Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Justisdepartementet

I antegnelsene til statsregnskapet for 1996 pekte Riksrevisjonen på en rekke kritikkverdige forhold ved forvaltningen av motorkjøretøyer i politiet, jf. Dokument nr. 1 (1997-98), Innst. S. nr. 89 (1997-98) og Stortingets behandling. I en begrenset undersøkelse ble det påvist svakheter/mangler ved bilinstruksen som regulerer bruk av motorkjøretøyer i politiet, samt instruksen for Politiets materielltjeneste (PMT). Riksrevisjonen kunne ikke se bort fra at forvaltningen av motorkjøretøyer i politiet var beheftet med vesentlige feil og mangler, og at det var behov for at departementet innskjerpet regelverket.

I sitt svar skrev departementet at alle de problemer som Riksrevisjonen hadde tatt opp, ville bli vurdert i arbeidet med ny bilinstruks, ny instruks for PMT og ny økonomiinstruks. Departementet ville også innskjerpe enkelte rutiner i påvente av ny instruks.

Departementet skriver i brev 5. august 1998 at disse rutinene er innskjerpet. Etter planen vil PMT ha utarbeidet forslag til ny bilinstruks i løpet av august. Den skal forelegges departementet til godkjenning og vil danne grunnlaget for alle framtidige inspeksjoner av kjøretøyforvaltningen i politi- og lensmannsetaten. Departementet skriver videre at PMT vil begynne å inspisere politidistriktene i august 1998. Inspeksjonene, som skal utvides til å omfatte alt politioperativt materiell og utstyr som disponeres, vil deretter bli gjennomført fortløpende etter en fastsatt plan.

Riksrevisjonen har merket seg de tiltakene som er/vil bli iverksatt. Riksrevisjonen ser inspeksjonsvirksomheten som et vesentlig element i kontrollen av motorkjøretøyforvaltningen. Det må imidlertid konstateres at PMT fram til august 1998 ikke har inspisert motorkjøretøyene i politiet. Videre har Riksrevisjonen spesielt merket seg at departementet i sitt svar ikke har opplyst hvor langt arbeidet med ny instruks for PMT har kommet. Saken står fortsatt til observasjon.

Som et ledd i saksbehandlingen tilskrev komiteen departementet 25. januar 1999 for å få nærmere redegjort for status i saken. Dette samt departementets svarbrev av 2. februar 1999 følger som vedlegg.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen i statsregnskapet for 1996 påpekte en rekke kritikkverdige forhold vedrørende forvaltningen av motorkjøretøy i politiet.

Komiteen merker seg at departementet opplyste i svaret på antegnelsen til Riksrevisjonen bl.a. at det i forbindelse med arbeidet med ny bilinstruks, ny instruks for PMT og ny økonomiinstruks ville vurdere alle de problemstillingene som Riksrevisjonen hadde tatt opp.

Komtieen har merket seg departementets redegjørelse i brev av 2. februar 1999 hvor det bl.a. blir opplyst at et forslag til ny bilinstruks er til behandling i departementet, og det tas sikte på at arbeidet skal være sluttført og ny bilinstruks foreligge i løpet av kort tid - inspeksjonsvirksomheten relatert til kjøretøyforvaltningen m.v. er ennå ikke påbegynt, samt at det tas sikte på at ny instruks for Politiets materielltjeneste (PMT) skal foreligge i nær fremtid. Komiteen forventer en snarlig avklaring.

Komiteen er enig med Riksrevisjonen at saken fortsatt står "Til observasjon".

I antegnelsene til statsregnskapet for 1996 pekte Riksrevisjonen på en rekke kritikkverdige forhold innen økonomiforvaltningen ved Oslo kretsfengsel (Østre fengselsdistrikt), jf. Dokument nr. 1 (1997-98), Innst. S. nr. 89 (1997-98) og Stortingets behandling. I forbindelse med ettersyn i april 1996 ble det påvist differanser i regnskapet, svakheter/mangler i den interne kontrollen og brudd på sentrale bestemmelser i instruks for økonomiforvaltningen. Videre ble det avdekket til dels mangelfull regnskapsføring og at regelverket for statlig regnskapsføring ikke alltid har vært fulgt.

Justisdepartementet skrev i sitt svar at den interne kontrollen ved Østre fengselsdistrikt ikke hadde vært tilfredsstillende, og at departementet så alvorlig på situasjonen. Direktøren ved distriktet hadde satt i verk flere tiltak for å rette opp forholdene. Departementet ville følge opp Østre fengselsdistrikt særskilt en tid framover.

Departementet foreslo i brev til Riksrevisjonen i november 1997 bl.a. å avskrive kassedifferanser og uoppgjorte forskuddskonti, samt å slette Arbeidspengefondet og ta saldoen til inntekt i statsregnskapet. Riksrevisjonen svarte at den under tvil ikke ville ha innvendinger mot de foreslåtte avskrivningene. Riksrevisjonen fant det ikke hensiktsmessig å bare ta stilling til Arbeidspengefondet kun ved Østre fengselsdistrikt og ba departementet vurdere samtlige slike fond. Departementet vil derfor undersøke forholdene i de øvrige driftsenhetene og vurdere å gi klarere retningslinjer og vil komme tilbake til saken innen utgangen av 1998. Departementet skriver i brev 5.august 1998 at det i løpet av høsten vil bli foretatt ettersyn av fullmaktsforhold og direktørens tiltak for å rette opp forholdene ved Østre fengselsdistrikt. Den nye økonomiinstruksen for kriminalomsorg i anstalt vil bli lagt til grunn for kontrollen.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil vurdere klarere retningslinjer vedrørende Arbeidspengefondet. Riksrevisjonen avventer resultatet av departementets ettersyn ved Østre fengselsdistrikt. Saken står fortsatt til observasjon.

Som et ledd i saksbehandlingen tilskrev komiteen departementet 25. januar 1999 for å få nærmere redegjort for status i saken. Dette samt departmentets svarbrev av 2. februar 1999 følger som vedlegg.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen i antegnelsen til statsregnskapet for 1996 pekte på en rekke kritikkverdige forhold innen økonomiforvaltningen ved Oslo kretsfengsel (Østre fengselsdistrikt).

Komiteen merker seg at departementet vil vurdere klarere retningslinjer vedrørende Arbeidspengefondet og at Riksrevisjonen avventer resultatet av departementets ettersyn ved Østre fengselsdistrikt.

Komtieen har merket seg departementets redegjørelse i brev av 2. februar 1999 hvor det bl.a. blir opplyst at det i forbindelse med Arbeidspengefondet har tatt noe lenger tid å fremskaffe og innhente den nødvendige informasjonen enn forventet, men at departementet vil komme tilbake overfor Riksrevisjonen så snart det foreligger en avklaring. Komiteen forventer en snarlig avklaring. Komiteen konstaterer videre at Riksrevisjonen har mottatt kopi av rapporten fra tilsynsbesøket til direktøren ved fengselsdistriktet, hvor aktuelle forhold som må rettes opp ble gjennomgått

Komiteen er enig med Riksrevisjonen at saken fortsatt er "Til observasjon".