Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Økonomiske forhold

I tabell 4.1 i proposisjonen er det utdrag av Postbankens regnskap og balanser for hhv. 1997 og 1998. Det er i proposisjonen også gitt omtale av bankens resultater i 1997 og 1998.

En omdanning av Postbanken fra særlovselskap med begrenset ansvar (BA) til statsaksjeselskap forutsettes å skje ved at Postbanken BAs eiendeler, rettigheter og forpliktelser overføres som en helhet til Postbanken AS i forbindelse med stiftelsen av aksjeselskapet, og som vederlag erverver staten samtlige aksjer i det nye aksjeselskapet. Staten gir derved ikke fra seg verdier ved omdanningen til aksjeselskap.

Aksjelovgivningen, forretningsbankloven, finansieringsvirksomhetsloven og regnskapsloven inneholder regler av betydning for stiftelse av forretningsbanker. Når det gjelder stiftelsen av Postbanken AS, er det lagt til grunn at denne skal skje etter reglene om stiftelse av aksjeselskaper i aksjeloven av 4. juni 1976 nr. 59 kap. 2, og ikke etter stiftelsesreglene i den nye aksjeloven, jf. overgangsreglene i aksjeloven av 1997 § 21-2 nr. 23, som er foreslått endret i Ot.prp. nr. 43 (1998-99) Om lov om endringer i regnskapsloven m.v. For nærmere omtale vises til kap. 3.1 i Ot.prp. nr. 53 (1998-99) Om lov om omdanning av Postbanken BA til aksjeselskap. Samferdselsdepartementet legger til grunn at det er stiftelsesreglene for private aksjeselskaper i 1976-loven som kommer til anvendelse.

Når selskapet stiftes med innskudd av andre formuesmidler enn penger, og mot vederlag i aksjer, skal det før selskapet kan registreres i Foretaksregisteret foreligge en uttalelse fra revisor om at avtalen ikke strider mot bestemmelsen om at formuesverdiene ikke kan overtas til en høyere verdi enn det verdiene antas å kunne føres opp med i selskapets balanse (aksjeloven av 1976 § 2-9 annet ledd, jf. § 2-4 tredje ledd). Uttalelsen skal avgis på bakgrunn av en fullstendig åpningsbalanse for selskapet.

Postbankens fordringer og eiendeler består i det alt vesentlige av finansielle poster. Den regnskapsmessige vurderingen av disse er regulert i og i medhold av regnskapsloven.

Ved omdanning av Postbanken til aksjeselskap skjer det ingen endring i eierforholdet til banken. Samferdselsdepartementet legger derfor til grunn at overføringen til Postbanken AS skal gjennomføres regnskapsmessig til balanseførte verdier (kontinuitet).

Postbanken har fortsatt en betydelig rente- og kursrisiko knyttet til plasseringer i fastrentepapirer og egenkapitalinstrumenter. Bankens eksponering mot finansiell markedsrisiko er også den viktigste forklaringen på det svake resultatet i 1998. Gjennom utlånsvekst har likevel balansestrukturen blitt systematisk endret i siste fireårsperiode. Bankens kapitaldekning er i samme periode halvert.

Det er fortsatt en strategisk målsetting å øke bankens utlån. Målsettingen om dette forutsetter at banken har nødvendig tilgang på kapital.

Samferdselsdepartementet legger til grunn at behovet for endring i balansestruktur og tilhørende kapitalbehov vil være upåvirket av omdanningen til aksjeselskap. Departementet foreslår i tråd med dette at Postbanken AS, som er en direkte videreføring av tidligere virksomhet, får med seg den bokførte egenkapitalen i ny organisasjonsform.

Postbanken BAs egenkapital ved utgangen av 1998 besto av (mill. kroner):

Grunnfondskapital

2 100

Reservefond

1 071

Generelle reserveavsetninger

383

Disposisjonsfond

277

Sum egenkapital

3 831

Postbanklovens § 4-2 angir at Postbanken BA skal ha grunnfond, reservefond og fond for generelle reserveavsetninger til dekning av framtidige tap på utlån, garantier m.v. For reservefondet gjelder at det skal foretas bundne avsetninger til fondet som utgjør 50 pst. av grunnfondskapitalen.

Ved ny regnskapslov, jf. lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap m.v., er bestemmelsene om balanseføring av egenkapital i selskapsregnskapet endret. Loven skiller mellom "innskutt egenkapital", som splittes i selskapskapital og overkursfond, og "opptjent egenkapital", som består av fond for vurderingsforskjeller og annen egenkapital.

Bestemmelsene om reservefond er opphevet gjennom ny regnskapslov, og de tidligere avsetningene skal deles mellom overkursfondet og annen egenkapital. Ved fristillingen av Postbanken i 1993 ble banken tilført et reservefond (250 mill. kroner) og fond for generelle reserveavsetninger (300 mill. kroner) ut over grunnfondsbevilgningen. Ved sammenslåingen med Postgiro i 1995 ble det tilført ytterligere midler til reservefondet (75 mill. kroner). Dette innebærer at 625 mill. kroner av reservefondet kan føres til overkursfondet, mens de resterende 446 mill. kroner føres som annen egenkapital.

Investeringer i datterselskap som konsolideres skal vurderes etter egenkapitalmetoden i selskapsregnskapet. Dette innebærer bl.a. at resultatandel fratrukket utbytte skal tillegges investeringen, og at inntektsført resultatandel ut over utbytte skal avsettes til fond for vurderingsforskjeller. Bestemmelsen innebærer at Postbankens investeringer i datterselskap øker med 2 mill. kroner.

Basert på Postbankens balanse ved utgangen av 1998 vil egenkapitalen i et Postbanken AS være (mill. kroner):

Innskutt egenkapital:

1. Selskapskapital

2 100

2. Overkursfond

625

Opptjent egenkapital:

1. Fond for vurderingsforskjeller

2

2. Annen egenkapital

1 106

Som redegjort for i kap. 4.2 i proposisjonen, er det forutsatt regnskapsmessig kontinuitet ved omdanning fra særlovselskap til heleid statlig aksjeselskap. Det foreslås med utgangspunkt i dette en tilnærmet videreføring av kapitalstrukturen i Postbanken BA ved omdanningen til aksjeselskap. Grunnfondskapitalen i Postbanken BA, 2 100 mill. kroner, foreslås i tråd med dette omgjort til aksjekapital i forbindelse med etableringen av Postbanken AS. Det er i proposisjonen videre redegjort for hvordan bankens åpningsbalanse ville se ut basert på tall pr. 1. januar 1999.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til departementets vurderinger og til forslag til vedtak pkt. 2 om at Postbanken AS etableres med en aksjekapital på 2 100 mill. kroner ved at grunnfondskapitalen i postbanken BA omgjøres til aksjekapital i Postbanken AS.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad under pkt. 1.1.