brev til komiteen fra Samferdselsdepartementet datert 2. desember 1999 hvor departementet skriver:
«Samferdselsdepartementet fikk opplyst fra Jernbaneverket at inntektsanslaget på 50 mill. kroner kunne være høyt, men at det på grunn av stor usikkerhet i telemarkedet var vanskelig å anslå nivået på inntektene for 1999.»
Disse medlemmer registrerer at på tross av denne usikkerheten valgte regjeringspartienes representanter i Stortinget i arbeidet med statsbudsjettet for 1999 å anbefale og budsjettere med disse 50 mill. kroner.
Disse medlemmer viser i så måte til Budsjett-innst. S. nr. 13 (1998-1999) hvor komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre uttalte:
«Disse medlemmer viser videre til det justerte sentrumsopplegget for kap. 4350 post 04 Leieinntekter (jf. fiberoptikk) og forslag om bevilgning på 50,0 mill. kroner, og til avtalen om subsidiær støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre.»
Disse medlemmer registrerer i ettertid at det ikke var noe grunnlag for å budsjettere med dette beløpet ettersom de faktiske leieinntektene nå forventes å bli bare 2 mill. kroner.
Disse medlemmer er enig i at budsjettet endres i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil vise til St.prp. nr. 1 (1999-2000) der Regjeringen foreslår å omdanne BaneTele til aksjeselskap.
Disse medlemmer vil be om at Regjeringen selger statens aksjer i BaneTele når omorganiseringen er gjennomført og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen selge aksjene i BaneTele når omorganiseringen til aksjeselskap er gjennomført.»
Departementet gjer framlegg om å utvide fullmaktsgrensa for å overskride løyvingane på kap. 1350 posta-ne 23 Drift og vedlikehald og 30 Investeringar i lina, mot tilsvarande inntekter på kap. 4350 post 02 Sal av eigedomar m.v. og post 03 Arbeid for framande, frå 6 pst. til 8 pst. av samla løyvingar på kap. 1350 Jernbaneverket.
Forslaget har bakgrunn i at Jernbaneverket ikkje skal tape på ordning med vidarefakturering av arbeid utført for Telia.
Komiteen har ingen merknader.
Det blir orientert om at NSB Gardermobanen AS legg opp til at utbyggingsorganisasjonen i selskapet blir avvikla 31. desember 1999, og at utbyggingssaker som ikkje er avklara innan denne dato deretter blir ivareteke av driftsorganisasjonen i NSB Gardermobanen AS.
Komiteen har ingen merknader.
Renteperioden for betaling av lån til NSB BA er for tida 6 månader. Siste betaling for 1999 var i august. Rekneskapen for 1999 viser at betaling av renter av lån til NSB BA er om lag 13 mill. kroner høgare enn budsjettert. Departementet gjer difor framlegg om å auke kap. 5611 post 80 Renter med 13 mill. kroner.
Komiteen har ingen merknader.