H. Oppretting av ordlyden i enkelte bestemmelser
Saker om "sivile tjenestepliktige" hører under justiskomiteens arbeidsområde. Ved Stortingets vedtak 14. desember 1998, jf. Innst. S. nr. 64 (1998-99), ble imidlertid ordlyden i instruksen for ombudsmannsnemnda for sivile tjenestepliktige endret slik at begrepene "sivil tjenesteplikt" og "sivile tjenestepliktige" ble forandret til henholdsvis "sivil verneplikt" og "sivile vernepliktige". Tilsvarende endring foreslås nå gjort i FO § 12 nr. 5.
Det fremgår ikke av FO hvilken komité som skal behandle meldingene fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste. Meldingene har vært behandlet av kontroll- og konstitusjonskomiteen. Som en ny bokstav h foreslås tatt inn en bestemmelse om at meldingene fra utvalget og andre saker om utvalgets virksomhet behandles av denne komiteen.
I fjerde ledd er bestemt at kontroll- og konstitusjonskomiteen behandler bl.a. "bevilgninger til Riksrevisjonen" og "saker om Stortingets ombudsmann for forvaltningen". En del av sakene som Riksrevisjonen fremmer for Stortinget er omtalt i bokstavene b, c og d i første ledd. I tillegg til disse sakene og budsjettet for Riksrevisjonen, behandler Stortinget lov og instrukser for Riksrevisjonen. Det er naturlig at også disse sakene behandles av kontroll- og konstitusjonskomiteen. "Bevilgninger til Riksrevisjonen" foreslås strøket i fjerde ledd, i stedet foreslås tilføyd under bokstav d "og andre saker om Riksrevisjonens virksomhet".
Når det gjelder Sivilombudsmannen, behandler Stortinget meldinger fra ombudsmannen, foruten budsjett, lov og instruks for institusjonen. "Saker om Stortingets ombudsmann for forvaltningen" foreslås strøket i fjerde ledd, i stedet foreslås bestemt i bokstav g at kontroll- og konstitusjonskomiteen behandler meldinger fra Sivilombudsmannen og andre saker om ombudsmannens virksomhet. Presidentskapet har i brev av 19. januar 1998 og 19. oktober 1998 til kontroll- og konstitusjonskomiteen tatt det standpunkt at klager til Stortinget over ombudsmannens virksomhet bør behandles av Presidentskapet. Det er ikke meningen med den endrede formulering å gjøre noen endring i dette.
Ved Stortingets vedtak 19. juni 1997 fikk FO § 19 femte ledd en utforming som er misvisende i forhold til intensjonen med bestemmelsen. Når det gjelder fagkomiteenes budsjettinnstillinger, heter det i femte ledd at forslag til bevilgningsvedtak som utformes i en slik innstilling eller fremsettes ved behandlingen av den, skal omfatte alle kapitler og poster innenfor det enkelte rammeområde, "og kan ikke gå utover de rammer Stortinget har vedtatt". Budsjettreformutvalget uttrykker seg i sine premisser slik (s. 19): "Ved sin behandling må den enkelte fagkomité ikke fravike den beløpsramme som er fastsatt gjennom vedtak i Stortinget ved avslutningen av finansdebatten". Videre på s. 23: "Når fagkomiteene behandler sine respektive deler av budsjettet vil det være med utgangspunkt i en eller flere rammer som er vedtatt i plenum, som redegjort for over. Det vil være anledning til å gjøre endringer innenfor den enkelte ramme men det må i tilfelle skje uten at det vedtatte rammebeløp endres.»
Praksis ved budsjettbehandlingen i 1997 og 1998 har vært i samsvar med disse premissene. Derfor foreslås ordene "gå utover" i FO § 19 femte ledd endret til "fravike".