Vedlegg 2: Brev fra Finans- og tolldepartementet v/statsråden til Arbeiderpartiets stortingsgruppe, datert 5. mai 1999.
Det vises til forespørsel angående ovennevnte brev av 3. mai 1999. De foreslåtte bevilgningene i forbindelse med krisen i Kosovo utgjør 1747,7 mill kroner. Regjeringen legger stor vekt på å unngå en vesentlig svekkelse av det finanspolitiske opplegget for 1999. Regjeringen legger likevel opp til at et beløp tilsvarende bevilgningene i forbindelse med Kosovo-krisen ikke dekkes inn. De økte utgiftene motsvares isolert sett av en reduksjon i overføringene til Statens petroleumsfond. Den finanspolitiske innstrammingen i 1999, slik den måles med den og olje-, rente- og aktivitetskorrigerte indikatoren, reduseres dermed isolert sett med om lag 1,7 mrd kroner som følge av bevilgningen i forbindelse med Kosovo-krisen.
Det er vanskelig å tallfeste virkningen i år 2000 av forslagene i St.prp. nr. 59 (1998-99). Usikkerheten knytter seg først og fremst til utviklingen i Kosovo, og dermed hvilke muligheter flyktningene har til å vende tilbake til hjemlandet i løpet av den nærmeste fremtid. Budsjettmessig vil dette være helt avgjørende. Hvis utviklingen i området gjør det mulig for de aller fleste å vende tilbake til Kosovo i løpet av inneværende år, vil utgiftene i år 2000 først og fremst være knyttet til hvilken form for tilbakevendingsstøtte som etableres. Dette er ennå ikke avklart.
Sett i forhold til de betydelige ødeleggelsene i Kosovo, er det ifølge FNs Høykommissær for flyktninger grunn til å anta at tilbakevendingen vil ta noe tid. Beregningsmessig har en i det følgende lagt til grunn at de aller fleste flyktningene som kommer til Norge i år, også vil være her i 2000. En raskere tilbakevending vil bidra til å redusere utgiftene innenlands.
Kommunal- og regionaldepartementet har foretatt følgende beregninger og vurderinger knyttet til departementets budsjettområde.
I St prp nr 59 (1998-99) er det lagt til grunn at det vil bli bosatt 6 000 flyktninger fra mottak som er flyktninger på grunn av situasjonen i Kosovo. Dette omfatter om lag 1 500 flyktninger fra Kosovo som hadde ankommet før 1.4.99, samt 4 500 av flyktningene som tas ut på den ekstraordinære kvoten på inntil 6 000 flyktninger. Det antas at de øvrige 1 500 flyktningene vil bli bosatt innen 1.7.2000.
Med dagens utgifter per person i mottak på ca 100 000 kr per år vil disse prognosene gi et tilleggsbehov til drift av statlige mottak på 310 mill kr i 1999, jf St prp nr 59 (1998-99). I tillegg har Regjeringen fremmet forslag om at det bevilges 15 mill kr til kjøp av tjenester fra frivillige organisasjoner.
Videre vil det ekstraordinære mottaket av flyktninger fra Kosovo øke bevilgningsbehovet til drift av statlige mottak med om lag 40 mill kr i år 2000. Det er da lagt til grunn at de 1 500 flyktningene som ikke blir bosatt i 1999, bosettes jevnt i løpet av de første 6 månedene i 2000, slik at gjennomsnittlig oppholdstid i mottak for gruppen på 1 500 personer blir 3 måneder. Gjennomsnittsutgiftene for hver person i mottak er kr 8 500 per måned. Det er videre lagt til grunn at det ikke kjøpes tjenester fra de frivillige organisasjoner på samme måte som i inneværende år. Det presiseres imidlertid at dette er et meget forsiktig anslag, og at behovet for tilleggsbevilgninger til statlige mottak i 2000 kan bli betydelig høyere dersom prognosene mht bosettingstakt og mottakskapasitet ikke blir oppfylt.
Av de 6 000 flyktningene fra Kosovo og de om lag 1 000 familiegjenforente vil om lag 5 500 utløse utbetaling av integreringstilskudd for år 2 i 2000. De resterende 1 500 flyktningene som blir bosatt i første halvdel av 2000 vil utløse utbetaling av integrerings-tilskudd for år 1. I tillegg legges det til grunn at om lag 5 pst av de 1 500 som blir bosatt i 2000 utløser utbetaling av ekstratilskudd på kr 100 000.
Beregninger basert på disse prognosene innebærer et merbehov som følge av mottak av flyktninger fra Kosovo på kap 521, post 60 Integreringstilskudd på om lag 470 mill kr i år 2000. Eventuelle familiegjenforente i år 2000 er ikke inkludert i dette anslaget.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har foretatt følgende beregninger for årsvirkning for 2000-budsjettet knyttet til departementets budsjettområde:
– Kap 221 Tilskudd til grunnskolen, post 65 Tilskudd til opplæring for språklige minoriteter – 110 mill kroner
– Kap 250 Statens ressurs- og voksenopplæringssenter og opplæring for voksne innvandrere, post 60 Tilskudd til opplæring av voksne innvandrere – 72 mill kroner
– Kap 250 Statens ressurs- og voksenopplæringssenter og opplæring for voksne innvandrere, post 62 Tilskudd til grunnskoleopplæring for innvandrere i alderen 16-20 år – 31 mill kroner.
Det er lagt til grunn 6 000 flyktninger fra Kosovo i 2000 i beregningene fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Regjeringen vil vurdere alle disse anslagene fram til fremleggelsen av St prp nr 1.
Bevilgningene over UD, JD og SHDs budsjett er i hovedsak å anse som engangsbevilgninger. Når det gjelder bolig- og arbeidsmarkedstiltak har regjeringen foreløpig ikke tatt stilling til behovet for en styrking av budsjettrammene også i 2000. Regjeringen vil komme tilbake til eventuelt merbehov på disse områdene i forbindelse med behandlingen av St prp nr 1.