Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Finans- og tolldepartementet

Svakheter og mangler ved Tollvesenets regnskapsføring og interne kontroll har medført betydelig usikkerhet knyttet til regnskapets inntektsside. Dette har ført til at regnskapene for 1991 og 1993 ikke kunne godkjennes. Tollvesenets regnskaper for 1992, 1994, 1995, 1996 og 1997 ble godkjent med forbehold om bl.a. MASYS (motorvognavgiftssystemet). Systemet hadde så vesentlige mangler og feil at en tilfredsstillende revisjon ikke var mulig. Forholdene er tatt opp i antegnelsene til statsregnskapet for 1991, 1993 og 1996, jf. Dokument nr. 1 (1992-93), Dokument nr. 1 (1997-98), Innst. S. nr. 89 (1997-98) og Stortingets behandling av Dokument nr. 1 (1994-95).

Tollvesenet arbeider med et nytt informasjonssystem for TVIST2000 (Tollvesenets informasjonssystemer og teknologi mot år 2000) som også omfattet nytt motorvognavgiftssystem.

Det er laget en ny revidert hovedprosjektplan for TVIST2000-programmet, vedtatt av Toll- og avgiftsdirektoratet 13. februar 1998, hvor framdriften i deler av prosjektet er endret. Hovedårsaken til revisjon har i første rekke vært forsinkelser i leveransene fra Posten SDS/Agresso, samt at Vegdirektoratet først tidligst ved årsskiftet 1998/99 kan levere tilstrekkelige data for omregistreringsavgift og forhåndsbetalt årsavgift.

Dersom tidsplanen for leveransene av avgiftsfastsettelsessystemet (AFS) og økonomisystemet Agresso følges, vil det være mulig å skrive ut årsavgift på kjøretøy med nytt system i 1999. Det er imidlertid usikkerhet knyttet til leveransen. Departementet opplyser at kortsiktige tiltak for å bedre de eksisterende regnskapssystemene er gjennomført.

Riksrevisjonen er enig i at det er gjennomført en rekke tiltak for å rette på og sikre regnskapsføringen i Tollvesenet, noe som gir en høyere kvalitet på regnskapene. Imidlertid er svakhetene i eksisterende MASYS fortsatt av en slik karakter at det ikke gis muligheter for tilfredsstillende avstemming og revisjon. I løpet av 1998 har det oppstått ytterligere forsinkelser i forhold til den opprinnelige framdriftsplanen, og det er knyttet stor usikkerhet til videre framdrift i leveransene. Inntil videreutvikling av regnskapssystemer og rutiner er gjennomført, kan framtidige årsregnskap ventelig ikke godkjennes eller bare godkjennes med vesentlige forbehold. Riksrevisjonen forutsetter at departementet nå følger opp revidert framdriftsplan slik at ytterligere forsinkelser i arbeidet med videreutvikling av systemer og rutiner i Tollvesenet kan unngås. Saken står fortsatt til observasjon.

Komiteen ser alvorlig på de svakheter og mangler ved Tollvesenets regnskapsføring og interne kontroll som har medført betydelig usikkerhet knyttet til regnskapets side.

Komiteen har merket seg at regnskapene for 1992, 1994, 1995 og 1996 ble godkjent med forbehold vedrørende bl.a. MAYS (motorvognavgiftssystemet).

Komiteen har videre merket seg at systemet har så vesentlige mangler og feil at en tilfredsstillende revisjon ikke har vært mulig.

Komiteen ser alvorlig på at inntil videreutvikling av regnskapssystemer og rutiner er gjennomført, kan framtidige årsregnskap ventelig ikke godkjennes eller bare godkjennes med vesentlige forbehold.

Komiteen forventer en snarlig avklaring av saken.

Komiteen støtter Riksrevisjonen at saken fortsatt står "Til observasjon".