Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Administrative og økonomiske konsekvenser

Viktige endringer i styringsopplegget følger av at særbestemmelsene for statsaksjeselskaper vil falle bort.

Andre viktige endringer i styringsopplegget følger av at det ikke vil være grunnlag for å videreføre de mer sedvanebaserte ordninger for styring av statsaksjeselskaper, som det vedtektsfestede krav om at det hvert år skal legges fram en plan for virksomheten (§ 10-plan), og at det jevnlig skal legges fram stortingsmeldinger om selskapets virksomhet.

Departementet vil nøye følge utviklingen i samfunnsforpliktelsene framover, særlig med hensyn til de regionale og distiktsmessige konsekvensene. Departementet vil komme tilbake til spørsmålet om hvordan formålstjenlige informasjonskanaler om utviklingen i telebransjen kan utvikles under de endrede rammebetingelsene.

Eierskapets departementstilknytning har vært vurdert. Det er Regjeringens oppfatning at det vil kunne være uheldig å endre departementstilknytning under selve omdanningen av selskapets eierform. Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet når delprivatiseringen er gjennomført og paritet i eierskapet er oppnådd.

Sammenslåingen av Telenor og Telia antas å ha betydelige synergieffekter som vil komme eierne av det nye selskapet til gode. For den norske staten som eneeier av Telenor AS og med en eierandel på 40 pst, i det nye selskapet, vil disse synergieffektene gi seg utslag i betydelig økt verdi av statens aksjeinnehav.

For å forberede børsintroduksjonen og det offentlig salget er det enighet om å nedsette en styringskomité på seks medlemmer med to medlemmer utpekt av hver av statene og to medlemmer fra det nye selskapet. Salget vil bli organisert slik det er vanlig ved slike store offentlige aksjesalg. Det er forutsatt at utgiftene knyttet til børsintroduksjonen og det videre nedsalget skal fordeles pro rata mellom den norske og svenske stat i forhold til de respektive andeler som skal selges. Disse utgiftene vil komme til fradrag i provenyet ved aksjesalget.

Statsaksjeselskapsformen for Telenor AS er lovfestet, jf. lov av 24. juni 1994 nr. 45 om omdanning av forvaltningsbedrifta Televerket til aksjeselskap. Det ble også vedtatt en annen lov i forbindelse med omdanning av Televerket til aksjeselskap, jf. lov av 24. juni 1994 nr. 44 om at tilsette i Televerket mellombels skal behalde visse rettar etter lov av 4. mars 1983 om statens tjenestemenn ved overgang til selskap utskild frå Televerket. Regjeringen har på denne bakgrunn også fremmet forslag om lovendring, jf. Ot.prp. nr. 49. (1998-99)

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er kjent med rollekonflikten som Samferdselsdepartementet befinner seg i som eier av Telenor og som administrativ overordnet for Post- og teletilsynet.

Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til Innst. S. nr. 77 (1998-99) fra næringskomiteen der det heter:

"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, har merket seg at det i dag er slik at eier- og regulatørrollen i mange tilfeller utøves av samme departement og at det er blitt reist kritikk om hvorvidt en slik organisering gir den nødvendige tilliten til at staten faktisk klarer å skille mellom eier- og regulatørrollen. Dette økte fokus på statens dobbeltrolle henger bl.a. sammen med de krav om mest mulig like konkurransevilkår som følger av EØS-avtalen og andre internasjonale avtaler Norge har tiltrådt. Dersom konkurransen skal oppfattes som lik, kan det være problematisk at eierskap, reguleringer og økonomiske virkemidler utøves av samme departement. Flertallet mener man må gjøre det som er mulig for å sikre likeverdige konkurranseforhold mellom private og offentlig eide virksomheter. Det statlige eierskap er i dag spredd på flere departement. Flertallet mener det også må vurderes å samle de statlige eierinteresser i ett departement."

Disse medlemmer vil videre vise til den svenske regjerings proposisjon 1998/99:99 Sammenslagning av Telia AB och Telenor AS der det heter:

"EU ställer i sitt ONP-ramdirektiv (direktivet 90/387/EEG om upprätthålldande av den inre marknaden för teletjänster genom att tillhandahålla öppna nät, i den lydelse direktivet har efter ändring genom direktivet 97/51/EG) upp krav på att medlemsländerna måste särskilja sitt ägande i från sin regleringsroll. Näringsdepartementet förvaltar nu statens ägande i Telia i anslutning til ägandet i andre konkurrensutsatta företag och Telia kan inte uppfattas som et verktyg för den svenske telepolitiken."

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn foreslå at Næringsdepartementet overtar forvaltningen av statens aksjer i det sammenslåtte selskapet.

Disse medlemmer vil foreslå:

"Stortinget ber Regjeringen medvirke til at Næringsdepartementet overtar forvaltningen av statens aksjer i det sammenslåtte selskapet Telenor AS og Telia AB."

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til at departementet finner det uheldig å endre departementstilknytning under selve omdanningen av selskapets eierform, og at Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet når delprivatiseringen er gjennomført og paritet i eierskapet er oppnådd. Disse medlemmer slutter seg til dette.