Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, viser til at komiteen onsdag 26. mai 1999 avga Innst. S. nr. 194 (1998-99) og Innst. O. nr. 75 (1998-99), til henholdsvis St.prp. nr. 61 (1998-99) og Ot.prp. nr. 53 (1998-99).
Komiteen viser dessuten til Innst. O. nr. 93 (1998-99) som er avgitt samtidig med denne innstilling, jf. Ot.prp. nr. 76 (1998-99) om midlertidig lov om forholdet til allmennaksjeloven m.m. i forbindelse med fusjon mellom Postbanken AS og Den norske Bank ASA.
Komiteen viser til brev av 1. juni 1999 fra samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll til Stortingets presidentskap om metoden for regnskapsføring av fusjonen. Brevet følger som vedlegg til denne innstilling.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke betydningen av å opprettholde sterke, nasjonale finansieringsinstitusjoner med hovedkontor i Norge og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om samtykke til fusjon mellom Postbanken og DnB. Disse medlemmer mener det må utvises særskilt aktsomhet i saksbehandlingen i saker der staten både er eier og konsesjonsmyndighet. Disse medlemmer mener det er kritikkverdig at Stortinget først blir forelagt forslag om aksjeselskap for Postbanken, uten at det framgår at dette er en forutsetning for fusjonen, og at forslag om samtykke til fusjon deretter fremmes før proposisjonen om aksjeselskapsform er ferdigbehandlet. Saksframgangen innebar at Stortinget ble gjort kjent med vesentlig informasjon om sakene på en uryddig måte.
I brev av 7. juni 1999 fra departementet vises det til at Posten har plikt til å inngå avtale med en finansinstitusjon hvor denne gis enerett og pålegges plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom hele Postens ekspedisjonsnett. Disse medlemmer legger til grunn at dette innebærer at grunnleggende bank- og betalingsformidlingstjenester vil bli videreført etter forretningsavtalens utløp 1. mai 2002.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen vil vurdere å nyttiggjøre seg en del av midlene som frigjøres ved fusjonen til opprettholdelse av strukturen i deler av postnettet. Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at servicekravene i postnettet opprettholdes, samtidig som det er behov for å tilpasse og videreutvikle postnettet til behovene i markedet.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen legger opp til at de som er ansatt i Postbanken ved tidspunktet for fusjonen kan fortsette med nåværende vilkår som medlemmer i Statens Pensjonskasse inntil videre. Det framgår ikke av proposisjonen hvilke forhold som er til hinder for lengre medlemskap i Statens Pensjonskasse. I samband med fusjon mellom Postgiro og Norges Postbank, i St.prp. nr. 38 (1993-94) heter det om personalpolitiske konsekvenser bl.a. at:
«Fra de ansattes side vil omstilling under trygghet særlig relateres til et sikkert arbeidsforhold og at lønns- og arbeidsvilkår totalt sett ikke svekkes. Intensjonserklæringen fokuserer særlig på arbeidstakernes medinnflytelse i omstillingsprosesser, at omstillinger skal ivareta både effektivitet og trygghet, at det skal nyttes virkemidler som sikrer positive omstillingsprosesser og at det skal forsøkes å unngå at effektiviseringsarbeid fører til forverring av situasjonen på dagens arbeidsmarked. Samferdselsdepartementet forutsetter at dette også legges til grunn ved fusjonen mellom Postgiro og Postbanken.»
Disse medlemmer mener dette også bør legges til grunn for de personalpolitiske konsekvensene av denne fusjonen, noe som innebærer at man i samråd med arbeidstakerorganisasjonene kommer fram til løsninger som bidrar til omstilling under trygghet for arbeidstakerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Posten Norge BA i Ot.prp. nr. 53 (1998-99), jf. Innst. O. nr. 75 (1998-99), pålegges å inngå en avtale med en finansinstitusjon hvor denne gis enerett og pålegges plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom hele postens ekspedisjonsnett.
Disse medlemmer legger til grunn at når den nåværende avtale med Postbanken utløper 1. mai 2002, vil finansinstitusjonene stilles likt i konkurransen om en slik avtale med Posten Norge AB, basert på rent forretningsmessige kriterier.
Disse medlemmer støtter Regjeringens målsetting om å redusere statens samlede eierskap i den fusjonerte banken ned mot en tredel (33,4 pst.), men mener at dette bare er ett skritt i riktig retning, og at målet må være at staten selger alle sine aksjer i den fusjonerte banken.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. S. nr. 194 (1998-99), om omdanning av Postbanken til aksjeselskap, der dette medlem gikk imot å omdanne Postbanken til aksjeselskap. Begrunnelsen for omdanning av Postbanken til aksjeselskap var å legge til rette for den foreslåtte fusjonen med Den norske Bank.
Dette medlem kan ikke støtte en fusjon mellom Postbanken og Den norske Bank av særlig to grunner. Den første er at dette medlem ser ingen samfunnsmessig eller bedriftsøkonomisk gevinst for Postbanken ved en fusjon, og den andre er at en slik fusjon vil svekke konkurransen i bankmarkedet i mange regioner, og som sådan redusere forbrukernes mulighet til reelle valg av banktjenester. Denne fusjonen er en av flere foreslåtte fusjoner de siste åra som har som bakenforliggende årsak å redusere konkurransen i bankmarkedet, og å øke bankenes inntjening. Dette medlem kan ikke se at allerede gjennomførte fusjoner i banknæringa har økt konkurransen, selv om det hele tida hevdes å være situasjonen fra banknæringa selv. Dette medlem frykter at resultatet av denne fusjonen er det kun aksjonærene som vil tjene på.
Dette medlem ser at Postbanken kan ha bruk for alliansepartnere for å få en mer sammensatt låneportefølje, men hadde helst sett at det ble med andre statsbanker slik Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet foreslo i Budsjett-innst. S. I (1998-99).
Dette medlem stiller seg videre kritisk til om det uten å åpne for andre tilbydere kan inngås avtaler der den fusjonerte banken får enerett til salg av banktjenester gjennom Postens distribusjonsnett. Dette medlem imøteser Kredittilsynet og Konkurransetilsynets vurdering av den foreslåtte fusjonen med interesse.
Dette medlem vil stemme imot forslaget i proposisjonen.