7. Om det nye selskapets virksomhet
Det nye selskapet skal videreutvikle en posisjon som ledende leverandør av kommunikasjons- og informasjonstjenester i den nordlige delen av Europa. Med dette som utgangspunkt er ambisjonen å ekspandere internasjonalt for å bli en ledende aktør i Europa og globalt innen områder der selskapet har eller kan utvikle kompetanse- og konkurransefordeler.
Forretningsporteføljen vil i hovedsak omfatte tre aktivitetsområder; faste kommunikasjonstjenester i Norden, etablerte og nye vekstområder og internasjonale porteføljeinvesteringer i første rekke i Østersjøområdet.
Et viktig siktemål med etableringen av det nye selskapet er å skape forutsetninger for en forsterket internasjonalisering av virksomheten.
Internasjonaliseringen vil skje gjennom samarbeid med partnere for konsernets ulike forretningsvirksomheter. Det blir etablert et internasjonalt senter i Oslo.
Selskapenes FoU-virksomhet skal videreutvikles både i Norge og Sverige, samt i andre ledende teknologiske sentre i andre land dersom dette kan bidra til konsernets konkurransedyktighet.
Organisering, styring og ledelse av det nye selskapet skal baseres på forretningsmessige prinsipper.
Kompetanse og kvalifiserte medarbeidere vil være den mest kritiske ressurs for det nye selskapet. Utvikling av medarbeidernes kompetanse og personlig karriereplanlegging vil utgjøre et prioritert satsingsområde.
Det nye selskapet kommer til å ha ansettelsesvilkår og lønnsfastsettelse tilpasset hvert lokalt marked der selskapet er aktivt. De avtaler som gjelder for ansatte i Telenor og Telia kommer til å gjelde videre også i det nye selskapet. Muligheten for ansatte i Norge til å ta ansettelse i Sverige, og for ansatte i Sverige til å ta ansettelse i Norge, vil bli stimulert.
De statlige eierne skal utøve et profesjonelt og forretningsmessig eierskap overfor selskapet. Kapitalavkastningen skal ligge på samme nivå som for sammenlignbare europeiske teleselskap. Eierne vil vurdere selskapets kapitalstruktur, og det vil bli formulert en utbyttepolitikk som er best mulig egnet til å bygge opp under verdiskapningen. En nærmere vurdering av disse spørsmålene vil det være mest hensiktsmessig å foreta bl.a. som ledd i forberedelsene for børsintroduksjon av selskapet.
Komiteen vil understreke at det er viktig at forholdene legges til rette for at IKT-næringene kan ekspandere. Det krever en utvikling av forskningsmiljøet og kompetansen i Norge på disse områdene. For å få til en slik utvikling er det nødvendig å øke innsatsen innen forskning og utvikling, og å ha konkurransedyktige rammebetingelser.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er enig i ambisjonen om at det nye selskapet skal videreutvikle en posisjon som ledende leverandør av kommunikasjons- og informasjonstjenester i den nordlige delen av Europa. Flertallet er videre enig i at ambisjonen er å ekspandere internasjonalt for å bli en ledende aktør i Europa og globalt innen områder der selskapet har eller kan utvikle kompetanse- og konkurransefordeler, som innen mobil- og satellittkommunikasjon og Internett og andre IP-baserte tjenester og anvendelser.
Flertallet er enig i den overordnede strategi som tar sikte på å øke lønnsomheten innenfor de nordiske telekommunikasjonsvirksomhetene gjennom effektivitetsforbedringer, og samtidig utnytte de kompetansefordeler som er oppnådde på disse markedene for å skape vekst når det gjelder nye aktiviteter og nye markeder.
Flertallet forutsetter at selskapet legger dette til rette på en slik måte at kundene i det norske og svenske markedet fortsatt blir tilbudt teletjenester som er blant de beste i verden både når det gjelder pris, produkter og kvalitet. Flertallet er enig med Regjeringen i at en må se det nye selskapet som et tiltak for å legge til rette for å sikre landsdekkende tilbud av moderne og avanserte tele- og IT-tjenester til lave priser.
Flertallet vil framheve at det ved integrasjonen og videre framover må sikres balanse mellom selskapene når det gjelder innflytelse, ledelse og lokalisering.
Flertallet ser det som et viktig siktemål med etableringen av det nye selskapet at det skapes forutsetninger for en forsterket internasjonalisering av virksomheten. Flertallet har med interesse merket seg at det internasjonale senteret i konsernet med markedsområder, supportenheter og konsernprosjekter skal være i Oslo.
Flertallet er enig i at det nye selskapet vil ha innovasjon og nyskapning som en viktig del av selskapets strategiske posisjonering. Flertallet legger stor vekt på at det legges til rette for at slik nyskapning skal kunne skje i Norge gjennom et framtidsrettet reguleringsregime.
Flertallet har merket seg at selskapenes FoU-virksomhet skal utvikles både i Norge og Sverige, og i andre relevante teknologisentra.
