Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Oppsummering av undersøkelsen

Riksrevisjonens undersøkelse omfatter følgende fem bompengeprosjekter:

  • – Sunnfjordtunnelen

  • – Drammen (Drammensbrua og Drammenspakken)

  • – Oslopakken

  • – E6 Øst (Trondheim)

  • – Trondheimsringen

Undersøkelsen viser at det har skjedd store endringer i forhold til det finansierings- og utbyggingsopplegget som ble lagt fram for Stortinget i St.prp. nr. 96 (1987-88) Om hovedvegnettet i Oslo-området. Stortinget ble først gjennom St.meld. nr. 37 (1996-97), 10 år etter vedtaket om bompengefinansiering, gitt en samlet orientering om at det ikke vil være mulig å fullføre den forutsatte hovedvegutbyggingen i Osloområdet innen de økonomiske rammene for bompengeopplegget.

Undersøkelsen viser at prognosene for utbyggings- og finansieringsplan for de bompengefinansierte vegprosjektene i Trondheimsområdet var for optimistiske.

Bompengeinnkrevingen i Drammen startet i 1975. Ved behandlingen av St.prp. nr. 119 (1987-88) Om ny bompengefinansiert E76 fra Drammen til Mjøndalen vedtok Stortinget fortsatt bompengeinnkreving ved E18 for å delfinansiere E76, vegpakke Drammen. Innkrevingen ble da antatt å vare til år 2001.

De utvidelsene som er gjennomført etter at bompengeinnkrevingen startet, har medført en samlet bompengeperiode på 26 år.

Bompengeselskaper er som regel organisert som aksjeselskaper og kan ikke instrueres av det offentlige uten at dette er spesielt nedfelt i stiftelsesdokumenter eller avtaler. Vegkontorene er pålagt å følge opp bompengeselskapenes handlinger og valg, uten at de samtidig har fått nødvendige styringsvirkemidler.

Alternative organiseringsformer for bompengefunksjonen har ikke vært lagt fram for Stortinget.

Undersøkelsen av bompengeprosjektet Sunnfjordtunnelen viser at forvaltningen av bompengeselskapets økonomi på flere punkter ikke har vært tilfredsstillende. Tidspunktet for låneopptak kombinert med rentesvingninger, refinansiering og generelt uheldig forvaltning av likvider resulterte i et tap på rundt 14 mill. kroner.

Bompengeordningen i Trondheimsområdet er organisert slik at ett bompengeselskap forvalter økonomien i to bompengeprosjekter.

Ifølge St.prp. nr. 1 (1990-91) var valg av elektronisk innkrevingsutstyr til Oslopakken ikke tatt med i det økonomiske overslaget for bompengeinnkrevingen. Ansvarsfordelingen mellom bompengeselskapet og statlige myndigheter har ikke vært tilstrekkelig avklart med hensyn til hvem som skulle velge innkrevingsutstyr og -leverandør. De uavklarte forholdene førte til ny anbudsrunde, GATT-prosess, forsinket innføring av innkrevingsutstyret og en økt gjeldsbyrde på 139 mill. kroner.

Undersøkelsen viser at det hersker tvil hos vegmyndighetene om i hvilken grad de har hjemmel til å involvere seg i bompengeselskapets økonomiske disposisjoner. Retningslinjene fra Vegdirektoratet forutsetter at vegkontorene aktivt innhenter informasjon og tar nødvendige initiativ. Samtidig sier andre retningslinjer fra Vegdirektoratet at staten ikke skal ha noen rolle eller ansvar i forbindelse med finansieringen.

Midler i bompengeselskapene skal forvaltes slik at de gir størst mulig avkastning uten risiko for tap, jf. St.meld. nr. 32 (1988-89). Det kan i bompengeprosjektet Sunnfjordtunnelen stilles spørsmål om denne forutsetningen er overholdt.

Da St.prp. nr. 96 (1987-88) ble lagt fram for Stortinget, forelå ikke ferdigbehandlede reguleringsplaner for plassering av bomstasjonene fra Oslo kommunes side. Manglende reguleringsplaner åpnet for usikkerhet om gjennomføringen av prosjektet. I tilleggsmeldingen til St.meld. nr. 32 (1988-89) Norsk veg- og vegtrafikkplan 1990-93 gikk departementet inn for at dersom ikke Oslo kommune fulgte opp sine tidligere vedtak om regulering av bomstasjonene, ville statlige bevilgninger til Oslo i forbindelse med hovedvegutbyggingen bli redusert. Oslo kommune fattet etter dette de nødvendige vedtak for regulering av bomstasjonene.

Samferdselsdepartementet har ikke presentert en overordnet evaluering av bompengefinansierte vegprosjekter.

I de fem prosjektene som Riksrevisjonen har vurdert, er resultatoppfølging foretatt i varierende grad. Det er ikke foretatt evalueringer eller resultatoppfølginger basert på eventuelle problemer som kan ha oppstått i prosjektene. Slike evalueringer kunne sikret erfaringsoverføring til senere prosjekter.