Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen.

  • 1. Bakgrunn Luftfartsverket har utredet konsekvenser for sivil luftfart ved en ev etablering av Regionfelt Østlandet. Luftfartsverket konkluderte i utredningen og i den påfølgende høring (1996-97) at konsekvensene for sivil luftfart ville være betydelige, og spesielt ved valg av alt Gråfjellet. Nordgående ruteflykorridor fra Gardermoen passerer sentralt over alt Gråfjellet, og innebærer direkte konflikt under pågående skarpskyting eller annen bruk av luftrommet knyttet til alternativet. På møtet var temaet/målsettingen å finne mulige løsninger gjennom et kompromiss mellom sivil luftfart og Forsvarets behov dersom Stortinget vedtar alt Gråfjellet som et regionfelt.

  • 2. Forutsetninger Forsvarets bruk av Regionfeltet kan innebære virksomhet i inntil 45 uker pr år. Mye av øvingstiden i feltet vil imidlertid ikke innebære skarpskyting, eller er begrenset til bruk av flatbanevåpen. Den totale konflikttiden pr år kan derfor anslås til ca 10% eller mindre av årets totale timer. En mulig vekselbruk av luftrommet med disse forutsetninger innebærer kontinuerlig samband og en time – til timeregulering mellom Forsvaret og flykontrollen (Oslo kontrollsentral). En slik løsning synes ikke å innebære avgjørende problemer.

  • 3. Muligheter Alt I: All trafikk til/fra Trøndelag og Nord-Norge rutes permanent øst eller vest for alternativ Gråfjellet. Dette innebærer en merkostnad pr fly på ca kr 300, og totalt pr døgn anslått til ca kr 30 000 (dagens trafikk). Grunnet en kombinasjon av skytefelt og Luftforsvarets øvingsområder "Romeo" og "Oscar" kan konsekvensene videre være at fly må ledes ved bruk av radar i passeringen av feltet når både skytefelt og Luftforsvarets øvingsområde er aktivt. Dette vil i perioder føre til redusert kapasitet i luftledsystemet og føre til forsinkelse for ruteflytrafikken.

  • ALT II: All trafikk til/fra Trøndelag og Nord-Norge rutes øst eller vest for alternativ Gråfjellet når skarpskyting pågår, eller virksomheten medfører bruk av luftrommet på annen måte. Dette innebærer en merkostnad pr fly på ca kr 300 og totalt pr døgn anslått til ca kr 30000 (dagens trafikk). Grunnet en kombinasjon av skytefelt og Luftforsvarets øvingsområder "Romeo" og "Oscar" kan konsekvensene videre være at fly må ledes ved bruk av radar i passeringen av feltet når både skytefelt og Luftforsvarets øvingsområder er aktivt. Dette vil i perioder føre til redusert kapasitet i luftledsystemet og føre til forsinkelse for ruteflytrafikken. Når Forsvarets virksomhet ikke berører luftrommet over Gråfjellet rutes flytrafikken gjennom området. Dvs en vekselbruk av området mellom sivil luftfart og Forsvaret.

  • 4. Konklusjon: Gråfjellet er det skytealternativet som i størst grad gir konsekvenser for sivil luftfart. Når det gjelder de i pkt 3 beskrevne alternativer/muligheter fastholder Luftfartsverket at konsekvensene for sivil luftfart vil være betydelige ved valg av Gråfjellet selv ved valg av alt II og den bruksfrekvens som Forsvaret legger opp til. Sammen med Forsvaret vil Luftfartsverket, om det besluttes at Gråfjellet blir valgt, arbeide for ordninger som reduserer skadevirkningen for sivil luftfart mest mulig. Ingen av de beskrevne alternativene innebærer noe kompromiss som går utover sikkerhet generelt og flysikkerhet spesielt.