Flertallet viser til den store FoU-aktiviteten i Telenor og i norske IKT-miljøer. Flertallet ser det som viktig at vesentlige deler av FoU-virksomheten i det nye selskapet blir lagt til Norge.
Flertallet vil understreke viktigheten av at det legges til rette for økt forskning innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi i Norge. Flertallet har i denne forbindelse merket seg at dette feltet er framhevet av Norges Forskningsråd.
Flertallet mener at det vil være av gjensidig verdi for selskapet og samarbeidspartnerne at selskapet har et nært samarbeid med norske forskningsinstitutter, universitet og høgskoler. Flertallet vil i denne sammenheng framheve at norske forsknings- og utdanningsmiljøer ligger langt framme internasjonalt på en rekke områder innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi, for eksempel innen romforskning og telemedisinsk forskning.
Flertallet ser det som et mål at det nye nordiske telekommunikasjonsselskapet, FoU-miljøene og relevant industri bidrar til gjensidig utvikling. Dette vil fremme et norsk-svensk telekommunikasjonskluster med forsterket tyngde.
Flertallet vil i denne sammenheng også understreke at det rundt de nasjonale teleselskapene er utviklet ulike typer leverandørindustri og avledet industri med betydelig kompetanse. Flertallet ber selskapene i prosessen med kostnadsreduksjoner vise aktsomhet i forhold til de miljøer som er bygd opp rundt selskapene. Flertallet ber også om at det legges vekt på å ivareta en balanse mellom landene i denne forbindelse.
Flertallet viser til at virksomheten i selskapene har stor betydning for mange lokalsamfunn. Flertallet viser i denne forbindelse til Innst. S. nr. 123 (1997-98) hvor flertallet, alle unntatt Fremskrittspartiet og Høyre, uttaler:
"Flertallet vil peke på at telekommunikasjons- og informasjonsteknologien bærer i seg betydelige muligheter for desentralisering av arbeidsoppgaver. Telenor er i fremste rekke når det gjelder slik teknologi. Flertallet mener derfor at Telenor bevisst må benytte den nye teknologien til å lokalisere virksomhet desentralt, også utenfor regionale sentra. Flertallet viser til at tidligere aktivitet er omorganisert og enkelte steder nedlagt. Flertallet mener imidlertid at oppmerksomheten nå i første rekke må settes inn mot at alle deler av landet sikres likeverdig tilgang til den nye teknologien og at framtidsrettede arbeidsplasser i Telenor basert på ny teknologi utvikles i alle deler av landet. Dette er viktig for å utvikle teknologiske miljøer også utenom sentrale strøk. Flertallet legger derfor til grunn at Telenor bevisst må søke å lokalisere arbeidsplasser basert på ny teknologi til distriktene. Det gjelder ikke minst de områder som under omstillingen har hatt sterkest nettoreduksjon av arbeidsplasser, bl.a. Finnmark og Nordland."
Flertallet ser det som viktig at også det nye selskapet legger vekt på å utvikle teknologiske miljøer i distriktene.
Flertallet har merket seg at personalbehovet i selskapet isolert antas å bli redusert med om lag 2000 årsverk som et resultat av selve sammenslåingen. Ytterligere flere ansatte vil bli berørt av omstilling. I tillegg kommer personalkonsekvenser av løpende effektivisering.
Flertallet understreker at hensynet til de ansatte må tillegges stor vekt både i integrasjonsprosessen og i det løpende arbeidet. Det er viktig at selskapet viderefører den innsats for de ansattes trygghet som har vært i Telenor. Flertallet forutsetter at omstillingsprosessen skjer i nært samarbeid med de ansattes organisasjoner.
Flertallet forutsetter at det nye selskapet vil legge vekt på de faglige rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at utviklingen av tjenester i Norge må foregå i et tempo som er slik at brukerne i det norske markedet kan ligge i forkant slik at de kan ta relevante tjenester i bruk tidligere enn brukerne i andre land. Det forutsettes en kontinuerlig oppgradering i takt med den teknologiske utviklingen.
Disse medlemmer viser til at komiteen i Innst. O. nr. 33 (1997-98) uttalte:
"Komiteen ser det som viktig for utviklingen av telekommunikasjonstilbudet i Norge at Regjeringen og reguleringsmyndighetene legger til rette for en konkurranse som gir incentiver til innovasjon og investeringer som utnytter teknologiske muligheter for utvikling av et moderne tjenestetilbud for det norske markedet."
Disse medlemmer viser videre til sine merknader til St.meld. nr. 24 (1998-99) Om en del regulatoriske spørsmål i telesektoren, hvor komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil uttale:
"Disse medlemmer vil understreke at regulering er en viktig konkurransefaktor på teleområdet. Disse medlemmer ser det derfor som et mål for norske myndigheter å legge til rette for en fremtidsrettet teleregulering og derved stimulere teleoperatører til innovasjon og investering i Norge. Disse medlemmer vil be Regjeringen følge opp dette gjennom snarlig tilpasning av reguleringsregimet."