Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen vil vise til Innst. S. nr. 225 (1996-97) om innvandringsmeldingen og Innst. S. nr. 110 (1998-99) om morsmålsopplæring i grunnskolen og de respektive partiers merknader til disse meldingene.

Komiteen vil understreke at førskolealderen er den viktigste perioden for utvikling av muntlig språk og dermed en avgjørende faktor for den enkeltes evne til å delta i det sosiale fellesskapet og den faglige utviklingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til brev fra Barne- og familiedepartementet av 25. mars 1999, tatt inn som vedlegg, som peker på barnehagetilbud til barn med et annet morsmål enn norsk som et spesielt nyttig tiltak, og likeledes de tospråklige assistentene som en veldig viktig ressurs for å trene barn i norsk språk.

Flertallet er kjent med at Barne- og familiedepartementet finansierer et treårig prøveprosjekt med gratis korttidstilbud i barnehager for alle 5-åringer i bydel Gamle Oslo, og at formålet med prosjektet er å bringe flere barn med innvandrerbakgrunn inn i barnehagene, slik at de blir bedre integrert og får bedre språkopplæring før skolestart. Det er også satt i gang liknende tilbud i andre bydeler. Dette er imidlertid en problemstilling som er aktuell også i andre deler av landet.

Flertallet har merket seg at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet sammen med Barne- og familiedepartementet vil ta initiativ til et prosjekt med systematisk språktrening for grupper av 5-åringer i utvalgte kommuner.

Flertallet mener at tilbud om og trening i norsk er et viktig virkemiddel for å integrere mennesker med minoritetsbakgrunn. Derfor er det viktig at det skjer et kontinuerlig arbeid for å bedre de virkemidlene som tilbys, og utvikle nye tilbud rettet mot ulike målgrupper som f.eks. barn i førskolealder. Det legges vekt på at forslagsstillerne understreker at det skal være et frivillig tilbud til disse barna. Flertallet vil understreke at en grundig prosess for å utvikle nye tilbud og igangsette disse er nødvendig også for å få oppslutning fra målgruppen.

Flertallet vil derfor fremme følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen utrede ulike prøveprosjekter for å bedre norskkunnskapene for barn i førskolealder, og legge fram dette for Stortinget på en egnet måte.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er bekymret for at kontantstøtten vil bidra til å undergrave den viktige funksjonen barnehager har i integrering og norsktrening for barn med minoritetsbakgrunn. På bakgrunn av den uheldige utviklingen som de borgerlige partiene har skapt i barnehagesektoren er det viktig at det settes inn flere tiltak for å motvirke den negative virkningen kontantstøtten har også på dette feltet. Disse medlemmer ønsker å få utviklet flere tilbud slik at vi kan sikre barna et best mulig tilbud uavhengig av de borgerlige partienes budsjettprioriteringer.

Komiteens medlemmerfra Fremskrittspartiet deler forslagsstillernes oppfatning i forhold til hvilke konsekvenser dårlig norskforståelse blant innvandrerbarn vil medføre. Dette både for barnet selv og ikke minst for samfunnet ellers. Dette har Fremskrittspartiet påpekt flere ganger, senest i forbindelse med behandlingen av morsmålsundervisningen i grunnskolen.

Disse medlemmer mener imidlertid at forslaget eller meningen med forslaget, ikke setter fokus på hvem som må ta ansvaret for barnas norskkunnskaper. Fremskrittspartiet har påpekt flere ganger at dette må være foreldrenes ansvar, og at dette må tydeliggjøres i lovs form blant annet i barnevernlovgivningen. Forslaget fra Høyre vil på sikt kunne medføre at det offentlige vil få et større ansvar for dette.

Fremskrittspartiet fremmet i forbindelse med St.meld. nr. 25 (1998-99) om morsmålsopplæring i grunnskolene følgende:

«Det bør være samme plikt for foreldre til barn fra språklige minoriteter til, på samme måte som det er norske foreldres plikt, etter barneloven, å sørge for at barn født i Norge har tilstrekkelige norskkunnskaper når de presenteres for opptak i de ordinære offentlige skoler. I de tilfeller der det avdekkes at foreldre ikke har fulgt opp sine plikter på dette felt, bør det medføre reaksjoner som bøter og/eller oppfølging fra barnevernet.»

Fremskrittspartiet hadde dessuten i Ot.prp. nr. 61 (1998-99) Barnevernstjeneste følgende merknader:

«Det regnes som omsorgssvikt dersom foreldre med norsk statsborgerskap eller permanent opphold i landet ikke treffer forsvarlige tiltak for å sikre at barn bosatt i landet har tilegnet seg nødvendige norskkunskaper når de skal begynne i den offentlige finansierte skolen.»

I tillegg må det påpekes hvor viktig god norskundervisning er for disse barna når de kommer i skolepliktig alder og skal ta imot kunnskap. Hvis disse merknader hadde blitt fulgt opp av flere partier, ville kanskje ikke forslaget vært nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til St.meld. nr. 25 (1998-99) Morsmålsopplæring i grunnskolen, der Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet i samarbeid med Barne- og familiedepartementet vil ta initiativ til et prosjekt med vekt på systematisk språktrening for grupper av 5-åringer i noen utvalgte kommuner.

Disse medlemmer vil understreke at kontantstøtten ikke undergraver betydningen av barnehagene, men legger til rette for at småbarnsforeldre får større valgfrihet i omsorg for egne barn i alderen ett og to år.

Disse medlemmer vil peke på den viktige funksjon barnehagene har både i forhold til integrering og norsktrening. Det er derfor viktig å kunne tilby barnehageplass til dem som ønsker det.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det bør settes i gang prøveprosjekter med norskundervisning for barn i førskolealder som har dårlig norskforståelse. For at barn med bakgrunn fra andre kulturer skal kunne følge undervisningen når de begynner på skolen, er ferdigheter i norsk avgjørende. Studier har vist at elever fra språklige minoriteter i Norge har betydelig svakere skoleprestasjoner enn hva tilfellet er for barn av norske foreldre. Minoritetselever blir ofte plassert i klasser med norske elever, uten at de har språklige forutsetninger for å kunne følge undervisningen eller ta del i det sosiale miljøet på skolen.

Disse medlemmer mener et tilbud om norskundervisning til barn som har dårlig norskforståelse vil være et målrettet integreringstiltak. Over tid bør dette etableres som et obligatorisk treningstilbud for barn som scorer særlig lavt på norskforståelse i 4 til 5-årsalderen.

Disse medlemmer mener likevel det er hensiktsmessig å starte opp prøveprosjekter basert på et frivillig tilbud, hvor kommunene gis betydelig frihet når det gjelder organisering og gjennomføring av tiltaket.

Disse medlemmer viser til at mange barn i den aktuelle aldersgruppen går i barnehage, og at kontantstøtte for 1- og 2-åringer ikke påvirker denne andelen. Det er naturlig å knytte et tilbud om norskundervisning til barnehagen, men andre løsninger bør også utredes. Det vises til Høyres forslag om at man gjennom 4-årskontrollene enkelt kan kartlegge behovet for slike tiltak, og at norskundervisning også bør kunne gis utenom barnehagene.

Disse medlemmer ser positivt på de initiativ departementet har tatt, men vil likevel påpeke betydningen av å utrede ulike måter å gjennomføre slike tiltak på.

Disse medlemmer beklager at departementet ikke ser grunn til å vurdere nye prosjekter på dette området.

Disse medlemmer viser for øvrig til premissene i Dokument nr. 8:28 (1998-99).