4. Komiteens konklusjoner
Komiteen viser til den omfattende konsekvensutredning og høringer som har funnet sted i perioden 1994-1997 og viser i denne sammenheng til opplistingen av milepæler slik det fremgår av meldingen. I forbindelse med behandlingen av denne meldingen har komiteen høsten 1998 gjennomført oversiktsrekognosering fra luft samt barmarksbefaring av de tre alternativene og gjennomført 31 møter med berørte interesseorganisasjoner og høringsinstanser slik det fremgår av vedlegg 4 i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, legger til grunn at skytefeltet på Hjerkinn ikke vil kunne tilfredsstille de nye krav til utdanning som er nødvendig. En utvidelse av eksisterende felt ville i så fall også måtte være nødvendig. Dette målt opp mot bl.a. naturvernhensyn og at terrenget generelt sett ikke er egnet for formålet, sett sammen med antatt store driftskostnader gjør at det ikke vil være naturlig å utrede et slikt alternativ. Flertallet viser til omtale av Hjerkinn i pkt. 3 og til særskilt romertallsforslag i innstillingen.
Flertallet er videre, basert på kontakter mellom den norske og svenske regjering, kjent med at det ikke er aktuelt å utrede eventuell bruk av Älvdalen skytefelt i Sverige. Flertallet viser i denne sammenheng til at Norge er NATO medlem, mens Sverige ikke er medlem.
Flertallet viser til ovenstående merknader knyttet til eventuell bruk av andre eksisterende skyte- og øvingsfelter i Sør-Norge. Slik bruk tilfredsstiller ikke Forsvarets behov for et regionfelt, slik det er beskrevet i meldingen.
Flertallet finner blant annet av disse grunner det ikke aktuelt å pålegge departementet å utrede slike løsninger.
Flertallet legger derfor til grunn at det innenfor de områder som er utredet av Forsvaret må finnes en løsning for et fremtidig regionfelt for samordnet utdanning av Hærens enheter.
Av de tre alternativer som er utredet av tiltakshaver har flertallet merket seg at den konsekvensutredning som er gjort konkluderer med at det minst attraktive alternativet er Holmsjøen, samt at det i en vurdering av de to gjenstående alternativer konkluderes med at alternativ Gråfjellet er å foretrekke fremfor alternativ Gravberget.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, deler denne oppfatning.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at konsekvensutredninger etter plan- og bygningslovens bestemmelser skal avdekke hvilke konsekvenser etablering av et nytt tiltak, i dette tilfellet et nytt regionfelt, har for miljø og samfunn. Disse konsekvenser skal så ses opp mot de fordeler etableringen har for tiltakshaver.
Avveining av disse hensyn blir da grunnlaget for om en skal tilrå etablering eller ikke. I denne sak konkluderer disse medlemmer på samme måte som Regjeringen. En etablering har større negative konsekvenser for miljø og samfunn enn de fordeler Forsvaret oppnår. Dette forhold har etter disse medlemmers oppfatning blitt forsterket gjennom den omfattende høring komiteen har gjennomført med en rekke instanser.
Disse medlemmer konkluderer derfor med at det ikke bør etableres et nytt regionfelt innenfor noen av de utredede alternativer som er presentert i denne melding. Dette betyr at den løsning som er optimal for Forsvaret ikke kan realiseres, og at Forsvarets behov må løses på annen måte.
Disse medlemmer legger til grunn at Forsvarets behov må løses ved at det tas utgangspunkt i de allerede etablerte skyte- og øvingsområder i Sør-Norge. Det må utredes en mer optimal bruk av disse feltene, og om nødvendig må det også kunne utredes begrensede utvidelser. Samtidig må totalinngrepet være av betydelig mindre omfang og gi betydelig mindre negative konsekvenser enn det som er avdekket gjennom utredning av de tre alternativene for regionfelt Østlandet. En slik prosess forutsettes å skje i nært samarbeid og forståelse med berørte kommuner.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Forsvarsdepartementet gis i oppdrag å vurdere begrenset utvidelse i bruk, eventuell utvidelse i areal av eksisterende felt i Sør-Norge, herunder også Hjerkinn. Det forutsettes god kontakt og nært samarbeid med berørte kommuner og fylkeskommuner.»
Komiteens medlem fra Høyre viser til at Forsvaret vurderer alternativene Gravberget og Gråfjellet som langt på vei likeverdige. Etter en totalvurdering der også hensynet til skogbruket og synet til partiets fylkeslag i Hedmark er tillagt vekt, har Høyres stortingsgruppe besluttet primært å gå inn for Gravberget-alternativet. Dersom dette ikke får flertall vil gruppen subsidiært støtte Gråfjell-alternativet. På denne bakgrunn fremmer Høyre følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om å etablere et nytt skyte- og øvingsfelt for Forsvarets avdelinger i Østlandsregionen i området Gravberget for å dekke Forsvarets øvingsbehov slik det er beskrevet i St.meld. nr. 11 (1998-99).»